Mayo in het blok... na een kop wissel
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2017 14:12 #1434396
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Natrekken is geen officiële
Natrekken is geen officiële Volvo procedure. Dus zijn er geen voorschriften voor.
Piet
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2017 13:49 #1434426
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is wel een manier om snel
Het is wel een manier om snel te achterhalen of iemand niet in staat was zijn momentsleutel in te stellen op wat er voorgeschreven was en ze misschien overduidelijk los staan. Als je momentsleutel op elke bout wel degelijk klikt op het juiste moment in plaats van dat je ze kan aandraaien dan lijkt het me vanzelfsprekend dat het probleem ergens anders zit.
Zo zijn er bijvoorbeeld ook gekke mensen die vinden dat er tussen de koppakking en de cilinderkop nog wat vloeibare pakking hoort .... prutsers komen vele vormen helaas.
Zo zijn er bijvoorbeeld ook gekke mensen die vinden dat er tussen de koppakking en de cilinderkop nog wat vloeibare pakking hoort .... prutsers komen vele vormen helaas.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2017 14:32 #1434428
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic standaard procedure
stap een: 20 Nm
stap twee 60 Nm
stap 3 90 graden
De laastste stap gaat in graden. Niet in moment dus wat ga je dan doen?
Hartelijk dank, Rob
stap twee 60 Nm
stap 3 90 graden
De laastste stap gaat in graden. Niet in moment dus wat ga je dan doen?
Hartelijk dank, Rob
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2017 14:45 #1434430
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Dat valt dus niet te controleren, Nm alleen is eventueel te controleren met een momentsleutel maar de derde fase met een gradenboog is achteraf nooit te controleren.
Maar ik vraag mij nog iets af, mis je na die vier weken en een paar honderd kilometer koelvloeistof?
En ook, ik neem aan dat er gelijk met de koprevisie olie is ververst, hoe kwam die oude olie er uit?
Groeten,
Maar ik vraag mij nog iets af, mis je na die vier weken en een paar honderd kilometer koelvloeistof?
En ook, ik neem aan dat er gelijk met de koprevisie olie is ververst, hoe kwam die oude olie er uit?
Groeten,
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2017 03:54 #1434444
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh ja, bij de redblock gaat
Oh ja, bij de redblock gaat dat met een hoek. Dan is nadraaien niet zinvol (je kunt natuurlijk wel iets boven die 60Nm instellen en proberen of er geen kopbouten zijn overgeslagen bij de laatste stap).
@Piet22: ik heb van drie verschillende redblocks de kopbouten nagemeten, en nog nooit een te lange bout getroffen. Vandaar mijn overtuiging dat het bijna nooit nodig is om nieuwe te nemen. De officiele voorschriften zijn ook die lengte, met de opmerkig erbij dat ze na vijf keer hergebruiken meestal over die grens zitten.
Als je ervan uitgaat dat een kop gemiddeld wel 2 ton op z'n plek blijft zitten, betekent vijf keeer wisselen een blok met eeen miljoen kilometers, en die kom je zelden tegen...
@Piet22: ik heb van drie verschillende redblocks de kopbouten nagemeten, en nog nooit een te lange bout getroffen. Vandaar mijn overtuiging dat het bijna nooit nodig is om nieuwe te nemen. De officiele voorschriften zijn ook die lengte, met de opmerkig erbij dat ze na vijf keer hergebruiken meestal over die grens zitten.
Als je ervan uitgaat dat een kop gemiddeld wel 2 ton op z'n plek blijft zitten, betekent vijf keeer wisselen een blok met eeen miljoen kilometers, en die kom je zelden tegen...
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-02-2017 13:16 #1434458
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Natrekken?
Ik denk niet dat natrekken zoiets als op de foto gaat oplossen, maar als je het zou willen doen is de procedure normaal gesproken: je trekt met een momentsleutel via een schema bouten op een bepaalde kracht aan, laten we zeggen 120 Nm. Dan kontroleer je na een bepaalde tijd of afstand of ze allemaal nog 120 Nm staan. Soms niet omdat door de spanning in de bouten de pakking iets is "ingedrukt" of de bout heeft zicht in een braam gevreten en heeft weer iets ruimte. Dan draai je ze allemaal weer op 120. Klaar!
Bij de procedure van Volvo doe je volgen mij hetzelfde door ze allemaal stapsgewijs los te draaien en weer het hele aantrekschema, inclusief de 90 graden te doen. Of ze allemaal 90 graden lossen en kijken of ze in de buurt van 60Nm staan.
Een ander manier (hier boven ook aangestipt) zou inderdaad kunnen zijn door met de momentsleutel te kontroleren of de bouten nu allemaal ongeveer even hard zijn aangedraaid.
In de bouw komt die 90 graden voort uit het verschil tussen droge en (met bijenwas) ingevette bouten. Als je die beide op hetzelfde moment aanhaalt is de houdkracht van de twee heel verschillend. Als je de procedure met aan het eind een bepaald aantal graden doet is het verschil minder, volgens de theorie die ik op de TU uit mijn hoofd moest leren.
Bij de procedure van Volvo doe je volgen mij hetzelfde door ze allemaal stapsgewijs los te draaien en weer het hele aantrekschema, inclusief de 90 graden te doen. Of ze allemaal 90 graden lossen en kijken of ze in de buurt van 60Nm staan.
Een ander manier (hier boven ook aangestipt) zou inderdaad kunnen zijn door met de momentsleutel te kontroleren of de bouten nu allemaal ongeveer even hard zijn aangedraaid.
In de bouw komt die 90 graden voort uit het verschil tussen droge en (met bijenwas) ingevette bouten. Als je die beide op hetzelfde moment aanhaalt is de houdkracht van de twee heel verschillend. Als je de procedure met aan het eind een bepaald aantal graden doet is het verschil minder, volgens de theorie die ik op de TU uit mijn hoofd moest leren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 17:40 #1434608
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mayo
persoonlijk vind ik het geen slecht teken dat er met deze buitentemperaturen mayo in de motor zit na een paar honderd kilometer en na deze reparatie. Als jij die paar honderd kilometer in korte stukjes hebt gereden kan het vocht er niet uit dampen en zeker als er in het verleden koelwater in de olie is gekomen blijft dat bij koud weer nog wel ff zitten.
Koelvloeistof verdampt veel minder snel dan water: het is wat plakkeriger.
Ik zou eerst even een flinke rit gaan maken van liefst ruim honderd kilometer, het mooiste is nog als je de motor even flink kan belasten met een zware aanhanger of caravan zodat de motor goed heet wordt.
Kijk dan na de rit nog eens onder de oliedop
Koelvloeistof verdampt veel minder snel dan water: het is wat plakkeriger.
Ik zou eerst even een flinke rit gaan maken van liefst ruim honderd kilometer, het mooiste is nog als je de motor even flink kan belasten met een zware aanhanger of caravan zodat de motor goed heet wordt.
Kijk dan na de rit nog eens onder de oliedop
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 17:58 #1434610
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Alle inbreng is welkom maar ik vind dit persoonlijk nou niet zo'n geweldig advies van Mrah, wie dat dan ook wezen mag.
Ik denk dat hij de topicstart gemist heeft, zoals daar staat: "het hele oliereservoir staat vol mayonaise, het komt de peilstok uit".
Ik zou mij de brandstof besparen.
Groeten,
Ik denk dat hij de topicstart gemist heeft, zoals daar staat: "het hele oliereservoir staat vol mayonaise, het komt de peilstok uit".
Ik zou mij de brandstof besparen.
Groeten,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 19:16 #1434612
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mayo
Hoe kun je zien dat het hele oliereservoir vol staat? Ik kijk in het gat van de oliedop en zie de tuimelaar zitten. Zo vol zit ie dus niet.
vaak lijkt het erger dan het is. Haal de kleppendeksel eens los en maak die eens schoon.
Daarna monteren en rijden. Beter een paar km te veel rijden dan kop er weer af. Dat is meer moeite en geld.
vaak lijkt het erger dan het is. Haal de kleppendeksel eens los en maak die eens schoon.
Daarna monteren en rijden. Beter een paar km te veel rijden dan kop er weer af. Dat is meer moeite en geld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2017 19:19 #1434613
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koudste delen
de sludge slaat neer op de koudste delen van de motor en dat is in dit geval de kleppendeksel.
Moderators: Jerry Stam