auto zwabbert iets
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 17:06 #1105006
door P.J. Bus
auto zwabbert iets is gemaakt door P.J. Bus
De 744 zwabbert nu iets meer aan de voorkant (B200E bwjr 1986), nu ik de banden heb vervangen door 195/65 14 ipv 185/70 14. Dat gebeurd bij optrekken en iets remmen. Op constante snelheid rijden niets aan de hand. Ik verdenk nu de draagarmen, omdat ik de schokdempers, de stabi rubbers, de champignons en de stuurkogels al eens heb laten vervangen, zo'n 7k terug. Wat ook nog kan is dat de remkracht links/rechts LV en RV verschilt, maar dat is een gedachte.
Is dit een juiste veronderstelling of kan er nog iets anders aan de hand zijn na 30 jaar?
Is dit een juiste veronderstelling of kan er nog iets anders aan de hand zijn na 30 jaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 19:31 #1425828
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Na 30 jaar kan er van alles
Na 30 jaar kan er van alles aan de hand zijn. Maar een goed onderhouden auto zal niet zo maar problemen geven bij het wisselen van banden. Dus ik zou eerst zoeken bij wat je het gewijzigd: de banden.
- Bandenspanning ok en bij beide wielen gelijk?
- Zijn de banden netjes rond?
- Draaien de banden in de goede richting? Sommige banden hebben een draairichting. Mogelijk is links-rechts verwisseld?
- Zijn de velgen wel ok? Of zit er een slag in de velgen?
- Is er een loodje losgeschoten?
- Het lijkt me onwaarschijnlijk: maar zitten alle bouten goed vast? Bouten (met die conische kant) kunnen verslijten en naar 30 jaar zullen ze zeker versleten zijn en sneller los gaat zitten
- Bredere banden zijn gevoeliger voor spoorvorming.
Dat is wat ik zo kan verzinnen qua banden. Het meeste is snel te controleren.
Draagarmen: op de brug zetten. Er zijn binnenkort weer sleuteldagen.
- Bandenspanning ok en bij beide wielen gelijk?
- Zijn de banden netjes rond?
- Draaien de banden in de goede richting? Sommige banden hebben een draairichting. Mogelijk is links-rechts verwisseld?
- Zijn de velgen wel ok? Of zit er een slag in de velgen?
- Is er een loodje losgeschoten?
- Het lijkt me onwaarschijnlijk: maar zitten alle bouten goed vast? Bouten (met die conische kant) kunnen verslijten en naar 30 jaar zullen ze zeker versleten zijn en sneller los gaat zitten
- Bredere banden zijn gevoeliger voor spoorvorming.
Dat is wat ik zo kan verzinnen qua banden. Het meeste is snel te controleren.
Draagarmen: op de brug zetten. Er zijn binnenkort weer sleuteldagen.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 19:45 #1425829
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Een remklauw die wat vast zit?
Misschien een remklauw die wat vast zit waardoor die gaat trekken in het stuur?
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2016 20:22 #1425832
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Dat moet je kunnen voelen als
Dat moet je kunnen voelen als het daar warm wordt.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 13:53 #1425900
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic remklauwen en de velgen
Dan ga ik het ook daar zoeken. Ik had vorig jaar beide remklauwen achter lek en na vervanging een behoorlijk verschil in remmen, met name het trillen tijdens remmen.
Ja, de banden kunnen het ook zijn om de velg; de velgen zijn onlangs gepoedercoated en dat doen ze alleen bij rechte velgen. De velgen sec verdenk ik dus niet. Eind dit jaar wil ik er andere banden op zetten en dan laat ik alles netjes balanceren en zo.
Ja, de banden kunnen het ook zijn om de velg; de velgen zijn onlangs gepoedercoated en dat doen ze alleen bij rechte velgen. De velgen sec verdenk ik dus niet. Eind dit jaar wil ik er andere banden op zetten en dan laat ik alles netjes balanceren en zo.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 14:24 #1425901
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Als een remklauw voor vast
Als een remklauw voor vast zit (of een beetje vast) dan moet je dat merken met rijden. Dan trekt de auto naar één kant. Of als je remt (en bijna stilstaat) dan wil de auto heel sterk naar één kant trekken.
En je merkt het dat het wiel warm wordt waar de betreffende remklauw zit. Kortom, ook zaken die je snel zelf kunt vaststellen.
Als je de auto op de brug hebt (sleuteldag!!!), dan is dit ook zo gevonden. Is niet iets om mee door te rijden.
Overigens heb ik nooit gehoord dat ze velgen controleren alvorens te gaan poedercoaten. Persoonlijk betwijfel ik dat dus.
En je merkt het dat het wiel warm wordt waar de betreffende remklauw zit. Kortom, ook zaken die je snel zelf kunt vaststellen.
Als je de auto op de brug hebt (sleuteldag!!!), dan is dit ook zo gevonden. Is niet iets om mee door te rijden.
Overigens heb ik nooit gehoord dat ze velgen controleren alvorens te gaan poedercoaten. Persoonlijk betwijfel ik dat dus.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 14:30 #1425902
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat je ook merkt met een
Wat je ook merkt met een vastzittende rem, is dat de velg aan die kant versneld zwart wordt. Je remblokken slijten namelijk in hoog tempo, en dat is eerder zichtbaar dan dat temperatuurverschil voelbaar is.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 14:48 #1425904
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic En het is zonde van je dure
En het is zonde van je dure remblokken.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 17:05 #1425908
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou echt wel.
Echt wel Lex, ik heb mijn wielen ooit door wheelcare.nl laten behandelen.
Hij wil ze alleen zonder banden aangeleverd hebben en staat er op dat ze door hem ter plaatse gecontroleerd worden op slingeren en onrondheid, ook de boutgaten worden gecontroleerd. En dat dus waar de klant bij staat, alles onder het motto geen gezeur achteraf.
En zo hoort het ook.
Groeten,
Hij wil ze alleen zonder banden aangeleverd hebben en staat er op dat ze door hem ter plaatse gecontroleerd worden op slingeren en onrondheid, ook de boutgaten worden gecontroleerd. En dat dus waar de klant bij staat, alles onder het motto geen gezeur achteraf.
En zo hoort het ook.
Groeten,
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 20:02 #1425909
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic naar links of rechts
trekken bij remmen doet de auto niet. Blijven voor mij de banden en de draagarm en reactiearm over. Ook eventueel de champignonrubbers die ik zelf misschien niet te hard heb aangedraaid...
Moderators: Jerry Stam