automaat 960 geeft problemen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 07:24 #1379483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klein 'dooiwondertje'
Vanmorgen in alle vroegte, het regent pijpestelen, toch maar proberen en een eindje rijden. Probleem 'opgelost'...bak schakelt weer als vanouds.
Dus toch de combinatie van koude en oude olie, neem ik aan Toen ik de auto kocht met ongeveer 100.000 km op de teller waren alle beurten wel keurig gedaan. Ik kan in de rekeningen echter niet terugvinden of daar ook een oliewissel voor de bak bij zit.
Ik ben nu weer zo'n 50.000 km verder. Maar eens snel doen dus. Iedereen bedankt voor de reacties.
Groet,
Wart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 11:13 #1379494 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Wordt niet gedaan.
Willem,
fijn dat je automaat het weer gewoon doet. In het reguliere onderhoudschema van Volvo staat niets over verversen van de automaat. Dat blijft life-time in de automaat. Een grote misvatting dus. Gewoon de automaat verversen. Is waarschijnlijk dus nog nooit gedaan.
Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 11:25 #1379498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meedenken

jsnijder schreef : In het reguliere onderhoudschema van Volvo staat niets over verversen van de automaat. Dat blijft life-time in de automaat. Een grote misvatting dus.

Klopt Jan, maar met een maar. Mijn serviceadviseur bij Bangarage vroeg, nadat hij vroeg of hij even achterin m'n auto mocht zitten, of ik wist hoe de bakolie er uit zag, en zei daarna meteen dat dit regelmatig ververst moet worden. Nu zal niet elke serviceadviseur zo behulpzaam zijn, maar de kennis zít er in elk geval wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 14:21 #1379534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanvulling
Jan, Michael, dank voor de 'aanvulling'....
Wart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 15:48 #1379543 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleur
wat voor kleur heeft de automaat olie Wart?

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2013 21:03 #1379567 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Onderhouds schema
De olie kon life-time blijven zitten, tenzij de auto profesioneel gebruikt werd.
Zoals "De Dokter" of de Taxi.............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2013 17:47 #1379627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 'Kouwe bak'
Gelukkig dat de techneuten onder ons de ervaringen met onze eerbiedwaardige bakken van leken (b.v. ik dus) kunnen duiden. En toch, en toch. In mei 2011 de automatenbak van de V90 laten flushen en nieuwe olie erin laten doen. Februari 2012 bij zeer koude temperaturen (zie bericht boven) weinig of geen trekkracht, pas na een paar minuten, langer zeker niet, was de trekkracht hersteld en kon ik wegrijden zonder schakelproblemen. Dus dit bij relatief jonge olie (9 mnd., en hooguit 5000 km.). En in deze maand dus weer eventjes geen trekkracht (zelfde olie uit 2011, inmiddels 12000 km verder), automaat schakelt daarna normaal.
Of het type olie wordt sowieso dikker bij temperaturen onder nul (weet ik weer niet), of is het toch iets met de elektronica (sensor, magneet) die eventjes tijd heeft om uit de koude slaap te komen (je kunt de hendel wel heen en weer bewegen maar een schakeleffect is er niet).
Ik ben verder geen nadelige (koude) consequenties tegen gekomen, zoals gezegd, de automaat (100.000 km gedraaid na 100% revisering in 2004), doet haar werk prima.
Er zit een Defa motorverwarming in, maar die geldt alleen voor opwarming van de motorolie, werkt perfect. Misschien zou je kunnen kiezen voor een Defaverwarming als je beschikt over 220 V. vlakbij de auto, thuis, maar dan voor de automatenbak.
Groet,
Frans (lid 555).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2013 22:16 #1379671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic flushen
ik heb bij 100.000km de automaat laten flushen (was niet nodig, geen verkleuring en toch gedaan....) en merkte het verschil niet echt. Nu staat de teller op 220.000 en schakelt hij nog net zo als toen (geen flush meer tussendoor gedaan) en met de winterweer geen centje pijn. Sterker nog, ik vind nog steeds dat hij koud lekker schakelt dan warm (en gewoon op tijd ook).

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 00:38 #1379683 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Koeler
Bij mij ook, koud lekkerder schakelen dan warm, kortere schakeltijd.
Ik heb nog een tweede olie koeler liggen, die ga ik er opschroeven.
Kijken wat het effect is.

Moderators: Jerry Stam