ZF4HP22 maakt raar geluid - olieinhoud ?
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
<cite>Wat </cite>jammer, had de juiste info in de databoeken gestaan had ik er natuurlijk direct 5 a 6 L ingedaan zonder twijfelen, wat een dommigheden zeg. Damn, maar ik blijf hopen dat die bak nog goed is ... Als de koppelomvormer droog komt te staan, hoe kan ik hem dan op een goede manier ontluchten ? Dit wordt even een slapeloze nacht, liefst van al zou ik nu direct olie in de bak kappen en gaan testen en peil controleren, maar best nog even wat slapen nu ...
... Wat zijn de symptomen van een kapotte bak ? De eerste rit op oprit (zie vorige post) paar dagen terug niets abnormaals gemerkt, maar dat is een rit van 5m en van 0km/h naar 10km/h ofzo ...Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Ik heb bijgevuld zoals omschreven (nu 5L nieuwe olie in de bak gedaan in totaal) en olie is op peil volgens de peilstok kant 40° , dus er moet nog wat oude olie ingezeten hebben in het circuit. Oliekoeler en radiator werden gedemonteerd door mij en olie werd daar ook uit verwijderd (manueel = uitgieten) , maar blijkbaar niet de goede methode om alles te gaan aftappen en verversen .Goed voor een volgende keer, moet ik die procedure maar eens deftig gaan volgen nu ik op de hoogte ben.
Dus heb de bak gisteren bijgevuld en dan pas maar gestart en alle versnellingen rustig doorlopen (achterwielen opgekrikt :- ) ) , gerammel of bijgeluid was direct verdwenen bij de start dus ik hoop dat het verder goed is met de automaat ....
Dat overschakelen van 2 naar 3 moet ik eens in de gaten houden dan en gaan testen. Wat ik wel merkte is dat de overschakeling in D niet zo soepel gebeurde bvb van 1 naar 2 en van 2 naar 3 etc, maar dat komt mss omdat de achterwielen opgekrikt zijn ? en het maar statisch gebeurd allemaal ...
Wordt vervolgd ...
- Peter B.
- Nieuw lid
-
"wel raar dat volvo dan zegt 2 Liter voor ZF (aftappen en vullen) ..."
Letterlijk maak ik daarvan 2 liter aftappen en 2 liter bijvullen. (ook door wat tussen haakjes staat).
Maar dus niet "aftappen en 2 liter bijvullen"
Hoe formuleert Volvo dat dan precies ?
Vraag nog van mijn kant. Ik lees een paar keer "carter" en "carterplug" .
Dan denk ik aan motorolie en niet aan een(automaat) bak. Heet dat ook zo bij een automaat ? Carter ?
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Een carter is een verzamelnaam voor opvangbakken voor,olie (= laagste punt). Dus dat de benaming gelijk is (en verwarrend), dat is inderdaad zo.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Heb nl de pan zelfs los gehad, als ik er daarna 5 liter in zou gooien dan zou het zoor de pijlstok naar buiten komen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
De plug is overigens ook gelijk de magneet, als ik me goed herinner. En anders zit er standaard een losse magneet in het carter om rondzwevende metaaldeeltjes te vangen (die heb je altijd een beetje, maar dat moet minimaal blijven).
@Karinsky: dat is mooi allemaal. Ik zou me verder nu geen zorgen maken, en eerst maar eens echt gaan rijden voordat je conclusies trekt. Een automaat is een gevoelig ding, en waarschijnlijk hebben de wielen inderdaad tegendruk nodig om de automaat echt goed te laten schakelen. Met de wielen vrij zal de automaat wel in berg-af scenario's komen, al moet je dat in de praktijk vooral zelf regelen door 'm tijdig in de 3/2/1 te zetten.
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
me een interpretatiekwestie.
"wel raar dat volvo dan zegt 2 Liter voor ZF (aftappen en vullen) ..."
Letterlijk maak ik daarvan 2 liter aftappen en 2 liter bijvullen. (ook door wat tussen haakjes staat).
Maar dus niet "aftappen en 2 liter bijvullen"
Hoe formuleert Volvo dat dan precies ?"
In autodata staat gewoon 2 Liter bij olie-inhoud. In de pocket databoek staat 2L aftappen en vullen. Dus ik dacht dat er maar 2L olie in de automaat zelf zat, mede doordat mijn ZF-bak opzij volg hangde met olie en andere vettigheid en ik dus dacht dat er veel te veel olie in zat. Verkeerd gedacht dus
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Inderdaad, eens gaan rijden nu en testen, dan weten we meer .
Allen bedankt voor de hulp & bijdragen !!!
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-