940 1995 automaat stopt soms bij terugschakelen in 'N'

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2015 17:18 #1103909 door Lex Stax (GAST)
Waarde Volvisti,

Sinds bijna een jaar heb ik een hele fijne 940 uit 1995. Het is een LPT met automaat. Een prima combinatie.
Onlangs gebeurde het een paar keer dat:
- Ik kom rustig aanrijden voor een stoplicht
- Als ik bijna bij het stoplicht ben zet ik de automaat in 'N'
- Dan slaat heel af en toe de motor af.

Starten is daarna geen enkel probleem. De motor loopt ook prima en de automaat schakelt ook goed.
Als ik de auto voor het stoplicht stop met de automaat in 'P' slaat de auto nooit af. Ook niet als ik daarna de automaat in 'N' zet.

Kortom, voor mij een probleempje waar ik nog nooit eerder van had gehoord. In welke richting moet ik denken qua oorzaak?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 12:00 #1418872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even cisklep en gasklephuis
Even cisklep en gasklephuis reinigen Lex.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 12:17 #1418874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schoonmaken
De CIS regellus is er nou juist om vervuiling ed weg te regelen. Schoonmaken is mijns inziens zinloos. Er moet een andere oorzaak zijn.
Ik geloof niet direct dat er een relatie tussen afslaan en automaat is. Het gebeurt maar af en toe, kan van alles zijn. Het zal wel een luchtlek zijn in het inlaat kanaal, dat is volgens mij verreweg de meest voorkomende oorzaak van stationair problemen en is daarom altijd het eerste dat gecontroleerd dient te worden. Eerst goed kijken, niks los nemen of veranderen, hooguit met draaiende motor (voorzichtig!) wat duwen en trekken aan de diverse slangen, buizen etc. Als je reactie hebt van de motor heb je raak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 13:58 #1418877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Johan als de cisklep vervuild
Johan als de cisklep vervuild is regelt hij niet goed bij.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 14:56 #1418879 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schakelaarautomaatpook
Staat de pook in N en trek je richting D dan hoor je het toerental toenemen.
Via de schakelaar krijgt de ECU voorinformatie om de brandstof wat te verrijken cq te verarmen.
Bij connector C166 zie je contacten voor de automaat vermeld, pin 1 en 2.
Deze gaan naar het overdrive relay. Zie schema Overdrive AW70-71.
Vanaf het overdriverelay richting ecu zie ik niet gedocumenteerd.

Controleer het overdriverelay eens. Wie weet lost dat wat op.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 16:41 #1418880 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Tenx alvast waarde
Tenx alvast waarde baksteenvrienden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 17:13 #1418881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijregelen CIS klep
Als de CIS klep dicht staat, moet de gasklep zoveel "lekken" dat er net voldoende lucht langs gaat om de motor 500 tpm te laten draaien. De rest regelt de CIS klep bij. In sommige situaties wordt de CIS klep niet aangestuurd, omdat je dan bijvoorbeeld op de motor afremt. Ook als je zelf gas geeft, is de CIS klep dicht.
Als de gasklep vervuild is, dan zal er minder lucht langs kunnen lekken en is het basistoerental dus ook lager dan 500 tpm. Op het moment dat de CIS-klep dan wordt aangestuurd, moet die verder opengaan om 800 tpm te bereiken. Soms duurt dat net te lang en zakt het motortoerental even door z'n hoeven of slaat de motor zelfs af. Schoonmaken van de gasklep heeft dus zeker zin.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 19:35 #1418888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS klep schoonmaak mythe
Vertel eens Paul hoe dat kan. Als er zo veel vuil op zit dat ie niet meer wil verstellen, ok, mee eens, maar hoe vaak komt dat nou voor. Bovendien heb je dan andere symptomen. Die CIS motor is best sterk en trekt nog heel lang gewoon door het vuil heen. Minder doorstroming door het vuil? Dat wordt weggeregeld en het vuil is zowiso meestal minder dan een tiende mm dik, gaat nergens over. Echt, denk er maar eens over na, schoonmaken heeft geen zin in >99% van de gevallen.
Bovendien loop je het risico met het advies "schoonmaken" mensen te verleiden in te grijpen zonder dat ze goed hebben gezocht of nagedacht over de oorzaak of de werking van het systeem doorgrond en door het ingrijpen kunnen weer nieuwe extra problemen ontstaan en ben je nog verder van huis.
Wat schoonmaken vooral doet op deze plaats is je het lekkere gevoel geven iets gedaan te hebben. Fijn maar niet effectief.
Heel soms heb je met schoonmaken en alles netjes weer terugbouwen ook het echte lek gedicht bijvoorbeeld in de slangaansluitingen, maar is dat dan door het schoonmaken? Dat noem ik meer een toevalstreffer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 19:57 #1418890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schoonmaken
Schoonmaken heeft zeker zin. Bij koude motor is die smurrie die soms op de klep zit behoorlijk kleverig, ik kan me goed voorstellen dat de klep dan niet goed of niet snel genoeg reageert.

Maar het kan bijv. ook zijn dat de gasklep positieschakelaar niet goed staat, of dat de gasklep net niet genoeg sluit (door vervuiling) om de ECU het seintje te geven om de CIS klep open te sturen.

Bij valse lucht denk ik eerder aan een te hoog toerental dan aan een te laag toerental dus daar zou ik zelf niet meteen gaan zoeken.

Maar, he, alles wat voorgesteld is (gasklep schoonmaken, CIS klep schoonmaken en controleren op valse lucht) , is gratis dus waarom zou de TS gewoon niet alles doen om zeker te zijn dat dat niet meer de oorzaak kan zijn :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 22:39 #1418896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoord al gegeven Johan
Antwoord al gegeven Johan praat uit jarenlange ervaring. Regelmatig volvos met dit probleem onder handen genomen en het altijd kunnen oplossen met reinigen cisklep. Zit soms aardig wat smurrie in waardoor hij net te laat regelt met gevolg (bijna) afslaan.

Moderators: Jerry Stam