4 rubberen matjes naast de ventilator
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2017 18:50 #1106777
door V700 register
4 rubberen matjes naast de ventilator is gemaakt door V700 register
Dames/heren, wat is het nut van de 4 rubberen matjes/flapjes die naast de ventilator/achter de radiator zitten in de Volvo 940? Komt er niet iets meer verkoelende lucht tijdens het rijden in het motorcompartiment wanneer ik ze weghaal ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2017 20:47 #1438121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vermoeden
Ik heb het me ook al zitten afvragen bij m'n 960. Maar ik vermoed dat die dingen werken als een soort terugslagklep. Als er lucht door de radiator gaat tijdens het rijden dan gaan ze open door de rijwind. Als je echter stil staat en de ventilator gaat aan, zuigt die alleen koude lucht van vooraan, zonder dat de warme lucht kan terugkeren door de radiator. Anders zou deze dus gewoon warme lucht blijven circuleren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 21:15 #1438165
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Proberen
Ik laat ze voorlopig weg, ik denk dat er een betere flow van (relatief) koudere lucht is richting radiator en motorcompartiment. Zeker weten doe ik het echter niet.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 21:53 #1438169
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic laten zitten
Is de fan uit dan worden ze door de rijwind opengedrukt.
Is de fan aan dan worden je door de aanzuigkracht op de lucht dicht getrokken en dat is de bedoeling om meer flow door de radiateur te krijgen.
Is de fan aan dan worden je door de aanzuigkracht op de lucht dicht getrokken en dat is de bedoeling om meer flow door de radiateur te krijgen.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2017 00:07 #1438293
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Foto ?
Hier geen 940 maar probeer me een voorstelling te maken .
Lastig zonder beeldmateriaal.
Wel benieuwd nu hiernaar. Volgens wat boerenlogica zou ik denken dat Volvo ze daar niet zomaar geplaatst heeft. Denk dat het goed is de theorie te kennen alvorens zelf een andere theorie erop los te laten .
Lastig zonder beeldmateriaal.
Wel benieuwd nu hiernaar. Volgens wat boerenlogica zou ik denken dat Volvo ze daar niet zomaar geplaatst heeft. Denk dat het goed is de theorie te kennen alvorens zelf een andere theorie erop los te laten .
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-06-2017 08:54 #1438359
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Wat Adrian en Freggel zeggen
Eenmaal op snelheid worden de rubber flappen open gedrukt door de rijwind.
Oftewel meer oppervlakte voor de uitstroom van de lucht.
Laat je de flappen weg, dan zal dit nóg minder weerstand opleveren.
Klinkt goed? Ik zou ze zéker niet weg laten! Tijdens het rijden zul je het minst snel extra koeling nodig hebben. Bij een 940 is de fan bij mij nog nooit aangeslagen tijdens rijden. Ook niet zwaar bepakt door de bergen....als je maar rijdt...
Sta je in de file, of veel stop-and-go verkeer dan dan verkrijg je koeling door de fan.
Er is immers geen rij-wind door de radiateur.
Het weghalen van de flappen is hier contra-productief!
Die flappen worden normaal gesproken dicht gezogen door de ventilator, waardoor er "koude" buitenlucht langs de radiateur moet.
Haal je de flappen weg, dan begin je hier warme lucht van onder de motor mee te circuleren wanneer je fan aan slaat. Als bijkomend nadeel: de warme lucht die je hier aanzuigt koelt je radiateur 0,0% Niet alleen omdat deze warm is, maar vooral omdat deze lucht NIET door je radiateur heen gaan. Het gaat aan de achterkant naar binnen, en via de achterkant er weer uit....
Oftwel; door het weglaten krijg je extra koeling wanneer je het niet nodig hebt, en véél minder koeling wanneer je het wél nodig hebt.
@fflunche: Zie bijgevoegd plaatje...rechts naast de fan zie je 4 rechthoekige flappen
Oftewel meer oppervlakte voor de uitstroom van de lucht.
Laat je de flappen weg, dan zal dit nóg minder weerstand opleveren.
Klinkt goed? Ik zou ze zéker niet weg laten! Tijdens het rijden zul je het minst snel extra koeling nodig hebben. Bij een 940 is de fan bij mij nog nooit aangeslagen tijdens rijden. Ook niet zwaar bepakt door de bergen....als je maar rijdt...
Sta je in de file, of veel stop-and-go verkeer dan dan verkrijg je koeling door de fan.
Er is immers geen rij-wind door de radiateur.
Het weghalen van de flappen is hier contra-productief!
Die flappen worden normaal gesproken dicht gezogen door de ventilator, waardoor er "koude" buitenlucht langs de radiateur moet.
Haal je de flappen weg, dan begin je hier warme lucht van onder de motor mee te circuleren wanneer je fan aan slaat. Als bijkomend nadeel: de warme lucht die je hier aanzuigt koelt je radiateur 0,0% Niet alleen omdat deze warm is, maar vooral omdat deze lucht NIET door je radiateur heen gaan. Het gaat aan de achterkant naar binnen, en via de achterkant er weer uit....
Oftwel; door het weglaten krijg je extra koeling wanneer je het niet nodig hebt, en véél minder koeling wanneer je het wél nodig hebt.
@fflunche: Zie bijgevoegd plaatje...rechts naast de fan zie je 4 rechthoekige flappen
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2017 18:38 #1438438
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de reacties, ik
Dank voor de reacties, ik plaats ze weer terug.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2017 14:10 #1438454
door Jurriaan Nijkerk
Te weinig koeling is niet goed, te veel ook niet.
Bij de eend kreeg je een soort hoesje voor op de grill van de motorkap. 's zomers liet je het achterwege, 's winters zette je het er op omdat anders de motor zo koud bleef dat je de oliekoeler kon opblazen (te dikke olie). Bovendien werkten de kachels dan minder goed...
De meeste dingen die overbodig lijken zijn het niet, er is over nagedacht. En omdat niet iedereen dit kan.....
)))
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Een Volvo is geen eend
Te weinig koeling is niet goed, te veel ook niet.
Bij de eend kreeg je een soort hoesje voor op de grill van de motorkap. 's zomers liet je het achterwege, 's winters zette je het er op omdat anders de motor zo koud bleef dat je de oliekoeler kon opblazen (te dikke olie). Bovendien werkten de kachels dan minder goed...
De meeste dingen die overbodig lijken zijn het niet, er is over nagedacht. En omdat niet iedereen dit kan.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2017 18:07 #1438528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Logica
Mijn vader heeft nog steeds een 2cv6. Inderdaad ook met een grillekap voor de winter. Ik zat er zelfs aan te denken van die luchtroosters in de motorkap te maken, immers hoe koeler de motor en hoe koeler de lucht, hoe beter de prestaties. (Strenge winters verwacht ik in Nederland niet meer).
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 08:23 #1438542
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je stelling klopt niet: als
Je stelling klopt niet: als de motor te koud blijft gaan je prestaties naar beneden. Voor inlaatlucht geldt dat wel, maar die haal je dan ook niet uit de motorruimte. Bij iedereen die eraan gaat meten in plaats van "beproefde" tuningrecepten te gebruiken blijkt, dat het standaard luchtfilter voldoende is tot circa 300 pk, hooguit aangevud door de extra aanzuigopening via het spatbord die de snellere modellen al hebben.
Moderators: Jerry Stam