Inbouwen standkachel Eberspächer in 740
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2015 22:02 #1104599
door Jerry Stam (GAST)
Inbouwen standkachel Eberspächer in 740 is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Wil een standkachel van Eberspächer inbouwen in mijn 740. Wie heeft hier ervaring mee? Wat is een goede plaats voor de kachel? Kan 't ook achter de voorbumper, dus niet in de motorruimte?
Kan de aftakking van de koelvloeistof bij de slang naar de kachelradiator? Gaat er onafhankelijk van de stand van de verwarming, altijd water door de kachelradiator?
Groet, Ozone
***** modedit JS 14/11/15: alle niet op het onderwerp betrekking hebbende reacties verwijderd zodat het weer over inbouwen gaat *******
Kan de aftakking van de koelvloeistof bij de slang naar de kachelradiator? Gaat er onafhankelijk van de stand van de verwarming, altijd water door de kachelradiator?
Groet, Ozone
***** modedit JS 14/11/15: alle niet op het onderwerp betrekking hebbende reacties verwijderd zodat het weer over inbouwen gaat *******
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2015 06:01 #1423045
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik weet
van standkachels is dat deze unit in principe overal geplaatst kan worden, als je maar rekening houd met de warmte (en uitlaat) die hij af gaat geven ! De vertakking van de KVS kan idd op de kachelslang, maar omdat het kachelthermostaat mechanisch bedient is, zal er alleen warm water in de cabine komen als de kachelkraan open staat.
Het is dus niet zo dat het standaard warm word in de cabine.
Het is dus niet zo dat het standaard warm word in de cabine.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2015 10:26 #1423049
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Standkachel
Bij mijn 740 tussenneus had ik de stand kachel rechts voorin de motorruimte op ongeveer de zelfde plaats als nu bij de 940. Je moet met de slangen naar de kachelkraan en hij moet in serie met de kachel van de auto staan. Als je de auto verlaat moet je wel de kachelkraan vol open zetten. Je moet de stand kachel ook zo aansluiten dat de kachel ventilator gaat draaien op aansturing van de stand kachel. Ik heb nu bij de 940 het probleem dat ik langs de turbo en de uitlaat richting kachelkraan moet. Ik ga hiervoor aluminiumbuis van 20mm gebruiken en siliconenslang. Het project heeft het laatste halfjaar stilgelegen maar volgend voorjaar ga ik weer verder. Benzine pak ik van de leiding onder de auto bij het brandstoffilter. De kabels van de kachel moet ik ook nog een goede plek geven maar dat is het minst erge.....
Succes Harry.
Succes Harry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2015 21:58 #1423065
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het hangt er vanaf of je een mechanische kachelkraan hebt of een vacuumgestuurde. Die laatste zie je bij ECC (temperatuurgeregelde airco) en dan wordt het verhaal iets anders. Bij handmatige airco (warmer/kouder regeling) en zonder airco heb je de kachelkraan en die moet open staan.
Kachelventilator moet inderdaad gaan draaien en je moet de juiste uitstroomopeningen kiezen, plus kachel open uitgaande van een mechanische kachelkraan. Ik zou dan de motor ook willen verwarmen, dan wordt het even puzzelen hoe dat moet want je moet rekening houden met de thermostaat in het blok. De radiateur ook verwarmen lijkt me zonde van de brandstof. Tevens moet je een koelwaterpompje hebben. Een grotere accu plaatsen kan geen kwaad.
Mijn vorige auto (Volvo 940 met ECC) had ook een standkachel (Volvo origineel) maar die heb ik nooit gebruikt. De kachel zelf was een grote cilinder die verticaal achter de radiateur stond, iets uit het midden aan bestuurderszijde. Lijkt me een mooiere plaats dan achter de bumper. Algemeen advies was (minimaal) net zo lang te rijden als de standkachel aan stond om de accu op peil te houden, dat zou ongeveer 30 minuten zijn. De accu laadt in de winter niet zo snel bij, met allerlei andere grote verbruikers (achterruit-verwarming, stoelverwarming).
Kachelventilator moet inderdaad gaan draaien en je moet de juiste uitstroomopeningen kiezen, plus kachel open uitgaande van een mechanische kachelkraan. Ik zou dan de motor ook willen verwarmen, dan wordt het even puzzelen hoe dat moet want je moet rekening houden met de thermostaat in het blok. De radiateur ook verwarmen lijkt me zonde van de brandstof. Tevens moet je een koelwaterpompje hebben. Een grotere accu plaatsen kan geen kwaad.
Mijn vorige auto (Volvo 940 met ECC) had ook een standkachel (Volvo origineel) maar die heb ik nooit gebruikt. De kachel zelf was een grote cilinder die verticaal achter de radiateur stond, iets uit het midden aan bestuurderszijde. Lijkt me een mooiere plaats dan achter de bumper. Algemeen advies was (minimaal) net zo lang te rijden als de standkachel aan stond om de accu op peil te houden, dat zou ongeveer 30 minuten zijn. De accu laadt in de winter niet zo snel bij, met allerlei andere grote verbruikers (achterruit-verwarming, stoelverwarming).
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2015 13:43 #1423081
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Zie hier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2015 22:38 #1423092
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic standkachel.
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Er zit nu ook een aftakking op de in en uitgaande kachelslang t.b.v. de verdamper. Voor de standkachel is in serie beter, maar is dat voor de verdamper ook beter? Kan ze toch beiden in de serie zetten met de kachel?
Min auto heeft geen ECC. Gewoon schuifjes voor de temperatuur en de plaats van luchtstroom.
De 940 heeft toch een andere motorruimte dan de 740. Rechtsvoor zit de accu en links het luchtfilter. Waarschijnlijk is er onder het luchtfilter genoeg plaats.
Benzine aftappen bij 't benzinefilter, kan dat als de pompen niet werken? In de beschrijving van Eberspächer wordt een nieuwe opvoerleiding in de tank geplaatst of aansluiten op retourleiding. Als de retourleiding niet diep in de tank zit, gaat dat niet werken.
Gr. O3
Min auto heeft geen ECC. Gewoon schuifjes voor de temperatuur en de plaats van luchtstroom.
De 940 heeft toch een andere motorruimte dan de 740. Rechtsvoor zit de accu en links het luchtfilter. Waarschijnlijk is er onder het luchtfilter genoeg plaats.
Benzine aftappen bij 't benzinefilter, kan dat als de pompen niet werken? In de beschrijving van Eberspächer wordt een nieuwe opvoerleiding in de tank geplaatst of aansluiten op retourleiding. Als de retourleiding niet diep in de tank zit, gaat dat niet werken.
Gr. O3
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2015 23:07 #1423093
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Aansluiten
Hallo Ozone
Volgens de handleiding moet het brandstofslangetje in de brandstoftank geschoven worden. Ik ben niet meer zeker of er op de 60 liter tank een aansluiting hiervoor zit, maar op de 75 liter tank zit zo'n ding. (Ik heb ooit de 60 liter tank van m'n 945 van modeljaar 1991 vervangen door een 75 liter tank) Het is gewoon een extra pijpje dat aan het einde dicht is. Dit dichte einde snij je eraf, waarna er een opening ontstaat waar het slangetje doorheen geschoven dient te worden. Tot iets boven de bodem van de tank. Vermoedelijk om ervoor te zorgen, dat je nog bij het dichtstbijzijnde tankstation kunt komen.
Onder het luchtfilter vind je waarschijnlijk het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof.
In één van de slangen die op de kachelradiator zijn aangesloten wordt een terugslagklep gemonteerd. Over de klep wordt de standkachel parallel aangesloten. Geen flauw idee waarom ze dat gedaan hebben, want met een handbediende kachelkraan heeft de standkachelregelunit geen invloed op de doorstroming. In mijn ogen zou het handiger geweest zijn om de standkachel parallel aan de radiator (die achter de gril, niet de kachelradiator) aan te sluiten. Maar Volvo heeft voor de Ardic twee inbouwplaatsen bedacht. Zonder turbo komt de Ardic op het rechter spatbord, met turbo wordt ie op een stang gemonteerd die achter de gril gemonteerd wordt. Misschien dat ie in het laatste geval "over" de radiator wordt aangesloten.
groetjes
Mathy
Volgens de handleiding moet het brandstofslangetje in de brandstoftank geschoven worden. Ik ben niet meer zeker of er op de 60 liter tank een aansluiting hiervoor zit, maar op de 75 liter tank zit zo'n ding. (Ik heb ooit de 60 liter tank van m'n 945 van modeljaar 1991 vervangen door een 75 liter tank) Het is gewoon een extra pijpje dat aan het einde dicht is. Dit dichte einde snij je eraf, waarna er een opening ontstaat waar het slangetje doorheen geschoven dient te worden. Tot iets boven de bodem van de tank. Vermoedelijk om ervoor te zorgen, dat je nog bij het dichtstbijzijnde tankstation kunt komen.
Onder het luchtfilter vind je waarschijnlijk het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof.
In één van de slangen die op de kachelradiator zijn aangesloten wordt een terugslagklep gemonteerd. Over de klep wordt de standkachel parallel aangesloten. Geen flauw idee waarom ze dat gedaan hebben, want met een handbediende kachelkraan heeft de standkachelregelunit geen invloed op de doorstroming. In mijn ogen zou het handiger geweest zijn om de standkachel parallel aan de radiator (die achter de gril, niet de kachelradiator) aan te sluiten. Maar Volvo heeft voor de Ardic twee inbouwplaatsen bedacht. Zonder turbo komt de Ardic op het rechter spatbord, met turbo wordt ie op een stang gemonteerd die achter de gril gemonteerd wordt. Misschien dat ie in het laatste geval "over" de radiator wordt aangesloten.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2015 09:13 #1423115
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt. Zal naar dat pijpje
Bedankt. Zal naar dat pijpje zoeken.
Gr. Nico
Gr. Nico
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2015 09:31 #1423127
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pijpje
Mijn auto heeft niet zo'n pijpje 
Rob
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2015 12:07 #1423146
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beide
Echte standverwarming (gestookt op motorbrandstof) wordt meestal gebruikt voor zowel interieur (kachel) als motor. Motor-voorverwarming (elektrisch, 230V) heeft minder vermogen en wordt meestal alleen voor de motor gebruikt. Bij voorverwarming heeft de kachel natuurlijk wel sneller warm water dan bij een koude, geheel onverwarmde, start.
Moderators: Jerry Stam