nagedacht... M90 alweer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 09:48 #1379176
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nope
ATF niet gebruiken, gaan ze stuk van. Been there, seen a customer do that, I replaced it.
Er wordt wel andere olie gebruikt, maar die is zeker niet goedkoper...
Wat is de staat van je dualmassa vliegwiel?
(Over ondingen gesproken.. Dat is pas rommel..)
Er wordt wel andere olie gebruikt, maar die is zeker niet goedkoper...
Wat is de staat van je dualmassa vliegwiel?
(Over ondingen gesproken.. Dat is pas rommel..)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 09:56 #1379179
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen ATF
Balen man, de 3e in 2 jaar?
Die van mij schakelt matig in 1, 2 en achteruit als hij koud is en hij zingt een beetje, dus alle symptomen die Jelmar beschrijft, maar verder nog geen probleem gelukkig. Die situatie is ook al 3 jaar stabiel.
In de M90 mag geen ATF. In de M46 en M47 wel geloof ik, maar voor de M90 schrijft Volvo inderdaad een eigen olie voor, tegenwoordig met bestelnr. 1161745. Ik weet niet hoe speciaal die Volvo olie is. Geen idee of er b.v. speciale additieven in zitten, of dat het advies alleen uit commerciëel oogpunt gegeven wordt (wij van WC-eend adviseren WC-eend), maar ik zou dat advies gewoon volgen als het even kan, dan weet je in elk geval zeker dat je de goede hebt. Normaal gesproken heb je die olie ook niet wekelijks nodig ofzo.
Mocht het nu niet lukken dan lijkt me dat er wel alternatieven zijn, zolang de specs. (staan o.m. op <a href="/node/35588" target="_blank">deze</a> pagina) maar kloppen. Als je b.v. bij Kroon op de site zoekt op kenteken dan komen ze met <a href=" www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus...mission-oil-sp-1051/ " target="_blank">dit advies sinds kort. Een jaar geleden gaven ze nog advies voor eigen olie van de fabrikant.
Die van mij schakelt matig in 1, 2 en achteruit als hij koud is en hij zingt een beetje, dus alle symptomen die Jelmar beschrijft, maar verder nog geen probleem gelukkig. Die situatie is ook al 3 jaar stabiel.
In de M90 mag geen ATF. In de M46 en M47 wel geloof ik, maar voor de M90 schrijft Volvo inderdaad een eigen olie voor, tegenwoordig met bestelnr. 1161745. Ik weet niet hoe speciaal die Volvo olie is. Geen idee of er b.v. speciale additieven in zitten, of dat het advies alleen uit commerciëel oogpunt gegeven wordt (wij van WC-eend adviseren WC-eend), maar ik zou dat advies gewoon volgen als het even kan, dan weet je in elk geval zeker dat je de goede hebt. Normaal gesproken heb je die olie ook niet wekelijks nodig ofzo.
Mocht het nu niet lukken dan lijkt me dat er wel alternatieven zijn, zolang de specs. (staan o.m. op <a href="/node/35588" target="_blank">deze</a> pagina) maar kloppen. Als je b.v. bij Kroon op de site zoekt op kenteken dan komen ze met <a href=" www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus...mission-oil-sp-1051/ " target="_blank">dit advies sinds kort. Een jaar geleden gaven ze nog advies voor eigen olie van de fabrikant.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 09:59 #1379180
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Ok helder
Helder, ATF gaat niet vliegen. Dan maar even wachten tot morgen en vanavond niet weg met de auto. Soms is het jammer dat je met de trein naar je werk gaat, kun je niet even langs meerdere dealers rijden om iets op te halen.
De staat van het vliegwiel is me onbekend, anders dan dat het nog de originele is met 4 ton op de klok.
De auto heb ik nu sinds januari 2009 en tot nu toe is er in 2010, 2011 en nu dus 2012 een bak stuk gegaan. 1 versnellingsbak per jaar De tranen springen me in de ogen.
groet, Chris
De staat van het vliegwiel is me onbekend, anders dan dat het nog de originele is met 4 ton op de klok.
De auto heb ik nu sinds januari 2009 en tot nu toe is er in 2010, 2011 en nu dus 2012 een bak stuk gegaan. 1 versnellingsbak per jaar De tranen springen me in de ogen.
groet, Chris
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 11:30 #1379185
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Alternatieven
Ondertussen zit ik te prakkezeren op wat te doen. Ik zie het niet zitten om voor de vierde keer een andere handbak eronder te zetten om er dan volgend jaar achter te komen dat ik weer met de gebakken peren zit.
Als het betrouwbaarder is om naar een AW71-L te gaan dan is dat de route die ik in wil. Een hobby is leuk, maar het moet wel zonder gezeik rijden. (en liefst de portemonnee niet om zeep helpen).
Dus, bij deze, wie heeft, kan en wil mij hierbij helpen? Heb eventueel een sloper achter de hand voor een paar honderd euro waar al het benodigde materiaal in zit. Heb dan een plek nodig en iemand die met mij meeklust. Creatieve afspraken om de kosten te drukken zijn altijd te maken. De portemonnee is helaas echt een heel eind leeg getrokken door het LPG gedonder, moet dus even creatief zijn.
Het liefste sukkel ik hier niet te lang mee, ik heb de auto regelmatig nodig en het ding moet echt 100% betrouwbaar zijn.
Groeten,
Chris
Als het betrouwbaarder is om naar een AW71-L te gaan dan is dat de route die ik in wil. Een hobby is leuk, maar het moet wel zonder gezeik rijden. (en liefst de portemonnee niet om zeep helpen).
Dus, bij deze, wie heeft, kan en wil mij hierbij helpen? Heb eventueel een sloper achter de hand voor een paar honderd euro waar al het benodigde materiaal in zit. Heb dan een plek nodig en iemand die met mij meeklust. Creatieve afspraken om de kosten te drukken zijn altijd te maken. De portemonnee is helaas echt een heel eind leeg getrokken door het LPG gedonder, moet dus even creatief zijn.
Het liefste sukkel ik hier niet te lang mee, ik heb de auto regelmatig nodig en het ding moet echt 100% betrouwbaar zijn.
Groeten,
Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 15:10 #1379217
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic m90 of anders
ik heb nog wel een m90 met aandrijfas en koppelingsplaten drukgroep en startrkrans en anders heb ik nog een automaat voor je of een overdrive bak
- Joseph Diks
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 18:17 #1379238
door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic M90L2
wat was de staat van de vervangingsbakken.
Hoor toch vaak dat ze onverwoestbaar zijn zoals ook hier en daar opgemerkt. In jou geval dus niet!?
Hmmm.. Moet ik ook maar een automaat achter de B230FK gaan plannen.!?
Hoor toch vaak dat ze onverwoestbaar zijn zoals ook hier en daar opgemerkt. In jou geval dus niet!?
Hmmm.. Moet ik ook maar een automaat achter de B230FK gaan plannen.!?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 20:50 #1379264
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie.
ATF is voor automatische transmissies en de M46 met OD.
In tandwielkasten en handgeschakelde transmissies gaat gewoon een goede heavy duty synthetische 75W90 of 80W90. Dikke olie voor het zware werk en zware belastingen dat lekker kleeft aan de tandwielen. GEEN ATF!!! No way!! Dat is hele andere olie voor heel andere toepassingen. Je herkent die zware olie al door er aan te ruiken. Het stinkt als een beer en geeft lange "draden" als je het uitgiet. 75W90 of 80W90 is een heel geschikte olie voor het zware werk zoals transmissies en achterbruggen.
Grt,
Robert
In tandwielkasten en handgeschakelde transmissies gaat gewoon een goede heavy duty synthetische 75W90 of 80W90. Dikke olie voor het zware werk en zware belastingen dat lekker kleeft aan de tandwielen. GEEN ATF!!! No way!! Dat is hele andere olie voor heel andere toepassingen. Je herkent die zware olie al door er aan te ruiken. Het stinkt als een beer en geeft lange "draden" als je het uitgiet. 75W90 of 80W90 is een heel geschikte olie voor het zware werk zoals transmissies en achterbruggen.
Grt,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 20:52 #1379266
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog wel wat staan hier
ik heb nog 200 liter 80w90 en 130liter 75w90.
je mag wel wat gebruiken als lap middel
je mag wel wat gebruiken als lap middel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 21:09 #1379268
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of een EP versie
Of 75W90EP of 80W90EP. EP staat voor extreme pressure, dat wil zeggen dat de oliefilm tussen de tanden gegarandeerd is bij extreem hoge tandwielbelasting. Ik zweer bij deze dikke oliën voor transmissies! Niks anders! Ze worden ook gebruikt voor achterbruggen. De M46 is een ander verhaal, dat is een soort 2 traps handgeschakelde automaat en behoeft een olie met sterk reinigende werking tbv de frictiematerialen of remgroepen, hydrauliek en koppelomvormer (dun) en hoge temperatuur tgv wrijving van de remgroepen (niet verbranden en de smering behouden). Dat werkt niet met 75W90, alleen met ATF. Voor de tandwielen zelf in een automaat is ATF minder geschikt, maar beste alternatief dus wordt het geheel zwaar uitgevoerd.
Robert
Robert
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2013 11:23 #1379301
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Dualmassa?
Goedemorgen,
Hoe weet je nu of er een Dualmassa vliegwiel in zit of niet? Geeft het Vin nummer mogelijk uitsluiting, en zo ja, kan iemand dat dan voor mij nakijken: YV1945811T1165068
Ik sta nu bijn op drie ton en heb al zeker 150000 km een licht geluid in mijn bak, als hij koud is maar het is na ongeveer twee, drie kilometer weg en het wordt ook niet erger.
Hoe weet je nu of er een Dualmassa vliegwiel in zit of niet? Geeft het Vin nummer mogelijk uitsluiting, en zo ja, kan iemand dat dan voor mij nakijken: YV1945811T1165068
Ik sta nu bijn op drie ton en heb al zeker 150000 km een licht geluid in mijn bak, als hij koud is maar het is na ongeveer twee, drie kilometer weg en het wordt ook niet erger.
Moderators: Jerry Stam