Kan het kwaad ander verhouding achteras?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 09:43 #1415228 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schematische tekening cardanas stand
Hoi Adrian.

Ik heb er maar even een schematische tekeningetje van gemaakt. Ik moet het even voor mij zien.
Klopt mijn redenatie hier? Zoniet dan pas ik het graag nog even aan op de tekening.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 10:23 #1415229 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ophanging
Je vergeet het scharnierpunt van de achterasophanging. Hierdoor wordt de achteras gekieperd en krijg je een knik in de kruiskoppeling direct bij het staartstuk van het dif.
Deze laatste veroorzaakt mijns inziens ook het bonken.
De neus van het staartstuk gaat naar beneden en om de hoek er een beetje uit te halen moet het tussenlager omhoog.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 10:31 #1415230 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt iets niet
Als je op het filmpje kijkt gaat de neus van het staartstuk bij optrekken flink omhoog.
Ik zal het schema van de achterbrug er eens bij pakken.

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 10:38 #1415231 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Revisie?
Ik ben natuurlijk ontzettend kwistig met geld in dit soort dingen - maar als je zeker weet dat het de achteras is... waarom laat je die niet reviseren? Of zeg ik nu hele gekke dingen?
Cor-Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 10:42 #1415232 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aangepast schema
Hoi Adrian,
Ah, dan snap ik nu beter dat de tussen aslager omhoog moet ipv naar beneden.
Hier ook een aangepast schematisch tekeningetje.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 11:01 #1415233 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema Vadis
Kijk je op dit schema dan zie je twee torque rods nr 31 en 34, nr 38 is een aparte versie voor een turbo, deze moeten de torsie krachten op het dif bij optrekken en remmen opvangen. Nu het rubber zo slecht is komt daar weinig van terecht. Bij diep inveren wordt het effect nog een keer verergerd. Nu is de vraag wat het meeste effect heeft. Bij de auto op het filmpje zullen de rubbers sowieso vervangen moeten worden aangezien compensatie met het tussenlager niet zal helpen. Helpt verandering van positie van het tussenlager wel dan lijkt me toch dat bij een diep ingeveerde auto de neus naar beneden gaat door het effect van het inzakken. Helemaal duidelijk is het niet. De eenvoudigste aanpak is uitproberen:omhoog en omlaag.
Het enige empirische bewijs is dat de ervaring leert dat diep ingezakte auto's gaan bonken. Hef je het inzakken op dan heb je er geen last meer van.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 12:26 #1415238 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omhoog
Even redeneren:
Bij optrekken komt de neus van het cardan omhoog (zie filmpje) --> trillen / bonken
Bij zware belading heb je er meer last van, dus blijkbaar wordt door inveren de hoek met de cardanas nog eens extra vergroot, maw de neus van het cardan komt ten opzicht van de cardanas nóg verder omhoog.
Bracket onder tussenlager uitvullen --> midden cardanas zakt, dus grotere hoek tov cardan
Tussenlager uitvullen --> midden cardanas komt omhoog, dus kleinere hoek tov cardan

Nog simpeler: als de achteras ten opzichte van de onderkant van de auto omhoog gaat (inveren) en dat geeft extra trillingen, dan moet je het tussenlager van de cardanas ook omhoog brengen ten opzichte van de onderkant van de auto. Tussenlager uitvullen dus.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 13:54 #1415239 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic helemaal mee eens
Met dank aan Ruben voor zijn filmpje.
Zo'n filmpje geeft toch goed inzicht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 23:02 #1415268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iedereen bedankt voor de
Iedereen bedankt voor de reacties. Even wat dingetjes wat ik voorbij zie komen wat bij mij nou juist niet het geval is. Mijn auto staat keurig recht op de wielen. Rondom nieuwe schokbrekers. Zeker niet doorgezakt achter. De ophangrubbers heb ik direct voor en achter vervangen 2 jaar geleden. Het tussenaslager ook recent vervangen. Als de auto op de bokken staat en ik met een grote wringijzer tussen de rubbers wring zit er geen beweging in. Wel werd het laatst minder toen ik de remvloeistof, waar tevens de koppeling op zit heb ververst en ontlucht. Toen kreeg ik opeens een lage koppeling en was het bonken vrijwel weg. Nou zit de koppeling weer boven in en is het bonken weer flink terug. Wel vind ik dat er veel speling op de as zit. Weet niet wat acceptabel is.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2015 00:15 #1415270 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ?
Hallo Volvisti

Verschuift de focus in dit draadje niet te veel naar het verhelpen van de symptomen, i.p.v. naar het oplossen van de oorzaak?

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam