940 1995 automaat stopt soms bij terugschakelen in 'N'
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 09:58 #1418906
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet demonteren
Het gasklephuis is eenvoudig redelijk goed schoon te krijgen zonder veel te demonteren. Alleen de luchtslang naar de gasklep toe losnemen, gasklep opentrekken en je kunt er zo bij. Kans dat er daarna iets lekt lijkt mij minimaal.
Gebeurde mij vanmorgen ook weer eens een keer dat het toerental toch heel even terugzakt onder 800 tpm, omdat de CIS klep om één of andere reden nét te traag bijregelt. Met een basistoerental van 500 tpm blijft de motor dan wel doordraaien.
Gebeurde mij vanmorgen ook weer eens een keer dat het toerental toch heel even terugzakt onder 800 tpm, omdat de CIS klep om één of andere reden nét te traag bijregelt. Met een basistoerental van 500 tpm blijft de motor dan wel doordraaien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 10:52 #1418908
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Deze week wordt e.e.a.
Deze week wordt e.e.a. schoongemaakt. Dan zien we vanzelf wel of het probleem hiermee is verdwenen. Ik laat jullie weten hoe dat afloopt.
Alvast bedankt voor het meedenken waarde baksteenvrienden!
Alvast bedankt voor het meedenken waarde baksteenvrienden!
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 15:41 #1418914
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Cis-klep schoon = opgelost!!
Cis-klep is schoongemaakt bij Koops in Ees (
www.koops-ees.nl
). Daar zat aardig wat zwarte smurrie in verzameld gedurende de achterliggende kilometers (273.000 km).
Gecontroleerd op lekkages in het inlaatkanaal met remmen-reiniger. Daaruit bleek dat er geen lekkage was.
Op de weg terug naar huis bleek dat het probleem was opgelost. De motor slaat niet meer af en blijft mooi stationair lopen. Dank voor het meedenken!
Gecontroleerd op lekkages in het inlaatkanaal met remmen-reiniger. Daaruit bleek dat er geen lekkage was.
Op de weg terug naar huis bleek dat het probleem was opgelost. De motor slaat niet meer af en blijft mooi stationair lopen. Dank voor het meedenken!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 18:08 #1418917
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Graag gedaan Lex :-) En voor
Graag gedaan Lex
En voor Johan Vlagsma een leermoment
Geeft niet Johan je kan niet overal verstand van hebben 
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 18:59 #1418920
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leren
Ik leer altijd, deze keer heb je gelijk, proficiat 
Vraag is dan nog wel waar die smurrie vandaan komt. Olie van de turbo schat ik? Want in een non turbo gaat er alleen lucht door de CIS klep.
Probleem zal daarmee vaker voorkomen op een turbo auto dan op een niet turbo, dus op een turbo een oorzaak met hogere waarschijnlijkheid, eens?
Je zou op deze site werkelijk gevonden oorzaken kunnen bijhouden en zo de waarschijnlijkheden bepalen en op die manier bij nieuwe problemen automatisch advies kunnen genereren. Zo zou je als groep liefhebbers samen kunnen leren en de kennis ook vasthouden en beschikbaar maken. Een kennis systeem... oude plannen...
Vraag is dan nog wel waar die smurrie vandaan komt. Olie van de turbo schat ik? Want in een non turbo gaat er alleen lucht door de CIS klep.
Probleem zal daarmee vaker voorkomen op een turbo auto dan op een niet turbo, dus op een turbo een oorzaak met hogere waarschijnlijkheid, eens?
Je zou op deze site werkelijk gevonden oorzaken kunnen bijhouden en zo de waarschijnlijkheden bepalen en op die manier bij nieuwe problemen automatisch advies kunnen genereren. Zo zou je als groep liefhebbers samen kunnen leren en de kennis ook vasthouden en beschikbaar maken. Een kennis systeem... oude plannen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 19:06 #1418921
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relatie automaat stand?
En wat was nu achteraf bezien de relatie van het probleem met de stand van de automaat?
Overigens, probleem kwam af en toe voor, niet reproduceerbaar. Hoe lang zou je moeten observeren wil je zeker weten dat het probleem werkelijk opgelost is? We gaan het zien.
Overigens, probleem kwam af en toe voor, niet reproduceerbaar. Hoe lang zou je moeten observeren wil je zeker weten dat het probleem werkelijk opgelost is? We gaan het zien.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 19:30 #1418922
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Mocht het probleem terugkomen
Mocht het probleem terugkomen, dan meld ik dat hier. Dat ter lering ende vermaeck (m.n. voor lering).
De garage was duidelijk toen ik het probleem beschreef: schoonmaken. Het probleem is niet meer opgetreden.
De garage was duidelijk toen ik het probleem beschreef: schoonmaken. Het probleem is niet meer opgetreden.
02-06-2015 20:38 #1418928
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic waar de smurrie vandaan komt
Deze smurrie kunnen oliedampen (oliedelen in de lucht) zijn die uit de carterventilatie komen.
Vroeger werden deze gewoon onder de auto geblazen bijvoorbeeld bij de 144 en oudere modellen.
echter door de milieu regelgeving worden heden deze dampen hergebruikt door ze te verbranden.
Doordat de dampen warm zijn en het gasklephuis relatief koud slaan deze olie delen neer doordat er mede door de venturie werking van de gasklep worden de lucht verder gekoeld waardoor het steeds sneller optreed.
turbo motoren hebben om dit te verminderen een heater zitten vordat de lucht het inlaat traject in gaat.
Vroeger werden deze gewoon onder de auto geblazen bijvoorbeeld bij de 144 en oudere modellen.
echter door de milieu regelgeving worden heden deze dampen hergebruikt door ze te verbranden.
Doordat de dampen warm zijn en het gasklephuis relatief koud slaan deze olie delen neer doordat er mede door de venturie werking van de gasklep worden de lucht verder gekoeld waardoor het steeds sneller optreed.
turbo motoren hebben om dit te verminderen een heater zitten vordat de lucht het inlaat traject in gaat.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 21:29 #1418930
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo leren wij van elkaar Johan
Zo leren wij van elkaar Johan. Daar is deze club en dit forum immers voor.
Net wat Alexander zegt, drap komt van de carterventilatie. Mooiste systeem idd het open systeem bij de oude modellen, gewoon pijpje naar beneden. Schone inlaat is het gevolg en het was gelijk een motor controle systeem, liep er teveel olie uit dan was de motor aan revisie toe
Truc van slechte autohandelaren: slang verlengen en ergens een flesje verstoppen met de slang erin dan lag er geen olie onder 
Een collega kocht eens een Amazon, had op mijn aanraden gekeken naar olielekkage en hij lektte geen druppel. Maar zoop achteraf enorm olie. Flesje was ergens weggestopt en was na een dag rijden vol
Totale revisie dus.
Net wat Alexander zegt, drap komt van de carterventilatie. Mooiste systeem idd het open systeem bij de oude modellen, gewoon pijpje naar beneden. Schone inlaat is het gevolg en het was gelijk een motor controle systeem, liep er teveel olie uit dan was de motor aan revisie toe
Een collega kocht eens een Amazon, had op mijn aanraden gekeken naar olielekkage en hij lektte geen druppel. Maar zoop achteraf enorm olie. Flesje was ergens weggestopt en was na een dag rijden vol
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 21:44 #1418931
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leerzaam
zeker leerzaam. Mag ik vragen waarom je, als je bijna bij het stoplicht bent, de automaat in 'N' zet? Is dat ter voorkoming van warme remschijven?
Moderators: Jerry Stam