auto zwabbert iets
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 20:27 #1425912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Merkte je ook een verschil na
Merkte je ook een verschil na het vervangen van die champignonrubbers etc.? Ik zat er ook wel eens aan te denken, maar de garage zei dat ze nog wel goed waren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 23:11 #1425919
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic nee niet echt
ik merkte destijds het grootste verschil door de stabilisatorrubbers te vervangen (de grote in een bus, twee stuks) en de vier kleintjes. De auto ging daardoor strakker sturen.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2016 00:04 #1425920
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Sporing
De sporing (toespoor) maar eens controleren.
De paddenstoelrubbers zetten zich na montage nog wel wat,daardoor kan de sporing nog wel wat verlopen. Wanneer de sporing te klein of wanneer je uitspoor hebt wil de auto de rechte lijn ook moeilijk volgen.
Heb ik trouwens een mooi gereedschap voor! Kun je het gemakkelijk zelf doen.
De paddenstoelrubbers zetten zich na montage nog wel wat,daardoor kan de sporing nog wel wat verlopen. Wanneer de sporing te klein of wanneer je uitspoor hebt wil de auto de rechte lijn ook moeilijk volgen.
Heb ik trouwens een mooi gereedschap voor! Kun je het gemakkelijk zelf doen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2016 10:51 #1425928
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Met twee man kan de controle
Met twee man kan de controle ook eenvoudig met een meetlint. Waarbij het wel handig is als je bandprofiel een groef in legterichting heeft, zodat je daarop kunt meten.
2 mm toespoor gemeten op de band, op de hoogste lek waarbij het lint recht onder de auto loopt, is goed. Minder is zoekeriger sturen, meer is onnodige slijtage.
2 mm toespoor gemeten op de band, op de hoogste lek waarbij het lint recht onder de auto loopt, is goed. Minder is zoekeriger sturen, meer is onnodige slijtage.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2016 11:07 #1425929
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Meten op ashoogte
Toespoor meet je op ashoogte . Voor en achter op de velg.
Hoe wil je dat doen met een meetlint?
Willem misschien kun je een een mooi artikel maken voor de Factor, kunnen we zien hoe dat in z'n werk gaat. Staat er ook eens wat technisch in!
Ashoogte = (op de helft van de buitendiameter van de band)
Hoe wil je dat doen met een meetlint?
Willem misschien kun je een een mooi artikel maken voor de Factor, kunnen we zien hoe dat in z'n werk gaat. Staat er ook eens wat technisch in!
Ashoogte = (op de helft van de buitendiameter van de band)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2016 21:17 #1425964
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Met de officiele
Met de officiele uitlijnspecificaties klopt dat, maar als je even rekening houdt met de iets kortere afstand (en dus minder groot toespoor-getal) kan je natuurlijk ook lager op de band meten. De afstand voor-achter is dan wat kleiner, dus het verschil ook, maar verder heeft dat geen invloed.
Ik heb het al meermalen op die manier afgesteld, en eenmaal is een dag later een officiele uitlijner aan het meten geweest, die niets meer hoefde te doen. Dat geeft wel het gevoel dat mijn methode wel goed zit...
Een artikeltje over een meetlint en het omrekenen van twee getallen lijkt me wat mager voor de Factor...
Ik heb het al meermalen op die manier afgesteld, en eenmaal is een dag later een officiele uitlijner aan het meten geweest, die niets meer hoefde te doen. Dat geeft wel het gevoel dat mijn methode wel goed zit...
Een artikeltje over een meetlint en het omrekenen van twee getallen lijkt me wat mager voor de Factor...
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2016 10:48 #1425977
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Jammer
Er zouden velen van je vinding voordeel op kunnen doen. De Factor wordt door veel meer mensen gelezen dan dit draadje. Zelfs de topic-starter heeftt het bij navraag al niet gelezen. Zou toch nog even overwegen om wat moois op te zetten.
Weinig tekst is juist goed lange verhalen verzanden vaak.
Weinig tekst is juist goed lange verhalen verzanden vaak.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2016 19:26 #1425991
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic artikel idee?
Willem, als je er een artikel van maakt dan ga ik het meteen uitmeten (meester-gezel)
. Interessant is dan ook hoe we (ik) het toespoor zelf kunnen beïnvloeden/wijzigen naar 2 mm.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2016 14:10 #1426031
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zal er binnenkort een
Ik zal er binnenkort een fatsoenlijk stukje over schrijven. Had niet gedacht dat voor zoiets eenvoudigs echt belangstelling bestaat.
Ondertussen heb ik over de opmerking van Timen nagedacht: wat kan ervoor zorgen dat "mijn" methode afwijkt van de officiele specificaties? Als ik even ver vanuit het velghart meet als de rand van de velg, dan is het verschil alvast gelijk. Kan de wielvlucht dan nog voor een (kleine) afwijking zorgen? Ik denk zelf van niet, maar hoor graag jullie mening. Tenslotte moet een stukje voor de factor wel correct zijn!
Bijstellen van de sporing zal ik meenemen.
Ondertussen heb ik over de opmerking van Timen nagedacht: wat kan ervoor zorgen dat "mijn" methode afwijkt van de officiele specificaties? Als ik even ver vanuit het velghart meet als de rand van de velg, dan is het verschil alvast gelijk. Kan de wielvlucht dan nog voor een (kleine) afwijking zorgen? Ik denk zelf van niet, maar hoor graag jullie mening. Tenslotte moet een stukje voor de factor wel correct zijn!
Bijstellen van de sporing zal ik meenemen.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-02-2016 16:09 #1426047
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Mij niet helemaal duidelijk
Willem,
Ik begrijp niet helemaal wát en wáár je exact meet.
Als ik het goed begrijp meet je de afstand tussen de lengte-groeven van het linker en rechter wiel?
Dat doe je dan aan de voorzijde van de band, en aan de achterzijde?
Als de afstand daar exact gelijk is, staan de banden parallel.
En als de afstand aan de voorkant kleiner is dan aan de achterzijde van de band dan is er toespoor?
Ik begrijp niet helemaal wát en wáár je exact meet.
Als ik het goed begrijp meet je de afstand tussen de lengte-groeven van het linker en rechter wiel?
Dat doe je dan aan de voorzijde van de band, en aan de achterzijde?
Als de afstand daar exact gelijk is, staan de banden parallel.
En als de afstand aan de voorkant kleiner is dan aan de achterzijde van de band dan is er toespoor?
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam