Afgebroken

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2013 20:49 #1099408 door Cor Jan van Rhijn
Afgebroken is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Nou dat is ook een mooie! Fantastische sleuteldag gehad bij Carlo Schmidt. Ging allemaal fantastisch met hulp van diverse vriendelijke mensen. Blokken rondom vervangen (wat totaal onnodig was!) remvloeistof keurig ververst en hopla op de winterwielen op huis an. Kom ik thuis Even de remmerij voor nog voorzichtig natrekken - breekt een bout af. Zal me leren pietje precies te zijn!
Cor-Jan, Amstelveen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2013 21:03 #1396525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Das balen. Vast = vast het
Das balen. Vast = vast het moet ook weer een keer los.
Het juiste aanhaalmoment is een kwart slag voor het breken :-)

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2013 21:05 #1396526 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic geloven
Zal je misschien niet geloven, maar dat zei iemand vandaag ook al...

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2013 21:08 #1396527 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Herwig

Cor-Jan schreef : Zal je misschien niet geloven, maar dat zei iemand vandaag ook al...

Dat was Herwig. Betekent dus aandraaien tot het breekt en dan een kwartslag terug.....

Maar goed, alle gekheid op een stokje, jammer van de afgebroken bout. Welke is het?

Verder goed om te horen dat de remmerij het deed onderweg naar huis. Is dat in ieder geval goed gedaan.

Groet,

Robert

<strike>745 2.3 GLE o/d 1987B230E - M46 - 232000 km</strike>945 2.3lpt Sports Edition 1997B230FK - M90 - 270000 km

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2013 22:42 #1396544 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Prima
Remmerij was prima.  Antenne heeft Bas nog best wat mee geholpen. De afgebroken bout is linksvoor de onderste. Heb erg de neiging een ander dat te laten uitzoeken. Ben echt allergisch voor afgebroken bouten. Heb het met mijn Altootje destijds veel te vaak gehad.

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2013 11:36 #1396560 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Restant eruit?
Irritant! Heb je restje draadeind eruit gekregen? Zo ja, dan heb ik wel een boutje voor je liggen. Als je ermee geholpen bent wil ik die wel in een envelopje stoppen en opsturen.

Groet,

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2013 12:53 #1396565 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh??
Hej Cor-Jan,
Om welke bout gaat het?/ Die van de geleide pennen? Of heb je de hele remklauw losgenomen en zijn het de inbusbouten?
De bouten voor de geleide pennen hoeven niet vast te worden aangehaald, de inbus bouten wel. Dat is meen ik 10,9 staal ipv standaard 8,8. 10,9 staal breekt sneller af. 8,8 staal "buigt", maar wel zwakker.
Jammer dat het gebeurd is.
Robert

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2013 21:26 #1396606 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 8.8 vs 10.9
Het eerste getal staat voor de treksterkte, tweede voor de rek.
Een 10.9 bout is dus sterker dan een 8.8.
Het kost je dan ook meer moeite deze af te draaien.
Een 12.9 bout kost nog meer moeite.............
Het heeft overigens geen zin dit soort hoogwaardige bouten te gebruiken als je geen gelijkwaardige moeren en ringen gebruikt.
Deze zijn niet hoger in kwaliteit te verkrijgen als klasse 10.
Deze bouten afdraaien, hoe krijg je het voor elkaar?
Als je er geen gevoel voor hebt, gebruik dan een moment sleutel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2013 21:49 #1396611 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmmz
Hmmz, qua bouten heb je gelijk. Maar wat ringen betreft, die vervormen. Die druk je plat tot een bepaalde grens. Maar de bout of moer zal het eerder begeven.
Verder: hoe krijg je het voor elkaar ? Wel, er hoeft maar een kleine breukinitiatie te zijn door bijvoorbeeld roestvorming of wisselende belasting en het breekt als je er net even iets teveel kracht (of moment om meer precies te zijn, al is moment=kracht*arm). Ben zelf bezig met het opknappen van een oldtimer vrachtwagentje en daar zijn bepaalde zaken me al meerdere keren overkomen. Het zal toch los moeten, niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Niet alles is zo overgedimensioneerd als je zou willen.Ik heb zelfs een professor die overdimensioneren hetzelfde vindt als vloeken in de kerk. Bij hem moet alles een mooie oplossing zijn. Das leuk in theorie en voor de portemonnaie of voor gewicht, maar in praktijk dimensioneer ik graag zoveel mogelijk over, dan gaat het tenminste niet stuk.En verder is het natuurlijk ook nog eens zo: in de boekjes staat in principe dat je altijd overal nieuwe bouten, moeren, ringen, pakkingen en dat soort dingen moet gebruiken bij revisie. Maar dat is niet altijd voorhanden of niet eens te verkrijgen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2013 23:12 #1396626 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Draaiende beweging

volvoviking schreef :  Maar wat ringen betreft, die vervormen. Die druk je plat tot een bepaalde grens. Maar de bout of moer zal het eerder begeven.

Tijdens het aandraaien wring je de ring kapot..........je krijgt geen harde verbinding.
Een bout afdraaien bij het losdraaien............kan gebeuren.
Maar even natrekken (vast dus) en dan afbreken...........

Moderators: Jerry Stam