Afgebroken
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Doe de "Wheel Bolt Torque" bij lichtmetalen velgen maar op 65 nm. is meer dan zat.Cor-Jan schreef : @Robert - hoe kom jij eigenlijk aan die 30nm? Ik heb even het Service Manual Cars (TP 1706202) afgedrukt en daar staan maar twee getallen bij het vervangen van de blokken, p. 14: Wheel Bolt Torque 85nm Caliper bot Torque 100 nm. Ook voor de 850 wordt zo'n tweedeling aangehouden met wielen en remklauw bout.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
@Chilm - wat apart dat je dat zegt. 65 nM ik houd me altijd aan de 85 (goed ik doe 90 omdat ik geen stapje 85 heb), maar een vakgarage keek me van de lente nog ongeloofwaardig aan - wat zet je ze vast op maar 85 nM - 120 leek ze veel beter. Voor de 850 staat in mijn boekje overigens ook 110 voor de wielmoren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik houd me altijd aan de door Volvo voorgeschreven aanhaalmomenten en dus ook 85 Nm voor de wielmoeren. Dat gaat altijd prima, vast en los. Bij Carlo Schmidt zeiden ze me eens dat ze de wielmoeren altijd op 100 Nm vastzetten. Het gaat er overigens vooral om dat je alle vijf de moeren met hetzelfde moment vast zet, omdat je de wielnaaf niet scheef wilt belasten.Cor-Jan schreef : @Chilm - wat apart dat je dat zegt. 65 nM ik houd me altijd aan de 85 (goed ik doe 90 omdat ik geen stapje 85 heb), maar een vakgarage keek me van de lente nog ongeloofwaardig aan - wat zet je ze vast op maar 85 nM - 120 leek ze veel beter.
Minder dan 85 Nm zou ik niet doen overigens. Het zijn wel je wielen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Cor-Jan,Cor-Jan schreef : @Robert - hoe kom jij eigenlijk aan die 30nm? Ik heb even het Service Manual Cars (TP 1706202) afgedrukt en daar staan maar twee getallen bij het vervangen van de blokken, p. 14: Wheel Bolt Torque 85nm Caliper bot Torque 100 nm. Ook voor de 850 wordt zo'n tweedeling aangehouden met wielen en remklauw bout.
De "caliper bolt" wordt idd aangehaald met 105Nm volgens het boekje. 100Nm of 105Nm maakt niet veel uit. De bouten voor geleide pennen met 30Nm.
Het staat allemaal beschreven in het handige blauwe boekje. Dat kun je hier vinden: <a href="/node/16101">klik</a> Daarin vind je werkelijk alle technische gegevens van de 700/900/850 modellen.
Op pagina 120 staat het beschreven. "Front brake calipers: 105Nm". Dat zijn de inbusbouten dus waarmee de remklauw bevestigd is aan de voor,- of veerpoot. En: "Brake caliper slide pin: 30Nm". Dat zijn de boutjes waarmee je de rem openklapt en geleidt in de pennen.
Groeten, en veel leesplezier in het blauwe boekje.
Cor-Jan, als je vragen hebt, stel ze op dit forum. Er is heel veel kennis aanwezig onder de leden en aangemelde bezoekers (niet leden). Daarnaast is er een schat aan informatie te vinden onder het kopje "documentatie". Het is even zoeken maar leuk om te doen. Het kopje documentatie breidt zich nog steeds langzaam uit. Er wordt wel eens beweerd dat het moeilijk zoeken is. Dat klopt, maar er staat ook zoveel informatie opgeslagen dat je gewooon even de tijd moet nemen om te zoeken. Is niet anders. 't Is net een bibliotheek, je loopt ook niet direct recht op je boek af dat je zoekt Er staat zo veel in een bibliotheek..
Robert
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-