automaat rijden als beginner
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk ook dat je de 1 op 9 (of beter) op LPG niet gaat halen. Misschien tijdens één lange snelwegrit zonder caravan/aanhanger en niet veel sneller dan 130/140 als je de lockup kunt gebruiken en de bak die heeft.
Maar over het hele jaar beter dan 1 op 9 met een automaat op LPG zie ik niemand doen. Met mijn 940 sedan zat ik met een handbak over meer dan 5 jaar iets boven de 1 op 8.5 op LPG. Auto was een stukje zwaarder denk ik, maar een handbak is wat zuiniger natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Zorg er aub voor dat je klepspeling correct Is. Niet alleen voor je brandstofverbruik maar ook voor je luchtmeter/weger. Backfires zijn killing.
Luchtlekkages langs diversie onderdelen/rubbers komen nogal eens voor, die zorgen ook voor een iets slechter verbruik maar dit Is easy te testen (is al veel over geschreven hier).
1 op 6,5 vind ik aardig hoog maar het hangt idd veel van je rijstijl af. Op benzine zijn het (mechanische k-jetronic) grotere verbruikers dan de b230f (digitale LH-jetronic) varianten maar op lpg zou dit niet echt veel uit mogen maken. Je hebt alleen een nokkenas die onderin iets minder heeft maar naar mate de toeren oplopen juist meer heeft (131 vs 115pk), en geen katalysator maar alleen een 3e demper.
In statsverkeer zuipen de automaten echt wel meer dan de handbakken maar met veel snelweg en zachte voet moet je echt wel een lager verbruik moeten halen dan wat je tot nu toe hebt.
Mn vrouw haalde met een b23e op benzine 1 op 10,5, dwz 1op 8,5 moet haalbaar zijn.
In de N en P stilstaand flink gasgeven is niet zo goed voor de bak, vooral wat langduriger Is slecht. Je hebt al een latere generatie zf maar dit zullen ze.nooit fijn vinden.
Met ern beetje gevoel leer je je automaat wel kennen, hoe en wanneer ie het lekkerst loopt en schakeld.
Grtz, Daniel
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kick down bij 160 gaat perfect.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zet zelf de pook altijd in N als ik voor een stoplicht, of ergens waar ik langer moet wachten, sta. Ook weer het voetje gebruiken dus.
Tijdens het rijden zelf, bij gebruik van de D(rive), kun je de pook zonder gebruik van je voetje naar D1 of D2 verplaatsen.
Af en toe ook eens de pook in alle standen (ver)zetten. En enkele seconden met de voet op de rem (olie!) houden. Is beter voor bepaalde (contact)punten heb ik me, ook weer, laten vertellen.
Je begrijpt vast wel: ik luister graag en ben zuinig op mijn spul.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Dus ga je met zware belading de bergen in met warm weer of trek je een ambulance of zware caravan plaats dan een extra oliekoeler.
- V700 register
- Nieuw lid
-
helpt ook heel veel bij eerste keer automaat rijden
groet will
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Jij schreef : Bij het verplaatsen van de pook vanuit stilstand (P of N) altijd je voetje op het rempedaal houden. Dan wordt er een weinig olie ingespoten, zo heb ik me ooit laten vertellen. Wat natuurlijk beter is.
Dat van die olie hoor/lees ik voor het eerst.
Jij schreef : En enkele seconden met de voet op de rem (olie!) houden. Is beter voor bepaalde (contact)punten heb ik me, ook weer, laten vertellen.
???
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Desalniettemin heb ik het wel ergens gelezen en vond ik de uitleg plausibel. Klopt dit niet, dan hoop ik dat je ons dit nader kunt verklaren. Ten voordele van ons bezit. Alvast dank!