ZF4HP22 maakt raar geluid - olieinhoud ?
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 11:45 #1106802
door Andy Bauwens
ZF4HP22 maakt raar geluid - olieinhoud ? is gemaakt door Andy Bauwens
Beste volvo-isten,
Weet er soms iemand hoeveel olie er op een ZF4HP22 bak moet ? Hoeveel in het complete circuit ?
In de databoek en autodata staat 2 L bij aflaten en vullen, maar alles is er af geweest en afgetapt (oliekoeler gedemonteerd), nu zit er 2,7 L op (misschien iets te veel). Bij stationair draaien (ook langer dan 10min zoals beschreven i/h instructieboekje ) moet ik toch de kant van de 40°C aflezen hé op de peilstok ?
De auto heeft geen 30 min volle gas gereden dus aan de kant van 90°C moet ik niet zijn (correct ?). , alleen stationair draaien, rijden kan ik nog niet wegens nog geen nummerplaat enz.
Het probleem is dat ik iets hoor rammelen aan de versnellingsbak ... (in alle versnellingen P R N D 3 2 1 ) - auto heeft 171.000 kms en van MY1987 B230 (gemaakt 2de helft van 1986)
Het geluid is zoals gelijk een tandwiel dat knarst of een as dat loos draait ... ergens links in de bak (kant van het stuur) . Voordien (met de oude olie) heb ik dat nooit gehoord .
Nu zit er Dexron III in , Dexron 2 is niet meer te krijgen. Normaal is Dexron III backwards compatibel met Dexron II dus daar is ook geen probleem.
Ik heb er trouwens 5,5 tot 6 L olie afgehaald, wat normaal veel te veel is dat er in mag .... De olie werd er ook wel uitgegooid heb ik gezien, reeds alles mooi gereinigd nu aan de bak onderaan / opzij en leidingen.
Bij een AW bak moet er meer olie in, dat is 7L of meer ... klopt dit ?
Dit dan weer op een site gevonden voor de ZF4HP22 : www.marathos.de/volvo/oldtimer/automatikgetriebe/
Fuellmenge 7,5 Liter (davon 2,5 Liter im Wandler)
- dus 7,5 Liter inhoud, waarvan 2,5 liter in de converter ... schrijft die, wel raar dat volvo dan zegt 2 Liter voor ZF (aftappen en vullen) ...
Als ik kijk naar de peilstok, was er volgens mij ook wat te weinig olie in (bij 2,7 - 2,8 L) . Er is wel olie aan de zijkant van de peilstok , maar niet in het platte bredere deel waar dus MAX en MIN geschreven staat . Dus te weinig olie in de bak ? daarmee dat ik het tandwiel hoor draaien / knarsen ?
bij een ZF mag je ook geen gas geven in Neutraal of in Park, omdat die dan intern kapot gaat doordat de pomp geen olie rondstuurt in de stand N of P . (gevonden op volvoclub.org.uk) . Ik heb dat wel even gedaan mbt ontluchten koelsysteem (tot 1500-2000 rmp) , maar daarvan mag die niet kapot zijn. De geluiden zijn begonnen nadat ik de olie afgelaten heb en nieuwe erop (wellicht te weinig). Ook zal ik de boel nog maar eens aflaten en de pan uitkuisen ... of zo laten ? Wordt ook aangeraden mbt aanlading van de pan binnenin etc (de oude olie smeerde nog en was vettig, wel iets donkerder en niet zo rood meer dus time to replace
) .
Ook is er een procedure mbt zelf flushen van het systeem via de koelerleiding loskoppelen etc, maar lijkt mij vrij omslachtig ...
Ik hoor het graag,
Grtjs, K.
Weet er soms iemand hoeveel olie er op een ZF4HP22 bak moet ? Hoeveel in het complete circuit ?
In de databoek en autodata staat 2 L bij aflaten en vullen, maar alles is er af geweest en afgetapt (oliekoeler gedemonteerd), nu zit er 2,7 L op (misschien iets te veel). Bij stationair draaien (ook langer dan 10min zoals beschreven i/h instructieboekje ) moet ik toch de kant van de 40°C aflezen hé op de peilstok ?
De auto heeft geen 30 min volle gas gereden dus aan de kant van 90°C moet ik niet zijn (correct ?). , alleen stationair draaien, rijden kan ik nog niet wegens nog geen nummerplaat enz.
Het probleem is dat ik iets hoor rammelen aan de versnellingsbak ... (in alle versnellingen P R N D 3 2 1 ) - auto heeft 171.000 kms en van MY1987 B230 (gemaakt 2de helft van 1986)
Het geluid is zoals gelijk een tandwiel dat knarst of een as dat loos draait ... ergens links in de bak (kant van het stuur) . Voordien (met de oude olie) heb ik dat nooit gehoord .
Nu zit er Dexron III in , Dexron 2 is niet meer te krijgen. Normaal is Dexron III backwards compatibel met Dexron II dus daar is ook geen probleem.
Ik heb er trouwens 5,5 tot 6 L olie afgehaald, wat normaal veel te veel is dat er in mag .... De olie werd er ook wel uitgegooid heb ik gezien, reeds alles mooi gereinigd nu aan de bak onderaan / opzij en leidingen.
Bij een AW bak moet er meer olie in, dat is 7L of meer ... klopt dit ?
Dit dan weer op een site gevonden voor de ZF4HP22 : www.marathos.de/volvo/oldtimer/automatikgetriebe/
Fuellmenge 7,5 Liter (davon 2,5 Liter im Wandler)
- dus 7,5 Liter inhoud, waarvan 2,5 liter in de converter ... schrijft die, wel raar dat volvo dan zegt 2 Liter voor ZF (aftappen en vullen) ...
Als ik kijk naar de peilstok, was er volgens mij ook wat te weinig olie in (bij 2,7 - 2,8 L) . Er is wel olie aan de zijkant van de peilstok , maar niet in het platte bredere deel waar dus MAX en MIN geschreven staat . Dus te weinig olie in de bak ? daarmee dat ik het tandwiel hoor draaien / knarsen ?
bij een ZF mag je ook geen gas geven in Neutraal of in Park, omdat die dan intern kapot gaat doordat de pomp geen olie rondstuurt in de stand N of P . (gevonden op volvoclub.org.uk) . Ik heb dat wel even gedaan mbt ontluchten koelsysteem (tot 1500-2000 rmp) , maar daarvan mag die niet kapot zijn. De geluiden zijn begonnen nadat ik de olie afgelaten heb en nieuwe erop (wellicht te weinig). Ook zal ik de boel nog maar eens aflaten en de pan uitkuisen ... of zo laten ? Wordt ook aangeraden mbt aanlading van de pan binnenin etc (de oude olie smeerde nog en was vettig, wel iets donkerder en niet zo rood meer dus time to replace
Ook is er een procedure mbt zelf flushen van het systeem via de koelerleiding loskoppelen etc, maar lijkt mij vrij omslachtig ...
Ik hoor het graag,
Grtjs, K.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 12:06 #1438265
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen peilstok?
Er zal toch een peilstok aanwezig zijn op jouw bak?!?
Starten, stationair laten lopen,
een paar keer door alle versnellingen schakelen
peilen met lopende motor.
Op je peilstok is er een aparte aanduiding voor koude en voor warme olie.
Starten, stationair laten lopen,
een paar keer door alle versnellingen schakelen
peilen met lopende motor.
Op je peilstok is er een aparte aanduiding voor koude en voor warme olie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 12:07 #1438266
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveelheid olie
Er is inderdaad een heel groot verschil tussen de totale hoeveelheid olie in de automaatbak en de hoeveelheid dat je eruit kunt halen met alleen af laten lopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 12:09 #1438267
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "Als ik kijk naar de peilstok
"Als ik kijk naar de peilstok, was er volgens mij ook wat te weinig olie in (bij 2,7 - 2,8 L) . Er is wel olie aan de zijkant van de peilstok , maar niet in het platte bredere deel waar dus MAX en MIN geschreven staat . Dus te weinig olie in de bak ? daarmee dat ik het tandwiel hoor draaien / knarsen ?"
ik denk dat je inderdaad veel te weinig olie heb in jouw bak.
Ik hoop voor je dat het goed komt.
ik denk dat je inderdaad veel te weinig olie heb in jouw bak.
Ik hoop voor je dat het goed komt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 12:44 #1438271
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je de pan er onderuit
Als je de pan er onderuit hebt gehad of via de carterplug de olie eruit hebt laten lopen, is het heel normaal dat je zo'n 6 liter eruit hebt gehaald. Er zal dan nog een kleine liter in het mechaniek gezeten hebben die er niet uitgelekt is.
Nu je met maar 2 liter hebt bijgevuld, zit er dus minstens drie liter te weinig in. De 2 liter aftappen komt uit een procedure voor het geleidelijk verversen van de automaatolie, waarbij je de motor laat lopen en telkens een klein beetje olie ververst. Op die manier loop je niet het risico dat de koppelomvormer droog komt te staan (wat je later niet meer goed ontlucht krijgt).
Zoals de vorige schrijver zegt: ik hoop dat het goed gaat. De ZF heeft al een te klein oliereservoir voor een bak die slechte oliehuishouding heeft: als hij te lang heeft gedraaid met zo weinig olie zal hij wel stuk zijn inmiddels. Het zijn geen sterke bakken, ik heb nog twee revisiekandidaten liggen...
Je hebt wel gelijk dat even in de neutraal draaien normaal geen punt is. Het gaat om de temperatuur van de olie: die wordt lokaal erg heet als de olie niet wordt rondgepompt, maar dat is met koude olie niet direct een probleem.
Overigens heb ik twee weken geeden nog gewoon dexron II gehaald, bij de AMH. Wie je de onzin heeft verkocht dat dat niet meer leverbaar is verstaat z'n vak niet.
Nu je met maar 2 liter hebt bijgevuld, zit er dus minstens drie liter te weinig in. De 2 liter aftappen komt uit een procedure voor het geleidelijk verversen van de automaatolie, waarbij je de motor laat lopen en telkens een klein beetje olie ververst. Op die manier loop je niet het risico dat de koppelomvormer droog komt te staan (wat je later niet meer goed ontlucht krijgt).
Zoals de vorige schrijver zegt: ik hoop dat het goed gaat. De ZF heeft al een te klein oliereservoir voor een bak die slechte oliehuishouding heeft: als hij te lang heeft gedraaid met zo weinig olie zal hij wel stuk zijn inmiddels. Het zijn geen sterke bakken, ik heb nog twee revisiekandidaten liggen...
Je hebt wel gelijk dat even in de neutraal draaien normaal geen punt is. Het gaat om de temperatuur van de olie: die wordt lokaal erg heet als de olie niet wordt rondgepompt, maar dat is met koude olie niet direct een probleem.
Overigens heb ik twee weken geeden nog gewoon dexron II gehaald, bij de AMH. Wie je de onzin heeft verkocht dat dat niet meer leverbaar is verstaat z'n vak niet.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 12:50 #1438272
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou eerst een liter of
Ik zou eerst een liter of twee extra bijvullen, en dan de motor starten, de auto door alle versnellingen heen halen en in elke stand van de pook minstens 20 seconden laten staan, en dan nog eens peilen. Inderdaad de koude kant. Door de versnellingen halen is om te zorgen dat alle oliekanalen in de automaat gevuld zijn, en dat is de officiele manier van olie peilen bij een ZF.
Maar de kans dat je automaat in dat halve uur bijna zonder olie rijden tot schroot gereduceerd is, is levensgroot aanwezig. Bijgeluiden zijn echt slecht nieuws.
Maar de kans dat je automaat in dat halve uur bijna zonder olie rijden tot schroot gereduceerd is, is levensgroot aanwezig. Bijgeluiden zijn echt slecht nieuws.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 15:24 #1438277
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Via carterplug krijg je er
Via carterplug krijg je er maar iets van 2 a 2,5 liter uit.
Ik heb dit ook gedaan met mb 740 destijds.
Geheel verversen was Carter leeg laten, vullen, retour van radiator los, motor starten en olie opvangen tot 2liter.
Motor af zetten, 2 liter bijvullen, en weer zelfde tot er schone olie uitkomt.
Die overige olie zit nl in je leidingen, omvormer, kleppenhuis, radiator e.d.
Weet Ff niet hoe die zf met dexron 3 omgaat.
Staat me iets van bij dat de zf niet van vol synthetische olie houd maar dat vind je je vast wel op het web ergens terug.
Die dexron 2d etc heten nu atf-d oid.
Die benamingen maken het idd verwarrend.
In mn Aw zit Dexron merc, kan nl ook...
Grtz
Ik heb dit ook gedaan met mb 740 destijds.
Geheel verversen was Carter leeg laten, vullen, retour van radiator los, motor starten en olie opvangen tot 2liter.
Motor af zetten, 2 liter bijvullen, en weer zelfde tot er schone olie uitkomt.
Die overige olie zit nl in je leidingen, omvormer, kleppenhuis, radiator e.d.
Weet Ff niet hoe die zf met dexron 3 omgaat.
Staat me iets van bij dat de zf niet van vol synthetische olie houd maar dat vind je je vast wel op het web ergens terug.
Die dexron 2d etc heten nu atf-d oid.
In mn Aw zit Dexron merc, kan nl ook...
Grtz
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 16:14 #1438279
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Dexron 2 of 3
Dit is wat de fabrikant zelf aangeeft:
<blockquote>
Automatic Transmission Fluid (ATF) based on mineral base fluids according to
former Dexron-II / Dexron-III specification by General Motors
</blockquote>
<blockquote>
Automatic Transmission Fluid (ATF) based on mineral base fluids according to
former Dexron-II / Dexron-III specification by General Motors
</blockquote>
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 23:09 #1438290
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic bedankt voor de tips en info,
bedankt voor de tips en info, ik hoop alleen dat de bak niet kapot is nu maar denk het niet, schakelde nog in D en ik nog nog rijden op de oprit dus zal wel niet defect zijn zeker.
Eerst 2L bijvullen en dan maar starten dus !!
Ik hou jullie op de hoogte , bedankt !
Eerst 2L bijvullen en dan maar starten dus !!
Ik hou jullie op de hoogte , bedankt !
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 23:14 #1438291
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Die dexron 2d etc heten nu
<cite>Die dexron 2d etc heten nu atf-d oid.
In mn Aw zit Dexron merc, kan nl ook... </cite>
Dexron III is normaal compatibel met dexron 2, wil zeggen waar dexron 2 in zat mag nu dexron 3 in . (volgens internet en olieboer waar ik het spul kocht)
ATF-D benaming wist ik niet (ipv dextron 2D)
Op die dexron III staat ook nog een ATF benaming, zal eens kijken wat die vermeld.
In mn Aw zit Dexron merc, kan nl ook... </cite>
Dexron III is normaal compatibel met dexron 2, wil zeggen waar dexron 2 in zat mag nu dexron 3 in . (volgens internet en olieboer waar ik het spul kocht)
ATF-D benaming wist ik niet (ipv dextron 2D)
Op die dexron III staat ook nog een ATF benaming, zal eens kijken wat die vermeld.
Moderators: Jerry Stam