Nieuw hier...... voorstellen en tevens meteen een vraag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo`n diesel met automaat is een fijne combi.
Als je ze gewend bent en weet hoe je ze moet behandelen, dan zijn het hele fijne auto`s die bedrijfszeker zijn (mits juist onderhoud(en)).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Reden denk ik dat veel G3 te koop staat is dat de laatste jaren van de 940, '97 en '98, alleen met benzineblok is geleverd (en G3 af-fabriek leverbaar was).EDIT: Richard was me voor met de diesels. END EDIT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rij met de combi D24T met M90 handgeschakelde 5 versnellingsbak, in de koudere natte maanden haal ik een gemiddelde van 1 op 13.1,In de warmere maanden en zeker als het ruim boven de 20 graden is haal ik bijna 1 op 16 met een rustige rij stijl, onder de 3000 rpm blijven met optrekken en constante snelheid,Echter tank ik wel merk Diesel(voornamelijk diesel bij een pomp die gevoed word door shell) maar soms ook texaco of BP en merk ik toch wel verschil in motor loop als ik bij Esso of de goedkope merkloze pomp tank, Motor klinkt rauwer verbruik gaat omhoog en start moeizamer.
En wil je een lekker soepele motor loop hebben gooi er dan Castrol 10W40 half syntheet motor olie in, inmiddels geen olie verbruik meer en een heerlijk zacht klinkende D24T, die als het nodig nog steeds zijn mannetje kan staan in het huidige verkeer.
Zelf ben ik dus een heel groot voorstander van een Diesel, en heb ik dat stukje extra geduld bij warm rijden en onderhoud voor lief en ook ik zit er aan te denken om mijn M90 er onderuit te halen en een ZF automaat er onder te hangen voor het heerlijke cruizen met de Baksteen.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Pomp afgesteld op 0,92Kleppen op de juiste waardes af laten stellen,rustig optrekken, dus niet te veel van die turbo gebruik maken,Onder de 3000 RPM blijven( met M90 rijd ik dan 111 km op de tomtom),Banden voor op 2.6 bar en achter op 2.8 bar.En veel uitlaten rollen in zijn vrij dus het kan wel alleen moet je echt als een hele oude fossiel gaan rijden,
Maar als ik in de warme maanden dus vlink optrek en stevig door rij op de snelweg( 130 tot 140 KM/H) dan haal ik in de zomer nog 1 op 14.1In de koude maanden red ik dan 1 op 12.7,Wat ook niet gek is.
Tom.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik heb de 1 op 16,5 gehaald tijdens het 4000 KM rondje Frankrijk en weer terug.
1 op 14,5 gemiddeld bij gebruik in Nederland.
Wel een D24TIC met M46+OD. (764 "KHT") (940 blok in mijn 760)
Ze rijden geweldig lekker en klinken fantastisch.
De D24 blokken zijn wel Diesels waar je mee moet om kunnen gaan. Ze zijn "gevoeliger" dan de meeste andere Diesels op de markt.
Door velen worden ze zelfs maar weggezet als "Slechte Diesel".
Rustig warmrijden is een Pre, dit hoeft ook weer niet overmatig voorzichtig. Je kan aan het blok wel een beetje merken als je "te ver" gaat.
Ga je te ver, of rij je hem niet warm, dan slijt ie extreem snel.
Scheuren in de kop zijn geen uitzonderingen.Slechte compressie en frequent een lekke koppakking komen ook voor.
De 940 met D24 met Automaat is altijd uitgerust met een ZF4HP22 Automaat (4-bak met lockup)
De automaat schakelt (naar mijn mening) erg laat op. Bij koude motor jankt zo'n Diesel het uit. Iniedergeval veeel later dan de ZF achter mijn RedBlock. Die schakelt weer vroeg. De automaat rijdt wel erg lekker, dat weer wel.
Automaat D24's (zijn naar mijn mening) vaak ook in een slechtere conditie dan die met een handbak.
Het is een Volkswagen blok, geen Volvo blok (zoals het Redblock). Ze zitten ook in de LT Bussen.(het word ook wel liefdevol een "Vrachtwagen motor" genoemd)
Heb je vaak haast/rij je korte afstanden, kies dan geen Diesel. Ze zuipen ook op de korte endjes.
Onderhoud is ook duurder dan bij een RedBlock.
Het rijdt wel weer fantastisch.
Een LPT met G3 heb ik geen ervaring mee.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet niet beter dan dat uitrollen in zn vrij minder zuinig is dan uitrollen in de versnelling? In de versnelling drijft de massa(traagheid) van de auto het blok aan, in de vrij is brandstof nodig om het blok stationair te laten draaien?TGTF schreef : En veel uitlaten rollen in zijn vrij
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Carburateurs en mechanische Diesels moet je laten uitrollen in zijn vrij voor het zuinigste rijden.
Diesels met Mechanische inspuiting, blijven inspuiten als ie op toeren blijft door massa traagheid.
Het is niet veel.. Maar over vele KMS maakt het wel verschil.
Groeten,Gerben
PS>Ik "vroeg me eerst hetzelfde af" hoor Henk, maar dit is mij toen meerdere mensen uitgelegd/verteld op deze manier.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik woon ook in Gelderland, maar betaal toch echt 101 euro per maand.EndlessQuest schreef : LPG G3 in Gelderland voor een 940 '97 LPT is 91 euro. Voor een diesel zit je op 130 euro. Met onze diesel haalden wij 14,4, bij rustig rijden.
Ik zou niet durven zeggen dat een diesel DTIC en een LPT bijna hetzelfde rijden. hoor, is toch een heel andere motor met een hele eigen karakteristiek. De cijfertjes kunnen misschien overeenkomen, maar daar heb je alles mee gezegd.
Ik denk dat het kwa kosten niet zoveel uit elkaar loopt , belangerijker is wat vind je lekker rijden , mischien ff proefrijden met beide auto's dan een keus maken, je mag ook de mijne nemen voor een ritje woon in de buurt van Doetinchem.
Heb een 940 lpt (orginele turbodruk)station op g3 met handbak.
Gr herbert