12V aanleggen bij de achterbank
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2017 10:12 #1439461
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cool.....
Voor de koelbox heb ik de aansluiting in de kofferbak gemaakt, aangesloten bij de 12 volt aansluiting voor.
Deze besteld: www.dx.com/p/jtron-car-cigarette-lighter...ck-dc-12v-20a-278182
Deze besteld: www.dx.com/p/jtron-car-cigarette-lighter...ck-dc-12v-20a-278182
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2017 00:05 #1439523
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Sigarenaansteker
De sigarenaansteker loopt met de radio, eventueel elektrisch bediende buitenspiegels en een achterwisser/sproeier over zekering 14. Het is een zekering van 30 A, dus dit levert geen probleem op.
De elektrisch verwarmde voorstoelen lopen over zekering 23, dit is een 25 a zekering. Zou ook kunnen.
Heb je een trekhaak, dan loopt er een constante stroomdraad naar achteren, een dikke rode kabel. Deze heeft, omdat het niet tot de vaste uitrusting behoort, meestal een zwevende zekering (30A) onder de centrale verdeeldoos, de spanning word dan van het plus-aansluitstuk op de A-stijl afgetakt. Meestal loopt deze leiding langs de verwarmingsbuis onder de vloerbekleding naar de linker kokerbalk (onder de kunststof lijst) en daarna naar achteren. Met wat handigheid is deze ook af te takken.
De afgetakte draad zekeren met een 5 A zekering omdat je waarschijnlijk aftakt met een dunnere draad. De aftakking moet degelijk worden uitgevoerd, Zeker vanaf de constante stroomdraad. Dus geen houtje-touwtje oplossing omdat er grote stromen door de constante stroomdraad kunnen lopen (naar de koelkast en de (nood) verlichting in de caravan.).
Werk alles netjes af en maak er geen turkenbak van (zoals een zeer goede vriend uit het garagevak altijd zegt). Want rommelige bedrading maakt je rijp voor storingen en staat garant voor foutzoekacties tot in het oneindige.
Nou, en dan maar lekker op de achterbank. Je kunt je daar trouwens ook goed scheren, spiegeltje achter op de voorstoel...
De elektrisch verwarmde voorstoelen lopen over zekering 23, dit is een 25 a zekering. Zou ook kunnen.
Heb je een trekhaak, dan loopt er een constante stroomdraad naar achteren, een dikke rode kabel. Deze heeft, omdat het niet tot de vaste uitrusting behoort, meestal een zwevende zekering (30A) onder de centrale verdeeldoos, de spanning word dan van het plus-aansluitstuk op de A-stijl afgetakt. Meestal loopt deze leiding langs de verwarmingsbuis onder de vloerbekleding naar de linker kokerbalk (onder de kunststof lijst) en daarna naar achteren. Met wat handigheid is deze ook af te takken.
De afgetakte draad zekeren met een 5 A zekering omdat je waarschijnlijk aftakt met een dunnere draad. De aftakking moet degelijk worden uitgevoerd, Zeker vanaf de constante stroomdraad. Dus geen houtje-touwtje oplossing omdat er grote stromen door de constante stroomdraad kunnen lopen (naar de koelkast en de (nood) verlichting in de caravan.).
Werk alles netjes af en maak er geen turkenbak van (zoals een zeer goede vriend uit het garagevak altijd zegt). Want rommelige bedrading maakt je rijp voor storingen en staat garant voor foutzoekacties tot in het oneindige.
Nou, en dan maar lekker op de achterbank. Je kunt je daar trouwens ook goed scheren, spiegeltje achter op de voorstoel...
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2017 01:08 #1439525
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zekering x
Hallo Volvisti
Net als bij de rest van de elektra, hield Volvo ook bij de zekeringen van afwisseling. Wat dus bij het ene modeljaar op zekering x zit, kan bij het andere modeljaar op zekering y zitten.
groetjes
Mathy
Net als bij de rest van de elektra, hield Volvo ook bij de zekeringen van afwisseling. Wat dus bij het ene modeljaar op zekering x zit, kan bij het andere modeljaar op zekering y zitten.
groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2017 10:10 #1439529
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En dan zijn er mensen die de
En dan zijn er mensen die de achterkant van de asbak (met het zekering-overzicht) gaan wisselen... Ik heb me ooit wezenloos gezocht naar de juiste zekering om die reden. Een instructieboekje erbij pakken van het juiste bouwjaar bracht uiteindelijk uitkomst, en later een correcte asbak van de sloop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2017 11:11 #1439532
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stoelverwarming
Daar heb ik afgetapt, korte draadjes naar de achterzijde van de middenconsole. Gaatje geboord vlak boven de asbak en klaar ! Niet voor de koelbox maar voor een dubbele usb aansluiting...
werkt perfect!
groetjes
werkt perfect!
groetjes
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2017 10:29 #1439671
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar,
Waar zit die centrale verdeeldoos dan, waar die zwevende zekering(houder) onder moet zitten?
Ik heb wel een dikke rode draad met female stekker uit het stekkerblok naar de trekhaak maar heb er geen spanning op.
Groeten,
Ik heb wel een dikke rode draad met female stekker uit het stekkerblok naar de trekhaak maar heb er geen spanning op.
Groeten,
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2017 18:58 #1439694
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Waar
Jur heeft het in dit draadje over een zwevende zekeringhouder onder de centrale verdeeldoos.
Heeft iemand enig idee waar ik die moet zoeken?
Groeten,
Heeft iemand enig idee waar ik die moet zoeken?
Groeten,
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2017 17:48 #1440564
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Centrale verdeeldoos
Dat is dat ding waar de zekeringen en de relais in zitten. Daar wordt wel eens een aftakking gemaakt met een zwevende zekering. Dikke rode draad. Let op, minimaal met 30A afzekeren. Je kunt de draad trouwens ook bij het plusaansluitstuk op de A stijl weghalen, daar haalt de centrale doos ook de spanning weg. Dikke rode draad. En afzekeren.. Tak je van deze draad af met een dunnere draad, dan deze direct afzekeren met 8 A. JE moet er niet aan denken wat er anders met een 1,5 kwadraat draadje gebeurt dat is afgezekerd op 30A...
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2017 20:52 #1440671
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok,
Bij de zekeringkast dus.
Maar nu Jur, het plusaansluitstuk op de A stijl. zal dat ergens achter of in de buurt van de motorkap ontgrendeling zitten?
Dat gewroet bij die zekeringkast vind ik maar niks, grote handen snap je.
Groeten,
Ton.
Maar nu Jur, het plusaansluitstuk op de A stijl. zal dat ergens achter of in de buurt van de motorkap ontgrendeling zitten?
Dat gewroet bij die zekeringkast vind ik maar niks, grote handen snap je.
Groeten,
Ton.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2017 21:09 #1440675
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vanaf daar
Achter het plastic en via de dorpel naar achteren. Je vist de dikke witzwarte draad er zo uit. Zie schema Tow hitch. Is 30amp gezekerd op 11/3. Via C1-10 naar achteren.
Moderators: Jerry Stam