V90 bj 98 kachel radiator is lek

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2018 20:56 #1450359 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Repareren
De koperen Volvo kachelradiateuren zijn vaak prima te repareren. Zoek een goede radiateurhersteller, zoiets als een Autotemp ofzo. Zolang de koperen zijkanten nog goed zijn kan er zelfs een heel nieuw blok ingezet worden. Ook de kosten vallen mee, vaak goedkoper dan een nieuwe.

Een paar jaar terug wist ik dit ook niet en heb ik wel eens een koperen kachelradiateur in de kliko gedrukt. Eeuwig zonde! Vooral omdat ze niet meer gemaakt worden...!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2018 23:53 #1450363 door Kristiaan Windt
Beantwoord door Kristiaan Windt in topic Hallo chris,
Hallo chris,

Als er idd een koperen kachelradiator in mijn 960 is ingebouwd dan overweeg ik jouw oplossing zeker. De AVA heeft idd kunststof zijkanten en ziet er ook behoorlijk gammel uit. Ik overweeg sterk het ding retour te zenden.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-11-2018 09:18 #1450369 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Gezien de hoeveelheid werk om
Gezien de hoeveelheid werk om het ding te vervangen misschien niet zo'n slecht idee.
Je betaald misschien €100,- meer, maar je zit er ook niet op te wachten op relatief korte termijn een dergelijke operatie nogmaals uit te voeren.

Hoewel de 2e keer altijd sneller gaat ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2018 16:03 #1450377 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Kristiaan: waar zit de
@Kristiaan: waar zit de kachelradiateur precies? In het kachelhuis zelf neem ik aan?
Ik zal kijken hoe die van de gesloopte 960 eruit ziet: als dat een koperen versie is kunnen we misschien iets afspreken om er twee te laten reviseren. Dan hoef jij maar 1 keer je dashboard open te gooien en kan je mijn exemplaar als eerste laten doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2018 12:26 #1450416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is goed te doen
Wel zorgen dat je goed hoogte hebt. Als je ruimte maakt door gril, onderbeschermingsplaat en luchtgeleidingsflappen e.d. weg te halen, hoef je de bumper niet te demonteren, maar kun je de condensator rustig laten zakken, en er van onderaf weer inschuiven. Je hebt dan wel een extra paar handen nodig om boven te geleiden en vast te houden. Veel succes, Thijs
(N.B. er zijn twee typen, onderaan zitten drie aansluitingen, waarvan er bij de V90 maar een wordt gebruikt en de andere afgedopt, maar bij de 960 zit de aansluiting weer anders)

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-11-2018 15:10 #1450424 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic spraakverwarming
irenethijs heeft het over de radiateur en de rest over de kachel radiateur, die de motorwarmte in het interieur krijgt. ;-)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2018 21:53 #1450440 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Irenethijs heeft het over de
Irenethijs heeft het over de condensor van de airco, die de warmte UIT het interieur krijgt... de normale radiateur kan er gewoon naar boven uit.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2018 14:19 #1450465 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ava heeft bij onze
Ava heeft bij onze oosterburen een hele goede naam.
Heb zelf in mn 940 ook een Ava geplaatst.
Is idd niet zo heet als een originele maar ik heb het gewoon lekker 23 graden in de auto wanneer het vriest. Net als met origineel.
Ik Denk dat ie maar een paar jaar meegaat, net als hella etc een jaar of 7 tot 10. minder solide dan origineel maar als je bij 940 ecc eenmaal weet hoe het moet, dan valt het wel mee.
960 geen ervaring.
Als je echt hete lucht wilt, dan origineel nemen.

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2018 23:52 #1450755 door Kristiaan Windt
Beantwoord door Kristiaan Windt in topic Voortgang
Beste mensen,

Ik ben aan de klus begonnen. Willem, ik heb toch besloten gewoon een origineel Volvo kachelradiator van 224 euro te kopen en een nieuwe airco verdamper want ik heb 0% zin om deze operatie nogmaals uit te voeren Ik heb de Engelse beschrijving uitgeprint maar ben gewoon aan de gang gegaan. Mijn Engels is niet zo geweldig en ik had (en heb) de indruk dat er wel errug veel uit de auto wordt gesloopt. Ik hoop een iets eenvoudiger maar een tikkeltje lompere methode te ontwikkelen. Desondanks is het een enorme klus en is het niet mijn favoriete onderdeel van het sleutelen. Ik kijk uit naar de beloning in de vorm van een warme auto zonder stoom en koelvloeistof bijvullen en tevens een instrumentarium waarbij elk lampje brandt.
Een motor wisselen vind ik beslist uitdagender maar het is niet alle dagen feest. Wordt vervolgd.

Kristiaan

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-11-2018 01:43 #1450759 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Wij kijken uit naar de "how to"
Met vele fototjes hopelijk.

Moderators: Jerry Stam