Typegoedkeuring

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2015 16:28 #1424055 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tenzij..
het heeft totaal niets, maar dan ook helemaal niets met de tussenneus of zo te maken Willem,en ook niet of iets uit dezelfde soort koets zou komen.
Het heeft met zelf iets veranderen te maken.

De gemeente kan natuurlijk vrijwel onmogelijk een typegoedkeuring beoordelen naar het werk die een ombouwer zelf heeft gemaakt.
tenzij je zelf kunt aantonen dat hij wel aan die norm voldoet óf je krijgt het op het kenteken bij de RDW

Het werkt ook twee kanten op:
Als er U9 op je kenteken staat, en je bouwt er iets totaal anders in binnen de grenzen van de wet ,maar zonder katalysator en je gaat niet langs de RDW. mag je gewoon naar binnen.
Sterker nog, als ik mijn uitlaat verwissel voor een katloze pijp rij ik gewoon naar binnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2015 10:20 #1424094 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Natuurlijk heeft het niets
Natuurlijk heeft het niets met tussenneus te maken, en alles met typegoedkeuring. Ik wilde maar aangeven dat de typegoedkeuring geldt voor een specifiek modeljaar, en voor motor EN koets.
Iets overbouwen van de ene auto in de andere betekent niet dat je ineens aan de typegoedkeuring van die andere andere koets voldoet. Dan moet je namelijk de identiteit overknutselen, en dat is verboden....
Afhankelijk van je emissieocde is formeel het weglaten van de katalysator uit je uitlaat overigens ook verboden... maar nee, dat wordt niet automagisch gecontroleerd bij het binnenrijden van ene milieuzone.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2016 14:50 #1431066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zware frustratie
Zoals het er nu uitziet ga ik geen emissiecode op mijn kenteken krijgen en wordt ik geweerd uit milieuzones ondanks dat mijn auto volgens de regels schoon genoeg is.
De Belgische Volvo importeur heeft geen emissie gegevens van mijn auto omdat deze destijds nog niet vastgelegd werden.
De Nederlandse Volvo importeur is welwillend om bepaalde typegoedkeuringen te overleggen, maar moet dan wel weten welke.
Het verhaal houdt echter op bij de RDW omdat zij blijkbaar geen emissiecodes toevoegen aan reeds geregistreerde voertuigen.

Dit betekent dat ik geen 'U9' op mijn kenteken krijg ondanks dat mijn auto wel 'U9' waardig is (uitgerust met een geregelde drieweg katalysator). Dit frustreert mij enorm omdat de bruikbaarheid van mijn auto hiermee beperkt wordt. Nederlandse en Duitse steden met een milieuzone zijn bijvoorbeeld een no-go.
Nu valt het misschien nog wel mee, de vraag rijst bij mij echter hoe het Nederlandse beleid ten aanzien van milieuzones zich de komende tijd gaat ontwikkelen.
Aangezien de 740 niet alleen mijn daily driver is maar ook mijn hobby, begin ik mij toch af te vragen hoe verstandig het is om in deze auto te blijven investeren.

Als iemand nog wegen weet om toch de 'U9' classificatie op mijn kenteken te krijgen dan houd ik me aanbevolen.
(de mogelijkheid om mijn auto om te katten is al door mijn hoofd geschoten...)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2016 00:34 #1431078 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Duitse bureaucratie...
Hallo Martijn

Hoe moeilijk het wordt om in Nederlandse steden te mogen komen, kan ik je helaas niet vertellen. Maar ik rijd zelf een 945 modeljaar 1991 (B234F, M46, kleurcode 214-21) en ben daarmee acht jaar geleden gewoon naar Aken gereden (hier net over de grens). Naar de Dekra. Van de code (ik meen dat die van mij ook "U9" is, maar weet dat niet zeker) begrepen ze niks, maar "geregelde drieweg katalysator" was nooit een probleem, zeiden ze. Dus vijf euro later was ik in het bezit van een groene sticker.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2016 12:23 #1431085 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Mathy,
Hallo Mathy,

Dank voor je reactie.
Hoe heb jij destijds aannemelijk gemaakt dat jouw auto voorzien is van een geregelde drieweg katalysator?

Dat is namelijk het probleem van online aanvragen: dan wordt er gekeken naar de geregistreerde informatie en als dan informatie over milieuprestaties ontbreekt dan ontvang je helemaal niets.
Ik vermoed, maar dat zou ik moeten proberen, dat de toevoeging 'U9' in de handelsbenaming van de auto voldoende is om online een milieusticker te krijgen.

Misschien tijd voor mij om in de Duitse regelgeving te duiken om te zien aan welke concrete eisen een auto moet voldoen om een groene sticker te krijgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2016 17:20 #1431089 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een aanvullende vraag
Nog een aanvullende vraag Mathy: wat is de datum eerste toelating van jouw auto?
Mogelijk heb jij jouw sticker gekregen op basis van deze datum.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2016 23:37 #1431096 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Martijn

26-07-1991. Geen idee of ze daar naar gekeken hebben. Zoals geschreven, ben ik gewoon langs gegaan. Volgens mij hebben ze amper naar de auto gekeken. Die stond iets verderop op de parkeerplaats, die wel bij de Dekra hoorde. Het is inmiddels acht jaar geleden, dus de details kan ik me niet van herinneren. Mijn advies zou zijn: Als je toch naar Duitsland wilt/moet, ga dan ook even langs bij de Dekra, TüV of een andere instantie die je de sticker kan bezorgen. Het kost wat meer tijd, maar wat minder geld en mensen zijn over het algemeen iets soepeler/meegaander dan computers.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2016 14:17 #1431723 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En zo kan het dus ook!
We zijn met de Volvo's op vakantie in de Eifel.

Met de tip van Mathy in het achterhoofd ben ik vanochtend naar de TÜV Prüfstelle in Simmerath gereden. Dikke kans dat de Meister daar een auto liefhebber is. Gelukkig bleek dit het geval.

Ondanks het ontbreken van informatie op mijn kentekenbewijs (dank je wel RDW) heb ik toch de felbegeerde grüne Plakette gekregen. Puur op basis van het feit dat de auto fysiek en zichtbaar aan de eisen hiervoor voldoet.
Zo kan het dus ook!

Met een compliment voor de nette staat van de auto ben ik tevreden weer op weg gegaan.

Nogmaals dank aan Mathy voor de tip.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2016 15:09 #1431974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je auto geen U9 heeft op
Als je auto geen U9 heeft op de originele papieren kan die de beste 10wegs katalysator erop hebben zitten (al bestaat die niet eens), dan nog zul je nooit een milieuzone met die auto in mogen.

In de jaren 80 waren de autofabrikanten verder dan de landen als eisen stelde, nu is dat het omgekeerde. Daardoor krijgen veel jaren 80 auto's die een lh-jetronic hebben met kat nooit u9. Dit is pas standaard geworden vanaf 90/91. Sommige uitzonderingen daargelaten.

Ik wil juist geen U9, dan kan die verstopte rot katalysator eronder uit. Mensen vergeten dat die extreem brandstofverbruik kunnen veroorzaken bij auto's die veel kilometers hebben gereden. Zeker een turbo versie, waar de turbo soms wat olie doorlaat. En een kat houdt niet van motorolie.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2016 23:46 #1431995 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bewust
Hallo Daniel

Jij kiest er dus bewust voor, om de auto veel vervuilender te laten zijn dan nodig is. En bevestigd daarmee het negatieve beeld, dat veel mensen hebben van de wat oudere auto. Waardoor juist die milieuzones ontstaan zijn.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam