Pk's...vermogen? Hoe zit dat nou eigenlijk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2016 20:50 #1105804 door V700 register
Pk's...vermogen? Hoe zit dat nou eigenlijk is gemaakt door V700 register
Mijn B230F heeft iets van 125 pk. Volgens caravantrekken.nl niet de ideale auto om mee in de bergen te rijden met 1500 kg erachter. En dat klopt ook wel.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Transporter T4 2.5 Tdi. Die heeft 100 pk. Dus dat wordt ook niet wat, zou je zeggen. Maar uit recensies en ook volgens caravantrekken.nl heeft ie genoeg kracht. Zelfs vanuit stilstand op 15%. Maar hij heeft 25 pk minder!
De vrachtauto waarmee ik rijd heeft 360 pk. Dan zou ie 3x zo sterk zijn als mijn Volvo. Maar dat is natuurlijk niet waar; die is wel 30x zo sterk.
En een Ferrari met 500 pk krijgt die 20 ton geen meter van de plek.
Dus waarom is die Transporter (100 pk) nou sterker dan mijn Volvo (125 pk)?
Kan iemand het in duidelijke taal vertellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2016 21:25 #1430395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppel.....
Voor het rijden met een caravan kun je beter kijken naar het maximale koppel (in Nm) en bij welk toerental dat is. De LPT (B230FK) heeft standaard maar 135 Pk maar wel 230 Nm bij 2300 toeren p/m.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2016 21:29 #1430396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kwestie van vermogen en
Kwestie van vermogen en koppel.
Een renpaard is in staat om heel hard te lopen maar heeft geen koppel op lage snelheid. Pas op hogere snelheid komt zijn vermogen tot ontwikkeling; dus een hoog koppel bij hoge toeren. Een Fries trekpaard ontwikkelt zijn kracht bij lage snelheid. Hij is niet in staat om snelheid te maken. Hij ontwikkelt zijn koppel bij lage toeren.
Samengevat, een vrachtauto hoeft geen 150 km/u te kunnen rijden, maar moet wel sterk zijn bij lagere snelheden, dus veel koppel bij lage toeren. Een Ferarie hoeft nooit iets zwaars te trekken, maar moet wel heel hard kunnen rijden, dus veel koppel bij hoge toeren. Koppel is om te trekken dus belangrijker dan pk's
Zo heb je die eencilinder traktoren zoals een Lanz buldog. Je kent ze wel, poekepoekepoekepoekepoeke. Elk slag van de cilinder kun je zien aan de rookkringen die uit de uitlaat komen. Je kunt de toeren tellen. Vanuit stilstand trekken ze een huis om.
Beetje duidelijk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2016 21:59 #1430398 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Transporter: 250 Nm
Transporter: 250 Nm
Volvo B230F: 190 Nm
Volvo 24tdic: 205 Nm
Scania 360: 1900 Nm
Ferrari F40: 577 Nm

Blijft de vraag wat dan die pk's betekenen. En met die Ferrari moet je dus ook wel een oplegger kunnen trekken. Ontbreekt de tractie natuurlijk wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2016 22:36 #1430403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T4 TDI
Daar heb je een beste trekkert aan... Jaren mee gereden, met een Fendtje erachter van 1500 Kg. Geen centje pijn. Stabiel, voldoende extra gewicht t.o.v. de caravan. Prima ding!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2016 08:37 #1430412 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toeren......
Je moet hierbij ook kijken naar het aantal toeren van de motor wanneer dit maximale koppel wordt bereikt. Voor het trekken van een caravan wil je uiteraard bij lage toerentallen maximale trekkracht hebben.
Hierbij spelen ook nog andere zaken een rol;
Als de krukas van de motor een draaimoment heeft van 250 Nm (is de kracht van de motor), dan is dit niet het draaimoment op de wielen. Hier zit nog een versnellingsbak tussen. In de 1ste versnelling is de kracht groter dan in de 5de.
Als de motor meer toeren gaat draaien stijgt ook het vermogen (Pk's).
Met meer vermogen (Pk) en dezelfde kracht (Nm) is de versnelling van de auto in tijd dus groter.
Maar de vergelijking met een Ferrari of vrachtwagen is appels en peren. Gewicht van het voertuig en overbrenging via de versnellingsbak spelen hier ook mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2016 21:30 #1430430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat heb je mooi uitgelegd,
Dat heb je mooi uitgelegd, MoTo!
Op zich wel helder. Alleen snap ik nog niet wat koppel nou precies is. Hoe meet je dat en hoe bereik je dat in een motor (en dan bedoel ik niet het toerental)? Ik bedoel waarom heeft de ene motor meer koppel dan de ander? Je had het over dat renpaard en dat Friese trekpaard Dan stel ik me zo voor dat het trekpaard groter is. Een olifant heeft ook meer koppel dan een muis. Toch kunnen een muis en een olifant hetzelfde aantal pk's hebben (truck-auto).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2016 22:16 #1430433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan iemand erachter komen wat
Kan iemand erachter komen wat het koppel is van een T4 2.5 benzine van 2000?

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 08:27 #1430436 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic V70 of S80 T5 bedoel je neem
V70 of S80 T5 bedoel je neem ik aan? In dat geval dik 300 Nm.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2016 08:32 #1430437 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Meer koppel: denk maar aan
Meer koppel: denk maar aan fietsen. Als je de trappers langer maakt (dus crancks waar je trapper op zit), dan kun je meer kracht zetten: je krijgt dan meer koppel. Want zelf wordt je natuurlijk niet sterker. Maar sneller rondtrappen wordt moeilijker. Daarom wordt koppel uitgedrukt in kracht (Newton) en in afstand: meter (m). Samen dus newtonmeter.
Als je de crancks korter maakt, dan kan je sneller trapper maar met minder koppel.
Ter indicatie: mijn motor (1000 cc) heeft 118 pk en 100 Nm en draait bijna 10.000 toeren. Toch kan de motor geen caravan trekken.

Moderators: Jerry Stam