Rembekrachtigings probleem na monteren en ontluchten van V70R Remmen op mijn 740

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-07-2018 17:06 #1447657 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Géén V70R
Topic starter 'knockout-banger' heeft het over de V70R remmen onder zijn 740. Dat lijkt me niet helemaal juist, oftewel een typisch geval van wishfull thinking. Hij heeft het hoogstwaarschijnlijk over de bekende, veelvuldig beschreven conversie van standaard schijven en klauwen naar de remmerij van de V70 van rond 2005 met 302mm remschijven. Onder mijn 960 is namelijk wél het V70R remsysteem zowel voor én achter gemonteerd (de bekende R 4-zuigers remklauwen van Brembo en 330 mm schijven). Daarvoor moest de standaard hoofdremcilinder worden vervangen (Ford Mustang) plus wat kleine modificaties (zoals verlengen zuigerstang). Ook deze conversie staat uitvoerig beschreven op Turbobricks. Overigens niét van toepassing op de versie met multilink. Onderdelen voor die modificatie zijn niet leverbaar en moesten zelf ontworpen en gefabriceerd worden.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-07-2018 17:17 #1447659 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De vergelijken van
De vergelijken van koelkanalen heeft betrekking op de schijven van de 7xx
Hoewel er ook daar niet over 1 soort remschijf te spreken is, want ook daar zit onderling verschil over de jaren heen.
Na de 2xx serie heeft Volvo helaas bezuinigd op de remmerij in de 7xx.

Een aantal percentages van verschillende componenten bij elkaar optellen/aftrekken gaat in mijn ogen niet op.
Niet alles is lineair aan elkaar gelinkt, en is dus geen simpel optelsommetje. Ook weet je van veel componenten die behoorlijk cruciaal zijn lang niet alle gegevens en invloeden (zoals de remblokken om maar iets te noemen) Het beweren van dergelijke (in mijn ogen vrij specifieke getallen) kun je alleen doen wanneer je dit gedegen kunt onderbouwen/aantonen.

Met zo'n beetje alles van ná de 940 heb ik geen ervaring, en maar beperkte kennis dus daar kan ik weinig zinnigs over vermelden, dus dat doe ik dan ook maar niet ;)

Belangrijk bij de remmen is de diameter van de schijf.
Grotere schijven (bij verder alles gelijkblijvende) remmen makkelijker/beter.
Geloof dat iedereen het hier wel over eens is.
Dit komt hoofdzakelijk door de grotere straal/radius. Koppel is kracht*arm, en als je de krachten verder gelijk laat maar de arm langer maakt dan heb je dus meer koppel. En dus meer stop-kracht. Oppervlakte van de schijf is natuurlijk gelinkt aan de diameter, maar van ondergeschikt belang bij remkracht.
De begrenzende factor is overigens de wielen, want elk type rem is in staat om met gierende banden tot stilstand te komen.

De dikkere schijven (280mm en 26mm dik) worden (globaal gezien als je internet een beetje doorspit op ervaringen en meningen) als de betere remmen beschouwd. Ze zijn nou eenmaal dikker, waardoor de remmen minder snel kromtrekken. Door het extra volume is de warmte-capaciteit groter, waardoor de boel minder snel krom trekt, maar dikker is sowieso sterker. Voor fading zal dit ook wel helpen, maar daar is koeling belangrijker want fading krijg je doorgaans pas na meerdere keren hard remmen in beperkte tijd, of zoals je zegt heuvel af met de sleurhut er achter.

Maar ook is de meerderheid van mening dat deze beter remmen. Dat is dus ondanks dat deze een nét iets kleinere diameter hebben. Hoe kan dat dan? Naar het schijnt, ik kan geen exacte berekening/meting vinden, zijn de remblokken groter. Met meer oppervlak heb je meer wrijving, en dus betere remkracht. Het lijkt er dus op dat dit voordeel de kleinere schijfdiameters te niet doet. En misschien is de hele zaak ook wel een gevoels-kwestie, volgens mij beschikt er niemand over exacte cijfers

Maar goed... dit draadje gaat over de 302mm schijven van een V70R, dus ik laat het hier verder bij...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• R Dobbelaere (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2018 22:37 #1447670 door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic Bedankt voor het waarschuwen
Zowel ts en ik hebben in eerste instantie iets afgetopt wat niet de bedoeling was. Dat is/wordt netjes hersteld.

Mooi dat dat hier nu netjes te vinden is. De afdopadviezen op turbobricks kloppen dus niet als je het zo uitvoert als wij.

Op turbobricks is overigens wel eea te vinden over de brakebooster upgrade.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2018 11:33 #1447724 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Duidelijk verhaal Noppen20.
Duidelijk verhaal Noppen20. Ik zal eens meten aan de remblokken, ben wel benieuwd.
Zelf vind ik de remmen onder Rooie Sien veel gretiger remmen dan die onder de S90 en mijn 960's, terwijl ze allebei met origineel volvo schijven en blokken zijn uitgerust, en de koeling van beide dus vergelijkbaar verloopt. Gewicht van de auto scheelt wel iets, maar Rooie Sien weegt toch ook nog 1451 kg leeg op kenteken, de 960's tussen de 1580 en 1640 kg.
Of de dikkere schijven van de ABS versie echt meer materiaal bevatten? Ik denk het eerlijk gezegd niet: volgens mij zijn alleen de koelkanalen breder. Wat natuurlijk ook verminderen van fading in de hand werkt. Als iemand de gewichten weet van nieuwe schijven, dan hebben we dat ook duidelijk.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2018 16:20 #1447741 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic De 280 schijven kan ik niet
De 280 schijven kan ik niet meten, heb ze nu niet hier maar.de 302 kan ik wel meten straks als ik thuis ben

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2018 22:43 #1447762 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Meten wordt toch morgen avond
Meten wordt toch morgen avond of vrijdag ochtend

Moderators: Jerry Stam