Afgebroken
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dwz bovenste los draaien en beneden is dan alleen een draad eind toch?
Moment sleutel wel goed ingesteld dan?
Die van mij kun je "blokkeren" terwijl je wel de juiste sterkte ingesteld hebt.
Heeft mij ook een keer een bout afdoen breken.
Als de klauw er af kan kijken dat je een tang hebt waar mee je die bout kan klemmen en draaien. Anders gewoon uitboren en tappen.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Cor-Jan schreef : @ struis - "gebruik dan een momentsleutel" - geinig dat deed ik en nog wel één van Stahlwille.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Geen materiaaldefect te zien.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Inbusbouten waarmee klauw aan plaat wordt bevestigd: 105Nm
Bouten voor de geleidepennen: 30Nm.
Die laatste is niks dus. Ik gebruik hiervoor niet eens een momentsleutel en haal ze gewoon losjes aan. Klaar. Conroleer of je de klauw nog gemakkelijk met de hand heen en weer kan bewegen. De remcilindertjes moet je hiertoe bij vervangen van de blokken wel helemaal hebben teruggedrukt in de klauw.
Het lijkt of je je vergist hebt in de aanhaalmomenten? Als dat zo is: Mooi leer"moment" . Sleutelblunders maken we allemaal wel eens, niks om je voor te schamen! Bladzijden vol kan ik schrijven. Als de bout gewoon afbrak: vreemd. Rotte bout zou ik dan zeggen.
Succes verder,
Grt,
Robert
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
OK.Zo zie je maar hoe nuttig zo'n club is en de sleuteldagen.
Veel succes met je Volvo, ik hem gezien bij Carlo, een heel mooi exemplaar. En de laatste uit 1998.
Grt,
Robert
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Voor dat boutje gebruik ik een kleine ringsleutel en zet de bout niet al te vast op handkracht. Lossen kost toch altijd weer meer inspanning.
Ik had mijn leer moment in 1977 toen ik midden op de Indische oceaan een kleine Lister Petter moest maken van een bijboot. Vast heb ik de kopbbouten wel gekregen, maar die braken bij de eerste proefvaart al weer af. Onderdelen ver te zoeken. Een lokale smid op Sri Lanka heeft prachtig laswerk verricht.
Nu heb je educatieve youtube filmpjes, met mooi bekend geluid:
Had ik dat maar geweten, ik heb nog pijn in mijn polsen van het aanslingeren.
Zo leer je bij. Voor dat kleine werk gebruik ik nooit meer een momentsleutel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
PS: ik heb zelf nog een oude stationair motor, een Bernard W3 uit 1930. Een 1 cilinder met een magneto ontsteking. Ik had hem 2 jaar niet laten lopen. Benzine erin gedaan, carburateur vol laten lopen, op BDP gezet, slingeren en starten. In 1 keer startte de motor. Niet te geloven. Dat doen zelfs Volvo's niet na 2 jaar stilstand na 1 keer ronddraaien Maar die carburateur is ook zo simpele techniek; een venturi carburateur. Geen bewegende delen, alleen een vernauwing of versmalling in de luchtstroom. Super betrouwbaar. Geen onderhoud aan. Auto's uit die tijd hadden ook zo'n venturi carburateur. Die versmalling in de luchtstroom is wel heel doordacht trouwens, het ziet er simpel uit maar moet wel werken om de juiste mengverhouding te verkrijgen. Een waar stukje perfect doordachte techniek met een zware wiskundige achtergrond (dynamica en stroming van gassen). Men kon vroeger heel wat bouwen en construeren. Maar dat is een ander verhaal. Eenvoud siert de techniek. En ook eenvoud siert de mens...
Sleutelgroet,
Robert