Kan het kwaad ander verhouding achteras?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2015 11:01 #1103125
door V700 register
Kan het kwaad ander verhouding achteras? is gemaakt door V700 register
Hallo Forumleden,
Aangezien mijn achteras van mijn Volvo 940 B230FK LPT uit 1997 versleten is. Want hij bonkt/kantelt met optrekken, ben ik opzoek naar een goede achteras. Het lastige is dat het de 1041 as is met lock-diff. Nou heeft iemand wel de 1041 as, maar met een overbrengingsverhouding van 3,31 en die van mij is 3,54. Kan dit veel kwaad? is er duidelijk verschil? Is die verhouding anders omdat er daar bijv een andere versnellingsbak onder heeft gezeten? ik heb de M90.
Groeten Ruben
Aangezien mijn achteras van mijn Volvo 940 B230FK LPT uit 1997 versleten is. Want hij bonkt/kantelt met optrekken, ben ik opzoek naar een goede achteras. Het lastige is dat het de 1041 as is met lock-diff. Nou heeft iemand wel de 1041 as, maar met een overbrengingsverhouding van 3,31 en die van mij is 3,54. Kan dit veel kwaad? is er duidelijk verschil? Is die verhouding anders omdat er daar bijv een andere versnellingsbak onder heeft gezeten? ik heb de M90.
Groeten Ruben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2015 12:24 #1415148
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Minder toeren
De motor gaat wat minder toeren maken. Bij rustig rijden kan dat een voordeel zijn, maar als je moet trekken moet je dus (vaker) terugschakelen.
We hebben hier een excel sheet waarmee je de gevolgen kunt bekijken, download link:
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...rsn_diff_verh-12.xls "> volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...rsn_diff_verh-12.xls
Het is wel handig om te weten of je de M90 of de M90L2 hebt. Het typenummer staat op een stickertje aan de zijkant van de versnellingsbak. Anders kun je het a.d.h.v. het chassinummer <a href=" volvo700vereniging.nl/node/35588 " target="_blank">>hier< opzoeken. Late estates (vanaf MY '97) hebben dacht ik altijd de L2. Tenzij de bak al eens gewisseld is, natuurlijk.
We hebben hier een excel sheet waarmee je de gevolgen kunt bekijken, download link:
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...rsn_diff_verh-12.xls "> volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...rsn_diff_verh-12.xls
Het is wel handig om te weten of je de M90 of de M90L2 hebt. Het typenummer staat op een stickertje aan de zijkant van de versnellingsbak. Anders kun je het a.d.h.v. het chassinummer <a href=" volvo700vereniging.nl/node/35588 " target="_blank">>hier< opzoeken. Late estates (vanaf MY '97) hebben dacht ik altijd de L2. Tenzij de bak al eens gewisseld is, natuurlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2015 13:53 #1415149
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bonken
Bonken bij optrekken kan ook komen door een versleten tussenas lager of, met een nieuw lager, door een niet helemaal juiste uitlijning van het lager. Bijplaatsen of weghalen van vulringen onder het lager kan dan helpen. Zonde van het werk als je de as vervangt en het bonken blijft (en je hebt nu een mooie as).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2015 17:47 #1415153
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het tussenaslager heb ik al
Het tussenaslager heb ik al vervangen. Ik heb toen een gopro onder de auto gehangen en het is echt de achteras die kantelt en wipt. Ook bij de koppeling laten opkomen merk ik dat er ergens veel speling is. En daarom denk ik de achteras. Verder zijn de ophangrubbers goed. Ook die waar de as vast zit aan beide zijkanten. Het is of de achteras of de koppeling. Maar die zag er ook nog netjes uit toen ik hem gedemonteerd had. Hier het filmpje nogmaal van de achteras gr Ruben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2015 21:20 #1415157
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet de as
Als ik zo de bewegingen van de achteras bekijk, is het niet de as zelf die versleten is, maar de ophanging die veel ruimte heeft gekregen. Als je van een andere as alleen de ophangingsdelen over zou zetten, dan zou je er toch moeten zijn? Met dezelfde as hoef je je ook geen zorgen te maken over de eindoverbrenging.
Het omhoog willen komen van de neus van de achteras als je vooruit gaat rijden is trouwens normaal, dat is het afzetten van de wielen. Dat is ook gelijk de oorzaak van het trillen bij wegrijden waar veel Volvo's meer of minder last van hebben, vooral bij zwaardere belading. Dat komt door de grotere hoek die de kruiskoppeling in de cardanas dan gaat maken. Heb zou interessant zijn om je camera eens onder een andere 940 te hangen en te kijken hoever de achteras daar beweegt. Misschien zit het bonken wel ergens anders in, bijvoorbeeld de uitlaatbocht over de achteras?
Het omhoog willen komen van de neus van de achteras als je vooruit gaat rijden is trouwens normaal, dat is het afzetten van de wielen. Dat is ook gelijk de oorzaak van het trillen bij wegrijden waar veel Volvo's meer of minder last van hebben, vooral bij zwaardere belading. Dat komt door de grotere hoek die de kruiskoppeling in de cardanas dan gaat maken. Heb zou interessant zijn om je camera eens onder een andere 940 te hangen en te kijken hoever de achteras daar beweegt. Misschien zit het bonken wel ergens anders in, bijvoorbeeld de uitlaatbocht over de achteras?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 09:06 #1415180
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic nukken
Dat nukken van de achteras wordt vaak veroorzaakt doordat de auto achter te laag staat. De hoek in de aandrijving,cardan-dif, wordt dan te groot.
Kan veroorzaakt worden door slappe veren, versleten niveaumaat, verlaagde veren.
Door zo een tijd rond te rijden krijgt dat rubber extra op zijn lazer en kun je het vervangen. De oorzaak moet ook gecorrigeerd worden.
Ophogen kan door versterkteveren te monteren wanneer je altijd met lading, bijvoorbeeld gastank, rijdt. Anders zijn verzwaarde veren niet zo comfortabel. Kan wel, heb je een wat harde achtervering.
Wil je met verlaagde veren rijden dan zal het tussenlager moeten zakken door ringen of spacers te gebruiken bij montage van de onderplaat.
Kan veroorzaakt worden door slappe veren, versleten niveaumaat, verlaagde veren.
Door zo een tijd rond te rijden krijgt dat rubber extra op zijn lazer en kun je het vervangen. De oorzaak moet ook gecorrigeerd worden.
Ophogen kan door versterkteveren te monteren wanneer je altijd met lading, bijvoorbeeld gastank, rijdt. Anders zijn verzwaarde veren niet zo comfortabel. Kan wel, heb je een wat harde achtervering.
Wil je met verlaagde veren rijden dan zal het tussenlager moeten zakken door ringen of spacers te gebruiken bij montage van de onderplaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 11:34 #1415190
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slijtage
Ik heb er alleen de eerste meters last van als ik de auto vol heb met vakantiespullen en stevig optrek in de 1e versnelling. Wel wordt het wordt elk jaar ietsje erger. Ik heb al jaren verzwaarde vering + Loadadjusters en de achterkant staat nog altijd ongeveer even hoog. Nee, het is echt het steeds meer ruimte krijgen van de achterasrubbers, waardoor de neus van de achteras in de loop der jaren steeds wat verder omhoog komt. Door het tussenlager iets omhoog te brengen (uitvullen met extra ringen) wordt de relatieve hoek met de cardanas weer wat kleiner.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 13:16 #1415195
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt
Zit er een keer ruimte in dan kiept de as extra. Tussenlager moet inderdaad omhoog.
Mijn 940 heeft het al een jaar of 10. Het was weg met versterkte veren. Nu zitten er weer slappe onder. Geen probleem er zitten hooguit 2 personen in de auto.
Mijn 940 heeft het al een jaar of 10. Het was weg met versterkte veren. Nu zitten er weer slappe onder. Geen probleem er zitten hooguit 2 personen in de auto.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 22:52 #1415221
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic omlaag of juist omhoog
Hoi Ik volg het verhaal met interesse maar nu is het me even niet meer duidelijk.
Moet je de tussenaslager nu lager of hoger proberen te brengen bij een auto die een wat meer ingezakte achterkant heeft?
Ik lees hier 2 verschillende versies. Welke beredenering is juist..
Omhoog, dan waarschijnlijk de rubber vulringen onder het bracket van het tussenas-rubber zelf (waar de aslager in ligt) en bij omlaag, rubber ringen tussen de montageplaat en chassis?
Moet je de tussenaslager nu lager of hoger proberen te brengen bij een auto die een wat meer ingezakte achterkant heeft?
Ik lees hier 2 verschillende versies. Welke beredenering is juist..
Omhoog, dan waarschijnlijk de rubber vulringen onder het bracket van het tussenas-rubber zelf (waar de aslager in ligt) en bij omlaag, rubber ringen tussen de montageplaat en chassis?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2015 23:00 #1415223
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Neus staartstuk dif
Bij doorzakken verandert de hoek. De neus komt horizontaler of gaat zelfs naar de grond wijzen, wanneer volledig doorgezakt):. Trek je conclusie.
Moderators: Jerry Stam