12V aanleggen bij de achterbank
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2017 11:01 #1106887
door V700 register
12V aanleggen bij de achterbank is gemaakt door V700 register
Over 2 weken gaan we met het hele gezin in de Volvo naar Frankrijk.
Nou mist er nog 1 ding: de DVD-schermpjes voor de kinderen. Hoewel ze niet de hele rit aan staan hebben we vorig jaar mogen ondervinden dat de reis toch een stuk relaxter wordt.
Maar goed, die dingen werken uiteraard op een 12V-plug.
Hoe kan ik nou het beste een 12V-aansluiting bij de achterbank krijgen? Ik zat te denken ergens bij de asbak wat te maken.
Ik zou de 12V kunnen aftappen van de sigarettenaansteker, maar ik ben sowieso geen fan van losse (verleng)kabels over de middenconsole, en daarnaast heb ik die nodig voor de navigatie.
Dus misschien achter het vakje de 12V afsplitsen, afzekeren en een kabel onder de middenconsole door trekken?
Makkelijker is als er in de buurt van de bank een 12V loopt die ik zou kunnen afsplitsen. Is die er? Mag ook geschakeld zijn op zich.
Of heeft iemand nog een beter idee (en nee, de DVD-schermpjes weglaten zal me niet in dank afgenomen worden...)
Nou mist er nog 1 ding: de DVD-schermpjes voor de kinderen. Hoewel ze niet de hele rit aan staan hebben we vorig jaar mogen ondervinden dat de reis toch een stuk relaxter wordt.
Maar goed, die dingen werken uiteraard op een 12V-plug.
Hoe kan ik nou het beste een 12V-aansluiting bij de achterbank krijgen? Ik zat te denken ergens bij de asbak wat te maken.
Ik zou de 12V kunnen aftappen van de sigarettenaansteker, maar ik ben sowieso geen fan van losse (verleng)kabels over de middenconsole, en daarnaast heb ik die nodig voor de navigatie.
Dus misschien achter het vakje de 12V afsplitsen, afzekeren en een kabel onder de middenconsole door trekken?
Makkelijker is als er in de buurt van de bank een 12V loopt die ik zou kunnen afsplitsen. Is die er? Mag ook geschakeld zijn op zich.
Of heeft iemand nog een beter idee (en nee, de DVD-schermpjes weglaten zal me niet in dank afgenomen worden...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2017 11:31 #1439038
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hangt er en beetje vanaf hoe
Hangt er en beetje vanaf hoe handig je bent met sleutelen: zonder veel poespas is de middenconsole voor een groot del bloot te leggen: omlijsting van de pook kan eruit, en het bakje van de middenconsole ook. Dan kunnen de draden in elk geval over de middentunnel, in plaats van los liggen.
Aftappen zou ik ze op de zekeringbox: het mooiste is, als je een vrije zekeringplaats gebruikt en ze zo op een eigen zekering zet. Bedrading naar de aansteker is in mijn ogen wat licht voor dit soort aftakkingen, dat zou ik niet doen (maar bij mij ging het mis met een electrische koelbox daaraan, en dat trekt pas echt stroom).
Aftappen zou ik ze op de zekeringbox: het mooiste is, als je een vrije zekeringplaats gebruikt en ze zo op een eigen zekering zet. Bedrading naar de aansteker is in mijn ogen wat licht voor dit soort aftakkingen, dat zou ik niet doen (maar bij mij ging het mis met een electrische koelbox daaraan, en dat trekt pas echt stroom).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2017 11:39 #1439040
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De schermpjes trekken niet
De schermpjes trekken niet zoveel ampère, ik ben (zeker met extra afzekeren) niet zo bang dat dat teveel wordt.
Zit er niet ergens in het armsteunbakje-met-klepje een kabel die ik kan gebruiken?
Of in de achterbak die ik langs de dorpel of C-stijl kan leiden?
Zit er niet ergens in het armsteunbakje-met-klepje een kabel die ik kan gebruiken?
Of in de achterbak die ik langs de dorpel of C-stijl kan leiden?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2017 13:41 #1439044
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er zit van alles, maar als je
Er zit van alles, maar als je van een bestaande draad wilt aftappen, dan is de sigare-aansteker in elk geval een veilig ding. Als die uitvalt is er geen man overboord.
Tap niet van de dashboardverlichting af: zo zat het achteraf gezien in Rooie Sien en dat kostte dus een rheostat, en een vakantie zonder dashboardverlichting, toen we er die koelbox aan hingen.
Tap niet van de dashboardverlichting af: zo zat het achteraf gezien in Rooie Sien en dat kostte dus een rheostat, en een vakantie zonder dashboardverlichting, toen we er die koelbox aan hingen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2017 14:28 #1439046
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Towhook
Aansluiting in de kofferbak. Heeft vaste en geschakelde aansluiting. Even het schema in de vraagbaak raadplegen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2017 21:10 #1439053
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ASBAK
Slurpje heeft op de plaats van de asbak achter 2 aansluitpunten voor 12 volt. Zoals Willem voorstelt vanaf de sigaren aansteker een oranje draad trekken en hop 12 volt.... voor de game boy dvd speler of ander zoethoudertjes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2017 21:51 #1439054
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier ook zo gedaan
Vorige week naast de sigaretten aansteker een usb stopcontact gemaakt. Deze ook gewoon van de sigaretten aansteker opgepakt.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2017 22:28 #1439056
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Stoelverwarming?
Hallo Volvisti
Redelijk dicht bij de middenconsole zitten de schakelaars voor de stoelverwarming. Daar gaat aardig wat stroom door als de stoelverwarming aan staat. En misschien merkt de zekering van de stoelverwarming niet eens, dat je daar een paar schermpjes op aansluit.
groetjes
Mathy
Redelijk dicht bij de middenconsole zitten de schakelaars voor de stoelverwarming. Daar gaat aardig wat stroom door als de stoelverwarming aan staat. En misschien merkt de zekering van de stoelverwarming niet eens, dat je daar een paar schermpjes op aansluit.
groetjes
Mathy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2017 08:01 #1439059
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is ook een goed idee
Dat is ook een goed idee Mathy, al vind ik een eigen zekering en aftappen van de zekeringbox nog steeds het allerbeste. Van de aansteker kan, maar dan moet je altijd rekening houden met hetgeen je eraan knoopt: zoals gezegd had een koelbox daaraan toch vervelende gevolgen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2017 13:53 #1439067
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Origineel Volvo
Ik heb hem ook gewoon van de sigarettenaanstekker afgetakt. Als 12V aansluiting heb ik een mooie originele Volvo aansluiting gevonden met klepje. Werkt al jaren prima.
Moderators: Jerry Stam