Kan het kwaad ander verhouding achteras?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2015 10:00 #1415274
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
Dat kan zeker Mathy. Maar of het vervangen van de achteras nu de oplossing zal zijn is mij ook nog niet duidelijk.
In ieder geval de huidige as niet meteen wegdoen, zijn vrij speciaal volgens mij. Je hebt een handbak, misschien speelt het dualmass vliegwiel hier door heen?
In ieder geval de huidige as niet meteen wegdoen, zijn vrij speciaal volgens mij. Je hebt een handbak, misschien speelt het dualmass vliegwiel hier door heen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2015 13:43 #1415282
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic koppeling
Speelt zeker een rol. Hoog opkomen duidt of op een versleten koppeling of op lucht in de leiding. Bij een flink vette plaat krijg je ook dergelijke kuren. Vertel eerst wat meer hoe het een en ander zich voordoet.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2015 15:50 #1415285
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Henk
Hallo Henk
"As vervangen" zou ik niet doen. Daar ligt het probleem niet. Maar er wordt hier gesproken over de positie van de as en het tussenlager, terwijl de as gewoon veel te veel beweegt. Dat laatste moet je in mijn ogen eerst oplossen, voor je tussenlager gaat verplaatsen of de as gaat draaien.
groetjes
Mathy
"As vervangen" zou ik niet doen. Daar ligt het probleem niet. Maar er wordt hier gesproken over de positie van de as en het tussenlager, terwijl de as gewoon veel te veel beweegt. Dat laatste moet je in mijn ogen eerst oplossen, voor je tussenlager gaat verplaatsen of de as gaat draaien.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2015 11:14 #1415304
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja ik zal het even tot in de
Ja ik zal het even tot in de details uitleggen. Ten eerste wat allemaal al vervangen is in de afgelopen 2 jaar, wat in die richting te maken kan hebben.
van voor tot achter:
- druklager koppeling (platen zagen er nog goed uit, en vliegwiel ook)
- rem/koppelingsvloeistof
- tussenaslager
- ophangrubbers voor als achter (reactiestangen achter alleen, rest zat te vast)
- alle 4 de schokbrekers
Verder info over de auto en wat zich voordoet.
Ten eerste staat de auto keurig recht op de wielen, zeker niet doorgezakt. Als ik in de auto stap en ik wil wegrijden in de 1 en laat de koppeling opkomen, dan is er ergens veel speling (denk ik) dat als de koppeling het vliegwiel pakt, je met een dikke bonk wegrijd. Zo erg dat de achteras dus kantelt wat je in mijn filmpje ziet. Dit is erg irritant. Het lijkt wel alsof , dat als de koppeling opkomt en de aandrijfas begint te draaien dat hij eerst in die speling draait en dan pas echt de achteras pakt. Dus eerst moet hij door die speling draaien, en krijgt hij vaart en dan pakt hij met een ruk de achteras. En nou denk ik dat dat in de achteras zit. voor mijn gevoel kun je de aandrijfas best flink heen een weer bewegen voordat de speling weg is. Dit is het ergst in de 1ste versnelling hoe hoger, hoe minder de rukken/bonken.
Verder had ik dus laatst de rem/koppelingsvloeistof ververst en ontlucht. Eerst zat het pedaal best hoog. na het ontluchten laag, waardoor ik met een wat beter gevoel de koppeling kon bedienen, en het bonken een stuk minder was. Maar nu is hij weer omhoog gekomen en zit hij weer boven in.
Dus ik denk aan de volgende dingen waar het aan kan liggen.
- Versleten differentieel/achteras
- Versleten koppeling
- Miss combinatie met te zachte rubber reactiearmen achter?
- en kwam zelf iets tegen van dat de ophangrubber van het motorblok hier mee te maken kunnen hebben.
Zoals ik al eerder vermelde dacht ik aan de achteras omdat ik hier veel speling voel. dat als de wielen op de grond staan en ik met de hand aan de aandrijfas ga draaien, ik hem flink heen en weer kan draaien. Hoe slijt gevoelig is deze 1041 lock-diff en hoeveel speling is normaal?
Ik hoop dat de oorzaak zo beter te vinden is. want ik erger me er dood aan. De auto heeft 508.000 gelopen. Als het droog is zal ik denk ik wel weer even een filmpje maken, dan zal ik laten zien de speling en de rest eromheen.
van voor tot achter:
- druklager koppeling (platen zagen er nog goed uit, en vliegwiel ook)
- rem/koppelingsvloeistof
- tussenaslager
- ophangrubbers voor als achter (reactiestangen achter alleen, rest zat te vast)
- alle 4 de schokbrekers
Verder info over de auto en wat zich voordoet.
Ten eerste staat de auto keurig recht op de wielen, zeker niet doorgezakt. Als ik in de auto stap en ik wil wegrijden in de 1 en laat de koppeling opkomen, dan is er ergens veel speling (denk ik) dat als de koppeling het vliegwiel pakt, je met een dikke bonk wegrijd. Zo erg dat de achteras dus kantelt wat je in mijn filmpje ziet. Dit is erg irritant. Het lijkt wel alsof , dat als de koppeling opkomt en de aandrijfas begint te draaien dat hij eerst in die speling draait en dan pas echt de achteras pakt. Dus eerst moet hij door die speling draaien, en krijgt hij vaart en dan pakt hij met een ruk de achteras. En nou denk ik dat dat in de achteras zit. voor mijn gevoel kun je de aandrijfas best flink heen een weer bewegen voordat de speling weg is. Dit is het ergst in de 1ste versnelling hoe hoger, hoe minder de rukken/bonken.
Verder had ik dus laatst de rem/koppelingsvloeistof ververst en ontlucht. Eerst zat het pedaal best hoog. na het ontluchten laag, waardoor ik met een wat beter gevoel de koppeling kon bedienen, en het bonken een stuk minder was. Maar nu is hij weer omhoog gekomen en zit hij weer boven in.
Dus ik denk aan de volgende dingen waar het aan kan liggen.
- Versleten differentieel/achteras
- Versleten koppeling
- Miss combinatie met te zachte rubber reactiearmen achter?
- en kwam zelf iets tegen van dat de ophangrubber van het motorblok hier mee te maken kunnen hebben.
Zoals ik al eerder vermelde dacht ik aan de achteras omdat ik hier veel speling voel. dat als de wielen op de grond staan en ik met de hand aan de aandrijfas ga draaien, ik hem flink heen en weer kan draaien. Hoe slijt gevoelig is deze 1041 lock-diff en hoeveel speling is normaal?
Ik hoop dat de oorzaak zo beter te vinden is. want ik erger me er dood aan. De auto heeft 508.000 gelopen. Als het droog is zal ik denk ik wel weer even een filmpje maken, dan zal ik laten zien de speling en de rest eromheen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2015 19:11 #1415331
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Draaien
Hallo Ruben
Je achteras draait teveel om z'n eigen as. Dat probleem moet je eerst oplossen. Die bonk wordt veroorzaakt door die draaiing.
Heb je de auto al eens op een brug gezet waarbij de wielen los komen, dus een tweekolomsbrug of een scharnierbrug? Als dan één persoon in de auto het gaspedaal bedient en een ander onder de auto kijkt wat er gebeurt, moet er toch vast te stellen zijn, waar die speling zit?
Zit de as wel goed vast aan de langsliggers? En zitten die langsliggers wel goed vast aan de auto?
groetjes
Mathy
PS ben je al eens bij een van onze sleuteladressen geweest?
Je achteras draait teveel om z'n eigen as. Dat probleem moet je eerst oplossen. Die bonk wordt veroorzaakt door die draaiing.
Heb je de auto al eens op een brug gezet waarbij de wielen los komen, dus een tweekolomsbrug of een scharnierbrug? Als dan één persoon in de auto het gaspedaal bedient en een ander onder de auto kijkt wat er gebeurt, moet er toch vast te stellen zijn, waar die speling zit?
Zit de as wel goed vast aan de langsliggers? En zitten die langsliggers wel goed vast aan de auto?
groetjes
Mathy
PS ben je al eens bij een van onze sleuteladressen geweest?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2015 08:36 #1415347
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic dual mass
In een fk van 97 zit een zogenaamd dualmass viegwiel.
Zo'n vliegwiel geeft een zeer comfortabele koppelingsbediening.
Echter zo'n vliegwiel kan ook stuk en dat zou de verschijnselen zeker kunnen geven.
Een aandrijfas kan zeer veel draaispeling hebben zonder problemen te veroorzaken. Bij mijn dieseltje met 650k heb ik een 1/8 slag speling zonder problemen in de aandrijving.
Een nieuw dualmass vliegwiel is duur maar kan vervangen worden door een vast vliegwiel voor een m90. Die zijn er genoeg op de sloop.
Met de klachten die je hebt zou ik al eerste de versnellingsbak eraf halen en de koppeling inspecteren.
Zo'n vliegwiel geeft een zeer comfortabele koppelingsbediening.
Echter zo'n vliegwiel kan ook stuk en dat zou de verschijnselen zeker kunnen geven.
Een aandrijfas kan zeer veel draaispeling hebben zonder problemen te veroorzaken. Bij mijn dieseltje met 650k heb ik een 1/8 slag speling zonder problemen in de aandrijving.
Een nieuw dualmass vliegwiel is duur maar kan vervangen worden door een vast vliegwiel voor een m90. Die zijn er genoeg op de sloop.
Met de klachten die je hebt zou ik al eerste de versnellingsbak eraf halen en de koppeling inspecteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2015 08:52 #1415348
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik dacht dat alle blokken met M90 een dualmass vliegwiel hadden. Daar van uitgaande waren de oplossingen die ik het hoofd had de helften aan elkaar lassen en laten balanceren of een M46/M47 vliegwiel nemen (geschikt voor LH) en daar een custom setup voor maken.
Maar als ik het goed begrijp hebben eerdere modeljaren met M90 geen DM vliegwiel?
Maar als ik het goed begrijp hebben eerdere modeljaren met M90 geen DM vliegwiel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2015 09:42 #1415350
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah kijk dat is ook nog een
Ah kijk dat is ook nog een puntje om na te kijken. Dank daar voor Adrian. Met al deze tips zal ik eens alle puntjes bij langs lopen. Toen ik het druklager had vervangen en diverse keringen aan het blok heb vervangen had ik het vliegwiel er ook af gehad. Toen nog niks aan gemerkt, voelde ook vrij strak. Maar toen had ik dat gebonk ook nog niet. En miss dat toch later zo'n veer is geknapt. Want als ik soms optrek kan hoor je ook echt even iets knarsen/knappen onder de auto. En wat ook nog zo is dat het blok/versnellingsbak wat meer trilt/vibreert dan eerder. Is er ook een trucje om dit te controleren zonder de bak er af te halen? want dit is wel een boel werk.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2015 09:43 #1415351
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vervanging
Kan best zijn dat een M90 standaard een dualmass vliegwiel heeft.
Vervanging is mogelijk:
volvo700vereniging.nl/node/28412
Vervanging is mogelijk:
volvo700vereniging.nl/node/28412
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2015 10:57 #1415356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alle
Alle M90's die achter een benzinemotor hangen hebben het DM vliegwiel, diesels niet. Je zou dus op zoek moeten naar een diesel vliegwiel, maar dan wel specifiek voor de M90, niet de M47.
Moderators: Jerry Stam