Antenne permanent omhoog

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-08-2016 16:30 #1430170 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Wel eruit, maar - oooh frustratie - hoe er nu in???
Inmiddels heb ik de oude, gebroken pees eruit weten te krijgen. Gelukkig was die ergens bovenaan gebroken, dus met het loshalen van de antenne, kon ik dat onderste deel er zo uittrekken.
MAAAAAAR......de nieuwe pees met het motortje aangesloten op 12V (klepje met twee schroefjes er eerst afgehaald) en draaiende in de opwindrichting (tegen de klok in) er vervolgens weer in krijgen lukt me niet. Wat is dat frustrerend, zeg. Dacht eerst dat de tandjes van de pees niet tegenover de tanden van het opwindwiel lagen, maar in alle windrichtingen ingevoerd en geen resultaat. Als ik de pees helemaal invoer, raakt die wel het zichtbare witte motorwiel. Dat zie ik dan namelijk iets bewegen. Maar verder dan dat kom ik niet. Wie kan mij zeggen wat ik niet goed doe?

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2016 23:54 #1430186 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Wat langer
Hallo Adriaan

Ik zou net zo goed moeten zoeken als jij. Maar ik ben al wat langer actief op het forum en heb al verschillende draadjes over dit onderwerp voorbij zien komen. Dus het moet er wel op staan, al is het wat langere geleden meen ik, dat het onderwerp de laatste keer voorbij kwam.

groetjes

Mathy (die waarschijnlijk binnenkort ook aan de beurt is, omdat de ontvangst waardeloos is)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2016 08:12 #1430191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik heb gedaan.......
Wat ik heb gedaan is de antenne gedemonteerd uit de auto (estate).
Volgens mij nog een kapje eraf gehaald zodat de spriet eruit kan.
Vervolgens radio aan en als de spriet omhoog komt, hem er helemaal uit trekken (terwijl het motortje draait).
Vervolgens radio uit zetten en terwijl het motortje draait de nieuwe pees invoeren en dan pakt ie hem vanzelf op.
Goed opletten hoe de oude pees eruit komt en de getande kant aan dezelfde kant invoeren.
Hele klus was half uurtje werk waarbij het demonteren en monteren van de antenne nog het meeste tijd koste.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2016 10:23 #1430193 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic @Adriaan
Ik meen me te herinneren dat de tanden van de pees naar het stuur van de auto moeten wijzen. Vergeet overigens niet dat de accu redelijk snel leeg loopt als je het blijft proberen. Overigens echt een klus om met twee personen te doen. Vanwege het op contact zetten of radio aan / uit

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2016 12:26 #1430199 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zoals in de link van Noppen20
Zoals in de link van Noppen20 staat: de officiele manier is om de motor de pees te laten oppakken, maar dat werkt in veel van de gevallen niet (bij mij ook niet). In dat geval moet je het motorhuis opneschroeven en de pees handmatig op het wormwiel leggen. Gelijk even kijken of de tandjes van de nieuwe en oude pees overeenkomen, en anders de aandrukrol bijstellen.
En ja: dat klusje moet ik ook nog doen. Komend weekend, als het een beetje meezit...

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-08-2016 13:06 #1430200 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Probleem invoeren
Toen ik hem open had ben ik er ook achter gekomen waarom de pees niet altijd evenlekker in wil voeren van bovenaf.
De pees heeft (in mijn geval in ieder geval) een punt aan het uiteinde.
Net voordat de pees de "motorruimte" inkomt en het tandwiel moet pakken, zit een soort rubber pakking.
Dit is een constructie met 2 plastic plaatjes die een soort rubber vul-ring/platte keerring klemmen.
De pees moet door deze rubber ring gevoerd worden, maar door dat puntje aan de pees prik je hem vaak in het rubber vast.
Dat rubbertje zit er trouwens om vuil buiten te houden, en eventueel overtollig vet af te strijken van de pees als de antenne omhoog gaat.

Ik heb het niet geprobeerd, maar ik kan me voorstellen door dat "puntje" iets af te stompen (het echte scherpe randje er af te halen) je minder snel achter blijft hangen aan dat rubbertje...

foto's komen der aan ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-08-2016 14:39 #1430201 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Rots in de Branding
Het opwindwieltje kreeg de pees (inderdaad Jerry, tandjes naar voren gericht) pas te pakken toen het zwarte hulsje waar de pees doorheen loopt (twee schroefjes met borgringetjes) dat bovenop de motor zit gemonteerd, werd verwijderd. Dan kan je de pees veel gerichter inbrengen, zo bleek. Daarna 12V op het motortje (niet met radio!) en....voilá.
Overigens werden al die handelingen verricht door Timen, aka 'Rots in de Branding'...
Bedankt Timen.

Adriaan

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-08-2016 00:08 #1430250 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Daar is die dan!
Daar is die dan!
Ik heb der maar gelijk een mooi verhaaltje bij gemaakt :P
Dit is min of meer hoe ik te werk ben gegaan, uiteraard geen garanties....
Zal ook verre van perfect zijn, maar ik schat zo in dat de meerderheid hier wel mee uit de voeten kan.

Mochten er nog op of aanmerkingen zijn, commentaar, vragen of aanvullingen dan hoor ik het graag. Dan kan ik hem aanpassen/aanvullen.

Kijk even of de foto;s duidelijk zijn, heb ze her en der bijgesneden. Originele heb ik nog op de computer staan,

Succes er mee!

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2016 13:32 #1430258 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Mooi gedaan!
Mooi gedaan!

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2016 08:31 #1430276 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Gisteren is mijn 780 voorzien
Gisteren is mijn 780 voorzien van een nieuwe antennespriet door Timen. Bij de 780 was het allemaal net even wat anders dan normaal. Maar gelukkig heeft Timen veel ervaring en geduld. Dus inmiddels schuift de antenne weer helemaal uit zonder geratel. Helemaal blij!

Moderators: Jerry Stam