klepstelplaatjes

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2024 13:01 #1474893 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Klepstelplaatjes weer naar 4 mm
Zo als bekend komt bij een klepplaatdikte van 3.30 mm de cilinderkop in de gevaren zone. Volvo zegt dan ook dat de kop is uitgesteld. Remedie is dan toch dunnere plaatjes monteren. Waar je dan op moet letten is dat de rand van de nokvolger nog iets hoger ligt dan het klepstelplaatje. Ligt het plaatje dieper dan wordt de nok van de nokkenas beschadigd. Helaas is het zo dat de tolerantie op de diepte nog al eens verschilt per nokvolger. Soms raakt de nokkenas al bij 3.20 Minimaal 3.30 heeft Volvo denk ik niet voor niets aangegeven. Dus dunner dan 3.30 dan wordt het opletten.
En zo leert de ervaring bij klepspelingen minder dan 0.30 gaat de slijtage excessief. Een echte verklaring heb ik er niet voor kunnen vinden maar heb het wel ondervonden.

Wist je dat van een z.g uitgestelde cilinderkop waarvan het klepstelplaatje 3.30 mm is. De cilinderkopzitting dan nog maar voor 30% gesleten is? De klep zelf slijt nagenoeg niet.

Een uitgestelde cilinderkop is dus nog lang niet versleten, de cilinderkop kan over het algemeen nog 2 maal zo lang mee als er nu kilometers mee zijn gereden! Graag geef ik hier uitleg over. Mail to Timen.Smit@planet.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2024 17:40 #1474966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een update
Een update

Ik heb er een plaatje van 2.75 in gehad.
Dat plaatje lag nog net zo hoog als het cupje. Met een dun voelermaatje kan je voelen of je vanaf het cupje nog ergens tegen aan stoot of niet. Bij mij voelde ik nog net iets.
Maar het heeft me niet echt geholpen. Hij loopt nog steeds beroerd. Op drie poten. Toch voor de veiligheid een ander plaatje erin , nu een van 2.85. Er zat 2.90 in dus ik win toch nog wat.
Injector van 3 en 4 omgewisseld om te kijken of hij dan op een andere cilinder een probleem had. Maakte geen verschil.
Wel zijn alle bougies nu zwart en nat.
Compressie gemeten op de startmotor. Lage compressie van 3.5 bar op 1 en 2 en op 3 en 4 helemaal niets meer. Ik denk dat de nattigheid de metingen nu verstoort.
Auto slaat wel meteen aan maar wisselt nu ook een beetje in toerental.
Mogelijk lekkage langs verstuiivers nu.

Start en laat hem lopen op benzine. Sluit daarmee ook uit dat het aan de LPG kan liggen.
Is dus nog even een probleem auto.

Vraagje:
Hoe haal je het cupje eruit.? En hoe zet je ze dan weer terug.
Iets afdraaien of vlakken zodat alle cupjes op dezelfde hoogte zitten lijkt me geen slecht idee.

Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2024 09:08 #1474969 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cupjes eruit
Nokkenas eraf, dan pak je ze er zo uit. Maar wel even een klusje.

Ik ben niet de expert hier, maar als je 0 tot 3.5 bar compressie hebt, is klepspeling niet je enige probleem lijkt me. Ik zelf hoor het verschil in motorloop niet tussen 0.25 of 0.45mm speling, dus als hij zo beroerd loopt lijkt me dat ergens anders aan liggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2024 10:38 #1474974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het bleek dat de pakking
Het bleek dat de pakking tussen twee cilinders was door geslagen.
Vandaar dus wel druk bij lopende motor maar geen druk bij draaien op de startmoter.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC