Afgebroken

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2013 11:56 #1396755 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Moment
@Robert - hoe kom jij eigenlijk aan die 30nm? Ik heb even het Service Manual Cars (TP 1706202) afgedrukt en daar staan maar twee getallen bij het vervangen van de blokken, p. 14: Wheel Bolt Torque 85nm Caliper bot Torque 100 nm. Ook voor de 850 wordt zo'n tweedeling aangehouden met wielen en remklauw bout.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2013 12:28 #1396758 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 100 nm
Sorry dat ik me er mee bemoei, zonder een manual te gebruiken. 100 nm voor zo'n boutje kan niet goed zijn. Daarmee zullen ze de inbusbouten waarmee de houders vast zitten bedoelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2013 14:29 #1396765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Torque

Cor-Jan schreef : @Robert - hoe kom jij eigenlijk aan die 30nm? Ik heb even het Service Manual Cars (TP 1706202) afgedrukt en daar staan maar twee getallen bij het vervangen van de blokken, p. 14: Wheel Bolt Torque 85nm Caliper bot Torque 100 nm. Ook voor de 850 wordt zo'n tweedeling aangehouden met wielen en remklauw bout.

Doe de "Wheel Bolt Torque" bij lichtmetalen velgen maar op 65 nm. is meer dan zat.

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2013 11:32 #1396906 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Tja...
Goed - ik ben dus geen monteur en heb weinig mening over van alles en nog wat, omdat ik meen niet ter zake kundig te zijn. Maar bij die 100nM heb ik me wel even bedacht - dat is nogal stevig! Nu ik van Robert dus ook 30 hoor, klinkt dat veel prettiger. Ik heb 2 momentsleutels 1 kleine tot zeg 60 nm en een grote van 60 tot 300. Als je dan met zo'n grote onverwoestbare stahlwille sleutel op 100nM staat na te trekken voelt dat best even onprettig. Wat een enorme arm zit er ook aan dat ding!
@Chilm - wat apart dat je dat zegt. 65 nM ik houd me altijd aan de 85 (goed ik doe 90 omdat ik geen stapje 85 heb), maar een vakgarage keek me van de lente nog ongeloofwaardig aan - wat zet je ze vast op maar 85 nM - 120 leek ze veel beter. Voor de 850 staat in mijn boekje overigens ook 110 voor de wielmoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2013 13:53 #1396913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon doen wat Volvo zegt

Cor-Jan schreef : @Chilm - wat apart dat je dat zegt. 65 nM ik houd me altijd aan de 85 (goed ik doe 90 omdat ik geen stapje 85 heb), maar een vakgarage keek me van de lente nog ongeloofwaardig aan - wat zet je ze vast op maar 85 nM - 120 leek ze veel beter.

Ik houd me altijd aan de door Volvo voorgeschreven aanhaalmomenten en dus ook 85 Nm voor de wielmoeren. Dat gaat altijd prima, vast en los. Bij Carlo Schmidt zeiden ze me eens dat ze de wielmoeren altijd op 100 Nm vastzetten. Het gaat er overigens vooral om dat je alle vijf de moeren met hetzelfde moment vast zet, omdat je de wielnaaf niet scheef wilt belasten.
Minder dan 85 Nm zou ik niet doen overigens. Het zijn wel je wielen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2013 20:06 #1396928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "Momentje"...

Cor-Jan schreef : @Robert - hoe kom jij eigenlijk aan die 30nm? Ik heb even het Service Manual Cars (TP 1706202) afgedrukt en daar staan maar twee getallen bij het vervangen van de blokken, p. 14: Wheel Bolt Torque 85nm Caliper bot Torque 100 nm. Ook voor de 850 wordt zo'n tweedeling aangehouden met wielen en remklauw bout.

Cor-Jan,
De "caliper bolt" wordt idd aangehaald met 105Nm volgens het boekje. 100Nm of 105Nm maakt niet veel uit. De bouten voor geleide pennen met 30Nm.
Het staat allemaal beschreven in het handige blauwe boekje. Dat kun je hier vinden: <a href="/node/16101">klik</a> Daarin vind je werkelijk alle technische gegevens van de 700/900/850 modellen.
Op pagina 120 staat het beschreven. "Front brake calipers: 105Nm". Dat zijn de inbusbouten dus waarmee de remklauw bevestigd is aan de voor,- of veerpoot. En: "Brake caliper slide pin: 30Nm". Dat zijn de boutjes waarmee je de rem openklapt en geleidt in de pennen.
Groeten, en veel leesplezier in het blauwe boekje.
Cor-Jan, als je vragen hebt, stel ze op dit forum. Er is heel veel kennis aanwezig onder de leden en aangemelde bezoekers  (niet leden). Daarnaast is er een schat aan informatie te vinden onder het kopje "documentatie". Het is even zoeken maar leuk om te doen. Het kopje documentatie breidt zich nog steeds langzaam uit. Er wordt wel eens beweerd dat het moeilijk zoeken is. Dat klopt, maar er staat ook zoveel informatie opgeslagen dat je gewooon even de tijd moet nemen om te zoeken. Is niet anders. 't Is net een bibliotheek, je loopt ook niet direct recht op je boek af dat je zoekt Er staat zo veel in een bibliotheek..
Robert

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2013 16:41 #1396978 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Schatgrave
Beste Robert - Als ik met vragen loop stel ik ze hier meestal ook wel of laat ik me wat leiden op de sleuteldagen. Allemaal geen probleem. Schatgraven doe ik graag! Heb ook genoten van hoe Bas(eman) me op weg hielp met mijn electrische antenne (die dus idd dood is!) En ach ja.. natuurlijk het pocket boekje! Die had ik al eens gedownload met zin om het eens lekker door te spitten.

Moderators: Jerry Stam