Veren achter

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2013 23:07 #1396999 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic veren
Rechts zie je een originele 11 mm sedan veer met een lengte van 40 cm.
Links zie je een versterkte 13 mm veer, kijk je goed dan zie je de naam Monroe er op staan.
Zet je de auto terug op zijn poten dan is de wagenhoogte vergroot, ondanks de kortere veren. 13mm veren geven nou eenmaal meer tegendruk waardoor de auto hoger komt te staan. Ook de veerweg wordt verkort. De schokkers, in dit geval nivomats, hebben minder te doen. Het zijn vooral de schokbrekers die voor een stabiel rijweggedrag zorgen. De verkorte veerweg maakt het de schokkers makkelijker.
GJ die veerarm hengt toch niet aan de remleiding? Een fout die ik laatst ook maakte bij veerwissel.
Ik rij nu in een auto met nivomats met een 11m standaard veer. Tot nu wel onbeladen. Dat is inderdaad de beste combinatie die ik ooit heb meegemaakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2013 23:35 #1397002 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Slangetje

Adrian schreef : GJ die veerarm hengt toch niet aan de remleiding? Een fout die ik laatst ook maakte bij veerwissel.

Zo'n slang is best sterk hoor.......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2013 17:10 #1397096 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ???

wp001 schreef : De gewichtsverdeling op de voortrein wordt anders.

Interessant.
Dus, als ik er twee veren onderuit haal, en er twee verzwaarde voor terug zet, wordt de voorkant van de auto ineens zwaarder?Of juist lichter?
licht nog eens verder toe, hoe je dat voor je ziet, Timen?
(overigens rij ik met verzwaarde veren en 3cm blokken, die ga ik er nooit meer onderuit halen, dat is 1 ding wat zeker is.)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2013 18:24 #1397102 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Sporing meten

Baseman schreef :

wp001 schreef : De gewichtsverdeling op de voortrein wordt anders.

Interessant.
Dus, als ik er twee veren onderuit haal, en er twee verzwaarde voor terug zet, wordt de voorkant van de auto ineens zwaarder?Of juist lichter?
licht nog eens verder toe, hoe je dat voor je ziet, Timen?
(overigens rij ik met verzwaarde veren en 3cm blokken, die ga ik er nooit meer onderuit halen, dat is 1 ding wat zeker is.)

De sporing meten voor en na de wijziging en je weet het verschil precies. De auto komt met verzwaarde veren achter lager te staan. De druk op de voorwielen wordt dan minder. Verhoog de verzwaarde veren met de juiste maat ophoogblok dan zal er weinig veranderen.
 Trouwens de sporing zelf even controleren is in 5 min. gedaan.
De sporing zal vaak al niet goed staan want ik zie teveel aan een zijde afgesleten banden.
Ook als de auto niet erg stuurvast is, is de sporing vaak veel te weinig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2013 20:04 #1397112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ligging zwaartepunt
De ligging van het zwaartepunt van de auto zal niet of verwaarloosbaar klein veranderen lijkt mij. De druk op de voorwielen blijft dan toch ook onveranderd?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2013 20:57 #1397114 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic kont zakt

Willy1 schreef : De ligging van het zwaartepunt van de auto zal niet of verwaarloosbaar klein veranderen lijkt mij. De druk op de voorwielen blijft dan toch ook onveranderd?

Dus als de kont achter lager komt te liggen blijft de voorkant op dezelfde hoogte?<a href="/node/32705"></a>

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-11-2013 23:45 #1397124 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Leg dan uit Timen
Welke waarden er op welke manier veranderen in de vooras.
Camber, Caster en Toespoor.
Dan is dat ook weer duidelijk voor alle lezers.
Heeft iedereen weer wat geleerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2013 00:03 #1397126 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic auto verlagen
Stel je voor, ik wil de hele auto 4 cm verlagen. Ik begin achter met 4 cm kortere veren.
De voorkant komt omhoog, dus om die ook 4 cm t.o.v. zijn oorspronkelijke hoogte te verlagen moet ik niet 4 cm kortere veren gebruiken maar bijv. 4,5 cm kortere veren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2013 00:44 #1397127 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mbt veranderen van het
Mbt veranderen van het gewicht op voor en achter as.

Wat ik mij voorkan stellen is het volgende:

(Gewoon mijn idee, wat ik probeer te onderbouwen zonder te weten of het zo is)

Als je de auto als een wip/wap voorstelt , met het zwaarte punt ergens in het midden.
Zou je de auto verticaal zetten met de neus op de grond, dan rust al het gewicht op de voorkant. Zou je hem achter over verticaal zetten, dan alles op de achterkant.

Als je dit in je gedachte houdt, zal een hoek verandering tov de horizontale lijn altijd meer of minder gewicht op de vooras geven.

Echter, een volle of lege tank, een rit met een vriend van mij die 150 kilo weegt en dan naast mij zit of een rit alleen zal meer doen denk ik.

Dus, ik weet zeker dat de verhoudingen wijzigen afhankelijk van de hoogte voor en achter.

Toch lijkt mij dat je een gemiddelde moet vinden. Andere kant op, bij een race auto met een vaste bestuurder zal men de auto vast afstellen op het gewicht van deze bestuurder.

Afgelopen winter periode had ik gereedschap en onderdelen in de auto met een gewicht van ongeveer 100 kilo in de achterbak. Dat geeft ook al een serieuze verandering in rij gedrag.

Maar, ik denk wel dat dit soort dingen vooral merkbaar is als je op "het randje " rijdt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2013 09:41 #1397130 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt niet.

wp001 schreef : De sporing meten voor en na de wijziging en je weet het verschil precies. De auto komt met verzwaarde veren achter lager te staan. De druk op de voorwielen wordt dan minder. Verhoog de verzwaarde veren met de juiste maat ophoogblok dan zal er weinig veranderen.

Sporing, alhoewel verwaarloosbaar klein, als de auto op 3,5 meter een cm omlaag komt achter, zou kunnen, maar vergezocht vind ik het wel.Als het zo belangrijk was, zou men bij het instellen hiervan, bij uitlijnen wel aangeven dat zooi in de kofferbak (behoudens een complete parketvloer of lading bakstenen) er uit moet.Moet ik dan in jouw theorie, de auto laten uitlijnen (leeg gehaald) met volle, of juist met lege tank, of juist met beide tanks half.....of wat?
Oh, en ik heb hoogteverstelling op de koplampen gezet, die wegen samen 290 gram. Opnieuw laten uitlijnen dus?Oh, en de dynamo vervangen, van 80 naar 100 Ah, die is zwaarder. Ook maar terug naar de uitlijner?
De auto draait bij rijhoogteverandering aan de achterzijde, om de vooras heen.De naaf is het draaipunt, de hoeveelheid gewicht die er links en rechts op drukt, is gelijk, of de auto nou 'normaal' staat, of 2 cm lager ligt. De Fz aan de kont wordt kleiner als de wielbasis korter wordt, Fn blijft gelijk, anders zou hij in zijn geheel zwaarder worden toch?Makkelijk, ding 5 cm hoger achter, en hij valt in een andere belastingcategorie......Ja, de zwaartekracht trekt minder hard aan de kont, als deze arm ten opzichte van de voornaaf wijzigd. Als de wielbasis dus zou wijzigen en in zijn geheel uit het horizontale vlak gehaald wordt, .........ja, dan heb je gelijk, maar voor de rest veranderd er aan gewicht NIETS.Zou lekker zijn.
Dus Timen, leg het eens vollediger uit (je bent leraar, toch?), zoals Wytze ook al vraagt, of geef gewoon toe, dat dit niet een heel klein beetje, maar echt HEEL erg ver gezocht is.

Moderators: Jerry Stam