automaat rijden als beginner

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2015 18:34 #1103395 door V700 register
automaat rijden als beginner is gemaakt door V700 register
Beste mensen,

Sinds afgelopen vrijdag mijn eerste 740 in bezit. Een GLE Automaat uit '89. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een aantal standaard vraagjes over het rijden van deze automaat. Weet iemand waar ik algemene informatie kan vinden over welke automaatbak ik in mijn Volvo heb? En kunnen jullie mij tips geven voor het rijden in een automaat? Dit is namelijk mijn eerste niet-handgeschakelde auto. Op welke manier rij ik het zuinigst? Wat is slecht voor de bak? Enz. Alles is welkom!

Gr, Sten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2015 20:35 #1416425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, de naam zegt het al:
Nou, de naam zegt het al: automaat, dus hij doet het zelf! Als je van relaxed rijden houdt ideaal. Heb je ook een overdrive? Dat is een knopje aan de linker-zijkant van de keuze hendel en daarmee schakel je een soort 5e versnelling in. Die doet het alleen boven een bepaalde snelheid trouwens, bij mij bij een constante snelheid boven de ongeveer 80km/u. De autoomaat met overdrive in mijnauto is een Aisin-Warner model 03-71.
Ik hou bij mijn 780 bij het naar beneden of naarboven rijden van een erg steile helling ( ja, die hebben we waar ik woon, tussen de 5 en 10 % zelfs..) de 2e versnelling wel eens vast, de "2" dus. Daarna gewoon door naar de "D".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2015 22:15 #1416437 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor je reactie.
bedankt voor je reactie. Bevalt inderdaad erg goed. Was eerst een beetje huiverig ten opzichte van een automaat, was bang dat het me snel ging vervelen maar het is inderdaad heel relaxed rijden. Heb geen overdriveknopje. Kan het zijn dat ik wel een overdrive heb, maar dat deze automatisch inschakelt? Ik maak bij 120 km/u 2500 toeren dus dat valt me reuze mee. Op de versnelling afremmen is een goede tip als ik weer eens naar italie ga. Vorig jaar met een bmw e21 uit '81 die kant op gereden, maar die is helaas niet meer. De eerste 300 kilometer trouwens 1 op 6,5 gereden (op lpg). Wel een paar keer de kickdown uitgeprobeerd natuurlijk :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2015 08:34 #1416440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zult de vierbak hebben,
Je zult de vierbak hebben, waarbij de 4e een soort overdrive is met lockup, de AW70 als ik me niet vergis, maar ik ken de verschillende bakken ook niet goed. In je VIN nummer kun je o.a. vinden welke bak eronder (hoort-) te zitten.
Hier op de site is een VIN decoder, ik weet niet of die al helemaal naar behoren werkt en of je lid moet zijn om hem te benaderen.
Oh, en 1 op 7 is redelijk normaal als ik naar de opgaves op de site kijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2015 11:40 #1416442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opletten
Automaat rijden is heerlijk. Drie tips:

- vervang de bakolie + filet of, nog beter, spoel de automaat met schone olie. Goed voor de levensduur en hij zal (nog) beter gaan schakelen.
- als je regelmatig last aan de trekhaak hebt hangen, overweeg dan een extra oliekoeler voor de bakolie.
- als je flink hebt geremd en je staat een tijdje stil, zet dan de bak in N en haal je voet van de rem. Als je namelijk de remmen vasthoudt kunnen de schijven hun hitte niet kwijt en kunnen (zullen) je schijven krom trekken.

Veel plezier.
Joost

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2015 11:48 #1416445 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vin en specificatie
Bij 120km en 2500 toeren verwacht ik een B230F motor, een aw71L bak en een 3,54 dif. Dit geeft een heel rustige en zuinige combinatie..
De Vin code, op het plaatje onder de motorkap en op je kenteken, zou dan als volgt moeten luiden: YV1744886Kxxxxxxx.
YV1 fabrikant code
744 model
88 B230F motor
6 AW71L bak
K modeljaar 89
xxxxxxx chassinummer

Bij een goede conditie van de motor,remmen en een goede thermostaat erin moet je wel zuiniger kunnen rijden, wanneer je voldoende km's maakt en niet alleen korte ritjes.
Met mijn 940 die iets meer toeren maakt bij 120, haal ik een gemiddelde van 1 op 10. Dan wordt er toch aardig geaccelereerd en de in Nl max toegestane snelheid gereden.

Zuinig rijdt je door je zelf aan te leren zo min mogelijk te remmen, wel vlot accelereren, maar bij acceleratie niet te ver boven de 2000 toeren uit te komen.
De bak schakelt dan vlot.

Kijk eens naar de olie van de automaat. Droog de pijlstok af op een wit stuk keukenpapier. De kleur moet helder rood zijn. Indien donker dan vervang je 5 liter automaat olie en de bak schakelt dan weer als nieuw.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2015 11:56 #1416447 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juiste
Juiste afstelling van de kickdownkabel wil ook nog wel helpen om de bak op het juiste moment (toerental) te laten schakelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2015 18:28 #1416455 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle tips! Ik
Bedankt voor alle tips! Ik zal mijn verbruik eens bijhouden, hoop inderdaad de 1 op 8 we te gaan halen met gecombineerd verbruik. Ik wil over een paar maandjes (als het weer wat beter is en ik hem niet dagelijks nodig heb) wat groot onderhoud doen: distributie, remmerij nakijken, kleppen laten stellen. De automaatbakolie peilen is een goede tip. Is dit makkelijk te doen? En staat er eventueel een handleiding op dit forum hoe ik de automaatolie kan verversen of kan doorspoelen zoals jjager zegt, of spreekt dit allemaal wel voor zich zodra ik eronder lig?

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2015 18:47 #1416457 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Voor doorspoelen van de olie
Voor doorspoelen van de olie van de automaat: zoeken op 'automaat flushen'. Een keer vervangen wil ook al flink helpen.

Verbruik: 1 op 9 moet wel lukken als je normaal rijdt.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2015 18:53 #1416458 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lpg
Hij rijdt op lpg zegt 'ie. Dan is 1 op 7 heel netjes. 1 op 9,10 op lpg zou "als niet haalbaar" willen bestempelen. (Op benzine wel haalbaar).

Het zou ook kunnen dat er een ZF4HP22 onder je auto zit. Die is ook geleverd en heeft geen overdrive en ook geen overdrive knopje.

Groeten,
Gerben

Moderators: Jerry Stam