4 rubberen matjes naast de ventilator
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 10:41 #1438545
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luchtkoeling
Bij een 2CV wordt de motor direct met lucht gekoeld, dat is wat anders dan waterkoeling. Een watergekoelde motor heeft een thermostaat om de motortemperatuur te regelen. Het koelsysteem van een luchtgekoelde motor wordt niet geregeld en is uitgelegd op zomerse temperaturen. In de winter is de koeling daarom veel te sterk en blijft de motor te koud. Door dan iets voor de fan te zetten, kun je de koeling wat verlagen. Bij een DAF zat een plastic schot ingebouwd dat in de winter achter de grille kon worden geschoven en bij een 2CV een rubberen flap. Vrachtwagens hadden ook wel verstelbare jaloeziën, zodat de koeling nog wat beter te regelen was dan alleen zomer/winter.
Een radiateur van een watergekoelde motor afdekken is in principe niet nodig om de motortemperatuur te regelen want daarvoor heb je een thermostaat. Alleen verklein je de capaciteit van de radiateur, waardoor de thermostaat er iets meer water doorheen moet laten stromen om de motor te koelen. Het water in de radiateur blijft daardoor wat warmer.
Een radiateur van een watergekoelde motor afdekken is in principe niet nodig om de motortemperatuur te regelen want daarvoor heb je een thermostaat. Alleen verklein je de capaciteit van de radiateur, waardoor de thermostaat er iets meer water doorheen moet laten stromen om de motor te koelen. Het water in de radiateur blijft daardoor wat warmer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 16:25 #1438553
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic en toch waren er ook plastic matjes voor de bijvoorbeeld de 242
Ik kreeg hem er nog bij, en ik zag toen ik een keer in Noorwegen was dat de Noren er met bittere kou ook nog mee rijden (begin jaren 90).
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 18:10 #1438555
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Hoho,
Ook een Volkswagen kever, luchtgekoeld, had, heeft gewoon een thermostaat hoor!
Groeten,
Groeten,
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 20:59 #1438562
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die grille-afdekking voor
Die grille-afdekking voor echte winters was ook inderdaad nodig bij onze 740's, 940's en wat daarvoor zat. Bij de katterug was die nog standaard ingebouwd, als een rolhoesje dat je van binnenuit met een kettinkje bediende. Voor het nederlandse klimaat waren die afdekkingen niet nodig, maar met de strenge winters in Scandinavie wilde je wel dat de auto wat eerder op temperatuur kwam, en dat de kachel uberhaupt warm werd...
Een buurman die veearts was, reed met zijn 245 diesel van boerderij naar boerderij, en dus veel te korte stukjes om die enorme diesel warm te laten worden. Hij (of eigenlijk de dealer) vond uiteindelijk de oplossing in de vorm van een halve grille-afdekking. Zag er niet uit maar werkte perfect.
Een buurman die veearts was, reed met zijn 245 diesel van boerderij naar boerderij, en dus veel te korte stukjes om die enorme diesel warm te laten worden. Hij (of eigenlijk de dealer) vond uiteindelijk de oplossing in de vorm van een halve grille-afdekking. Zag er niet uit maar werkte perfect.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-06-2017 13:27 #1438577
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Verschillende redenen
Ik denk dat het verschillende redenen kan hebben.
-Ik denk niet dat het heel veel helpt, maar het beperkt de luchtstroom die rechtstreeks over het blok loopt. Waardoor deze sneller op zou moeten warmen.
-Bij echte ijskou daalt de temperatuur van de KVS te veel, misschien wel zo veel dat het bevriest in de radiateur.
-De temperatuur van de KVS die terug het blok in loopt is té laag. Je thermostaat gaat open bij pakweg 85 graden, de temperatuur van de KVS die uit de radiateur komt bij echte vrieskou is dan misschien maar 10 graden (geen idee van de waarde, pure gok) Misschien dat dit problemen oplevert doordat er té grote temperatuursverschillen optreden met als gevolg krom trekken van het 1 en ander?
-Door de erg lage temperatuur van de KVS uit de radiateur kan de motor denken dat hij weer in de opwarm-fase zit?
Zomaar wat speculatie...misschien iemand anders hier wat meer ervaring mee heeft
-Ik denk niet dat het heel veel helpt, maar het beperkt de luchtstroom die rechtstreeks over het blok loopt. Waardoor deze sneller op zou moeten warmen.
-Bij echte ijskou daalt de temperatuur van de KVS te veel, misschien wel zo veel dat het bevriest in de radiateur.
-De temperatuur van de KVS die terug het blok in loopt is té laag. Je thermostaat gaat open bij pakweg 85 graden, de temperatuur van de KVS die uit de radiateur komt bij echte vrieskou is dan misschien maar 10 graden (geen idee van de waarde, pure gok) Misschien dat dit problemen oplevert doordat er té grote temperatuursverschillen optreden met als gevolg krom trekken van het 1 en ander?
-Door de erg lage temperatuur van de KVS uit de radiateur kan de motor denken dat hij weer in de opwarm-fase zit?
Zomaar wat speculatie...misschien iemand anders hier wat meer ervaring mee heeft
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2017 18:20 #1438586
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Retour temperatuur
Is je radiateur bevroren dan is die stuk.
Kvs bevriest niet mits voldoende concentraat.
Eenmaal opgewarmd dan behoudt eenlopende motor zijn werktemperatuur anders is de thermostaat stuk.
Bij vorst heb je toch al snel 20 graden retour met flinke rijwind. Geen rijwind loopt retour ook op naar max.
Bij 10 retour 30
Bij 20 retour 40
Airco aan retour 50
In de winter zet ik een scherm Voor het tochtgat Onder de bumper.
Dan krijg ik 40 retour.
Dat beschermt tevens de condensor tegen strooizout.
Kvs bevriest niet mits voldoende concentraat.
Eenmaal opgewarmd dan behoudt eenlopende motor zijn werktemperatuur anders is de thermostaat stuk.
Bij vorst heb je toch al snel 20 graden retour met flinke rijwind. Geen rijwind loopt retour ook op naar max.
Bij 10 retour 30
Bij 20 retour 40
Airco aan retour 50
In de winter zet ik een scherm Voor het tochtgat Onder de bumper.
Dan krijg ik 40 retour.
Dat beschermt tevens de condensor tegen strooizout.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2017 00:37 #1438673
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Nu lees ik
deze uitleg hierboven "Een radiateur van een watergekoelde motor afdekken is in principe niet nodig om de motortemperatuur te regelen want daarvoor heb je een thermostaat. Alleen verklein je de capaciteit van de radiateur, waardoor de thermostaat er iets meer water doorheen moet laten stromen om de motor te koelen. Het water in de radiateur blijft daardoor wat warmer." citaat van Rob.
Hoe is onderstaande redenering daarmee in lijn te zien dan ?
Ik reed en rijd motor. Toen we nog echte winters hadden ( -20 's ochtends vroeg) had ik voor de de radiator van mijn kvs gekoelde motorfiets een stukje karton gezet. En dat was ook nodig ook. Motortemp bleef veels te laag anders. Dus de thermostaat kon dat niet regelen. Verkleining van het radiatoroppervlak zou dan zorgen dat de thermostaat er minder water doorheen hoeft laten stromen om de motor warm te houden of niet teveel te laten afkoelen
Zelfde redenering maar dan omgekeerd ?
Hoe is onderstaande redenering daarmee in lijn te zien dan ?
Ik reed en rijd motor. Toen we nog echte winters hadden ( -20 's ochtends vroeg) had ik voor de de radiator van mijn kvs gekoelde motorfiets een stukje karton gezet. En dat was ook nodig ook. Motortemp bleef veels te laag anders. Dus de thermostaat kon dat niet regelen. Verkleining van het radiatoroppervlak zou dan zorgen dat de thermostaat er minder water doorheen hoeft laten stromen om de motor warm te houden of niet teveel te laten afkoelen
Zelfde redenering maar dan omgekeerd ?
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2017 00:53 #1438674
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ben
eens gaan zoeken. Vanwaar een thermostaat in een luchtgekoelde motor ? Je zou denken dat dat raar is. Wat doet dat ding dan in een luchtgekoelde motor ?
Maar bij een luchtgekoelde motor met een koelmantel (Ton zijn VW Kever bijvoorbeeld) regelt de thermostaat het openen en sluiten van kleppen in die koelmantel of koeltunnel met als resultaat meer of minder koellucht. De aanname dat een luchtgekoelde motor geen thermostaat heeft klopt niet helemaal dus. Er zijn luchtgekoelde motoren zonder geforceerde koeling. Brommers bijvoorbeeld. Daar zal inderdaad geen thermostaat in zitten. Maar ook niet elke luchtgekoelde motor met koelmantel zal dan weer een thermostaat hebben. Heeft een Zündapp brommer die ?
Er zijn nogal wat varianten in motorontwerp dus blijkt. Misschien zijn er zelfs kvs gekoelde motoren zonder thermostaat. Zou me niets verbazen.
Maar bij een luchtgekoelde motor met een koelmantel (Ton zijn VW Kever bijvoorbeeld) regelt de thermostaat het openen en sluiten van kleppen in die koelmantel of koeltunnel met als resultaat meer of minder koellucht. De aanname dat een luchtgekoelde motor geen thermostaat heeft klopt niet helemaal dus. Er zijn luchtgekoelde motoren zonder geforceerde koeling. Brommers bijvoorbeeld. Daar zal inderdaad geen thermostaat in zitten. Maar ook niet elke luchtgekoelde motor met koelmantel zal dan weer een thermostaat hebben. Heeft een Zündapp brommer die ?
Er zijn nogal wat varianten in motorontwerp dus blijkt. Misschien zijn er zelfs kvs gekoelde motoren zonder thermostaat. Zou me niets verbazen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2017 04:22 #1438687
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Natuurlijk zijn die er, maar
Natuurlijk zijn die er, maar in auto's zijn die na 1930 wel zo'n beetje uitgestorven...
@motorfiets: heb/had je daar niet domweg een kapotte thermostaat? Eentje die niet helemaal sluit en daardoor de radiateur niet buiten kan sluiten.
Of een fabrikant die waterkoeling (relatief nieuw in de motorwereld) nog maar eng vond, en voor de zekerheid een ontwerp heeft gemaakt dat altijd via de radiateur circuleert... Ik herken het in elk geval niet van de Suzuki die ik ooit reed met een oefenvergunning.
@motorfiets: heb/had je daar niet domweg een kapotte thermostaat? Eentje die niet helemaal sluit en daardoor de radiateur niet buiten kan sluiten.
Of een fabrikant die waterkoeling (relatief nieuw in de motorwereld) nog maar eng vond, en voor de zekerheid een ontwerp heeft gemaakt dat altijd via de radiateur circuleert... Ik herken het in elk geval niet van de Suzuki die ik ooit reed met een oefenvergunning.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2017 23:39 #1438719
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Motorfiets
Heeft de motor niet in een motorruimte zoals een auto.
Kan me toch goed voorstellen dat dat meer afkoelt in de vrije rijwind dan in een motorcompartiment.
Alhoewel die motor had K & N Lufi's . Misschien meer koude lucht in de verbrandingsruimte ? Dat zou het wellicht ook verklaren.
Maar was in de vorige eeuw ergens. Ik weet wel dat de berijder -20 graden ook knap koud vond...
Kan me toch goed voorstellen dat dat meer afkoelt in de vrije rijwind dan in een motorcompartiment.
Alhoewel die motor had K & N Lufi's . Misschien meer koude lucht in de verbrandingsruimte ? Dat zou het wellicht ook verklaren.
Maar was in de vorige eeuw ergens. Ik weet wel dat de berijder -20 graden ook knap koud vond...
Moderators: Jerry Stam