automaat rijden als beginner

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2015 21:42 #1416464 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
Met die ZF bakken was er toch iets met niet te lang stilstaan in N omdat de smering afhankelijk is van de uitgaande as (en niet van de ingaande as)?

Ik denk ook dat je de 1 op 9 (of beter) op LPG niet gaat halen. Misschien tijdens één lange snelwegrit zonder caravan/aanhanger en niet veel sneller dan 130/140 als je de lockup kunt gebruiken en de bak die heeft.

Maar over het hele jaar beter dan 1 op 9 met een automaat op LPG zie ik niemand doen. Met mijn 940 sedan zat ik met een handbak over meer dan 5 jaar iets boven de 1 op 8.5 op LPG. Auto was een stukje zwaarder denk ik, maar een handbak is wat zuiniger natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2015 22:38 #1416468 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Als je een 8 klepper hebt dan
Als je een 8 klepper hebt dan heb je zeker een zf bak. Je hebt nl dan een b230e motor. Zo niet dan heb je een 16 klepper met een aw72 Maar aangezien je het overdrive knopje niet hebt dan zal het de eerste versie zijn. Kijk Ff bij de keuzehendel. 123d is zf. 12d is aw.

Zorg er aub voor dat je klepspeling correct Is. Niet alleen voor je brandstofverbruik maar ook voor je luchtmeter/weger. Backfires zijn killing.
Luchtlekkages langs diversie onderdelen/rubbers komen nogal eens voor, die zorgen ook voor een iets slechter verbruik maar dit Is easy te testen (is al veel over geschreven hier).

1 op 6,5 vind ik aardig hoog maar het hangt idd veel van je rijstijl af. Op benzine zijn het (mechanische k-jetronic) grotere verbruikers dan de b230f (digitale LH-jetronic) varianten maar op lpg zou dit niet echt veel uit mogen maken. Je hebt alleen een nokkenas die onderin iets minder heeft maar naar mate de toeren oplopen juist meer heeft (131 vs 115pk), en geen katalysator maar alleen een 3e demper.
In statsverkeer zuipen de automaten echt wel meer dan de handbakken maar met veel snelweg en zachte voet moet je echt wel een lager verbruik moeten halen dan wat je tot nu toe hebt.
Mn vrouw haalde met een b23e op benzine 1 op 10,5, dwz 1op 8,5 moet haalbaar zijn.

In de N en P stilstaand flink gasgeven is niet zo goed voor de bak, vooral wat langduriger Is slecht. Je hebt al een latere generatie zf maar dit zullen ze.nooit fijn vinden.

Met ern beetje gevoel leer je je automaat wel kennen, hoe en wanneer ie het lekkerst loopt en schakeld.

Grtz, Daniel

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2015 22:44 #1416469 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Een gemiddeld verbruik van
Een gemiddeld verbruik van combie stad/provinciale weg/snelweg zou 1 op 7,5 a 8 haalbaar moeten zijn. Bij zf Is de lockup rond de 90 km/h ingeschakeld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2015 23:48 #1416501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940 b230fb zf 1 op 7 met gas.
940 b230fb zf 1 op 7 met gas.
Kick down bij 160 gaat perfect.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2015 08:28 #1416509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij het verplaatsen van de
Bij het verplaatsen van de pook vanuit stilstand (P of N) altijd je voetje op het rempedaal houden. Dan wordt er een weinig olie ingespoten, zo heb ik me ooit laten vertellen. Wat natuurlijk beter is. Terug van D naar N, R of P doe ik dit ook.

Zet zelf de pook altijd in N als ik voor een stoplicht, of ergens waar ik langer moet wachten, sta. Ook weer het voetje gebruiken dus.

Tijdens het rijden zelf, bij gebruik van de D(rive), kun je de pook zonder gebruik van je voetje naar D1 of D2 verplaatsen.

Af en toe ook eens de pook in alle standen (ver)zetten. En enkele seconden met de voet op de rem (olie!) houden. Is beter voor bepaalde (contact)punten heb ik me, ook weer, laten vertellen.

Je begrijpt vast wel: ik luister graag en ben zuinig op mijn spul.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2015 19:10 #1416542 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Geen mietje
allemaal prima adviezen. Voorzichtig hoef je met een automaat echter niet te zijn,het is geen mietje. Het enige waar een automaat niet tegen kan is te hete bakolie. Dan verbranden de rembanden.
Dus ga je met zware belading de bergen in met warm weer of trek je een ambulance of zware caravan plaats dan een extra oliekoeler.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2015 19:22 #1416543 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veter
en de veter van je linkerschoen vastbinden aan je stoel.
helpt ook heel veel bij eerste keer automaat rijden :)
groet will

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2015 23:15 #1416556 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo JPS

Jij schreef : Bij het verplaatsen van de pook vanuit stilstand (P of N) altijd je voetje op het rempedaal houden. Dan wordt er een weinig olie ingespoten, zo heb ik me ooit laten vertellen. Wat natuurlijk beter is.

Dat van die olie hoor/lees ik voor het eerst.

Jij schreef : En enkele seconden met de voet op de rem (olie!) houden. Is beter voor bepaalde (contact)punten heb ik me, ook weer, laten vertellen.

???

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2015 11:18 #1416564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En is meteen erg leuk
En is meteen erg leuk uitstappen voor de toeschouwers, ha, ha !!!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2015 21:02 #1416584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kunt mij alles wijs maken
Je kunt mij alles wijs maken Mathy.

Desalniettemin heb ik het wel ergens gelezen en vond ik de uitleg plausibel. Klopt dit niet, dan hoop ik dat je ons dit nader kunt verklaren. Ten voordele van ons bezit. Alvast dank!

Moderators: Jerry Stam