Nieuw hier...... voorstellen en tevens meteen een vraag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 14:04 #1095967
door V700 register
Nieuw hier...... voorstellen en tevens meteen een vraag. is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,
Mijn naam is Robbie uit Noord-Brabant,
Heb in de afgelopen jaren (tussen 1996 en 2003) een aantal Volvo's in bezit gehad, waaronder een 855 TDI '96, 945 TD '96 , 745 TDI '86, V70 TDI '98 (allen automaat) en zelfs een nieuwe V40 1.8 op LPG '98 (die laatste was een foutje, wat een saai, klein en vooral traag Volvootje....)
Daarna zeer uiteenlopende auto's gereden, en nu als enige auto een MB 300TDT '82 (eigenlijk de auto van mijn vrouw!)
Ik heb een eenmanszaak en wil graag een auto uit de caterogie bijtelling vriendelijk, oftewel een auto van 15 jaar of ouder. Wanneer men gaat zoeken naar iets behoorlijks tussen de bouwjaren '94 t/m '97 kom je al gauw (en logisch!) bij de schepen van Volvo uit. 940-850-V70. Hier ga ik een keuze uit maken.
Nu komt mijn vraag; ik ben een diesel rijder, maar hoor en zie vaak de 9 serie op gas (G3) rijden zonder problermen, deze zijn ook nog met regelmaat te koop. Diesel zie je wat minder. Ik heb met veel plezier in mijn 940 Td gereden, maar deze had toen nog geen 2 ton gelopen, nooit problemen mee gehad. motorgeluid vond ik ook heerlijk! Wat zal ik kopen, een diesel of een G? en natuurlijk waarom.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Grt. Robbie
Mijn naam is Robbie uit Noord-Brabant,
Heb in de afgelopen jaren (tussen 1996 en 2003) een aantal Volvo's in bezit gehad, waaronder een 855 TDI '96, 945 TD '96 , 745 TDI '86, V70 TDI '98 (allen automaat) en zelfs een nieuwe V40 1.8 op LPG '98 (die laatste was een foutje, wat een saai, klein en vooral traag Volvootje....)
Daarna zeer uiteenlopende auto's gereden, en nu als enige auto een MB 300TDT '82 (eigenlijk de auto van mijn vrouw!)
Ik heb een eenmanszaak en wil graag een auto uit de caterogie bijtelling vriendelijk, oftewel een auto van 15 jaar of ouder. Wanneer men gaat zoeken naar iets behoorlijks tussen de bouwjaren '94 t/m '97 kom je al gauw (en logisch!) bij de schepen van Volvo uit. 940-850-V70. Hier ga ik een keuze uit maken.
Nu komt mijn vraag; ik ben een diesel rijder, maar hoor en zie vaak de 9 serie op gas (G3) rijden zonder problermen, deze zijn ook nog met regelmaat te koop. Diesel zie je wat minder. Ik heb met veel plezier in mijn 940 Td gereden, maar deze had toen nog geen 2 ton gelopen, nooit problemen mee gehad. motorgeluid vond ik ook heerlijk! Wat zal ik kopen, een diesel of een G? en natuurlijk waarom.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Grt. Robbie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 14:10 #1377280
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom
Tja, ieder zijn voorkeur denk ik dan.
Zou om te beginnen even rekenen wat de kosten zijn.
Gas kost nu 70 ct de liter en Diesel 1,50 ?
Verbuik van een Diesel weet ik niet.
Gas zal 1 op 8 maximaal lopen , dus 9 ct de km?
Dan zul je met Diesel 1 op 16 a 1 op 17 moeten rijden wil je even duur rijden.
Wegenbelasting met G3 zal goedkoper zijn.
Maar goed, er zijn mensen die perse niet op gas willen rijden en er alleen op willen koken, terwijl er ook mensen zijn die vinden dat Diesel voor vrachtwagens is.
Zou om te beginnen even rekenen wat de kosten zijn.
Gas kost nu 70 ct de liter en Diesel 1,50 ?
Verbuik van een Diesel weet ik niet.
Gas zal 1 op 8 maximaal lopen , dus 9 ct de km?
Dan zul je met Diesel 1 op 16 a 1 op 17 moeten rijden wil je even duur rijden.
Wegenbelasting met G3 zal goedkoper zijn.
Maar goed, er zijn mensen die perse niet op gas willen rijden en er alleen op willen koken, terwijl er ook mensen zijn die vinden dat Diesel voor vrachtwagens is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 14:31 #1377281
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
Ik zou een LPT met G3 nemen. Rijdt bijna als een diesel (230 NM @2300rpm) maar wel vlotter dan de DTIC, en in brandstofkosten goedkoper. Bij 1 op 14 houdt het doorgaans wel op bij de diesels. MRB diesel/G3 weet ik zo niet, maar ik denk dat G3 ook in MRB goedkoper is dan diesel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 14:49 #1377282
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reactie op bovenstaande
Dank jullie wel voor de snelle reacties.
Het is inderdaad zo dat G3 goedkoper rijden is ( brandstofprijs/gebruik is bij G3 goedkoper plus HSB voor G3 is 35% goedkoper)
Het gaat mij ook meer om de techniek, heb de indruk dat LPT op G3 een langere levensduur heeft dan een TD. Dat een G3 motor met 4ton langer mee gaat dan een TD met 4ton. Heeft natuurlijk met veel factoren te maken, maar ik denk dat op dit forum een hoop kennis zit op dit gebied.
Waar kijk/luister je naar als je een TD koopt, of een G3....
Ben geen monteur, maar kan wel een beetje sleutelen.
Het is inderdaad zo dat G3 goedkoper rijden is ( brandstofprijs/gebruik is bij G3 goedkoper plus HSB voor G3 is 35% goedkoper)
Het gaat mij ook meer om de techniek, heb de indruk dat LPT op G3 een langere levensduur heeft dan een TD. Dat een G3 motor met 4ton langer mee gaat dan een TD met 4ton. Heeft natuurlijk met veel factoren te maken, maar ik denk dat op dit forum een hoop kennis zit op dit gebied.
Waar kijk/luister je naar als je een TD koopt, of een G3....
Ben geen monteur, maar kan wel een beetje sleutelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 14:56 #1377283
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic keuze
Als ik op dit forum en erbuiten verneem hoeveel LPG ( maakt niet uit welk type) -rijdenden met een Volvo, ander merk, een oldtimer, last heben van een breed scala aan storingen, de bergen tijd en de massa euri die zulks vergt..dan reed ik een gewone 940 LPT . De pluskosten verkregen door brandstofkostenwegen m.i. niet op tegen de ergernis en kostenfactor van bovengenoemden. Ja, er zijn uitzonderingen maar daarom zijn het uitzonderingen.
Immers..wie gaat er staan voor een mijnenveld en mag gaan lopen met de mededeling dat er 50 % kans is op een BOEM, of 25 %..of 10 %....m.a.w. zekerheden dienen als zodanig beschouwd te worden vind ik. Ook is relevant waar je accent ligt ...konfort, de sound van een diesel, de euri bij de pomp,. de euri na algehele calculatie op jaarbasis, hetzelfde over 5 jaar enz.
Ikzelf rij nu de 4e 940 LPT beneden de 3oo dzd. km, nagezien door de bekende Timen en een groot genoegen..it makes me smile en dat is meer waard dan euri. Trouwens, reed ook ooit dezelfde MB en nu staat er een MB 280 SE van 30 jaar jong, automaat, zilver, zalig.
groet
Martin
Immers..wie gaat er staan voor een mijnenveld en mag gaan lopen met de mededeling dat er 50 % kans is op een BOEM, of 25 %..of 10 %....m.a.w. zekerheden dienen als zodanig beschouwd te worden vind ik. Ook is relevant waar je accent ligt ...konfort, de sound van een diesel, de euri bij de pomp,. de euri na algehele calculatie op jaarbasis, hetzelfde over 5 jaar enz.
Ikzelf rij nu de 4e 940 LPT beneden de 3oo dzd. km, nagezien door de bekende Timen en een groot genoegen..it makes me smile en dat is meer waard dan euri. Trouwens, reed ook ooit dezelfde MB en nu staat er een MB 280 SE van 30 jaar jong, automaat, zilver, zalig.
groet
Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 14:56 #1377284
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG G3 in Gelderland voor
LPG G3 in Gelderland voor een 940 '97 LPT is 91 euro. Voor een diesel zit je op 130 euro. Met onze diesel haalden wij 14,4, bij rustig rijden.
Ik zou niet durven zeggen dat een diesel DTIC en een LPT bijna hetzelfde rijden. hoor, is toch een heel andere motor met een hele eigen karakteristiek. De cijfertjes kunnen misschien overeenkomen, maar daar heb je alles mee gezegd.
Ik zou niet durven zeggen dat een diesel DTIC en een LPT bijna hetzelfde rijden. hoor, is toch een heel andere motor met een hele eigen karakteristiek. De cijfertjes kunnen misschien overeenkomen, maar daar heb je alles mee gezegd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 15:10 #1377285
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker
Daar heb je gelijk in Richard, de LPT en DTIC zijn duidelijk anders (waar de diesel ook zeker prettig rijdt).
Wat ik meer wilde zeggen is dat een LPT erg relaxed rijdt, en bijna gereden kan worden als een diesel (in het algemeen). Met name als je het vergelijkt met andere benzinemotoren uit die tijd.
Wat ik meer wilde zeggen is dat een LPT erg relaxed rijdt, en bijna gereden kan worden als een diesel (in het algemeen). Met name als je het vergelijkt met andere benzinemotoren uit die tijd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 15:33 #1377288
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens
Dat ben ik dan wel weer met je eens. LPT kun je zeer relaxed rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 15:33 #1377289
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag
Waar ik vooral aan zit te denken, wat voor 1 mans zaak is het?
Dus rij je veel kleine stukjes of zijn het voor 95% stukken van meer dan 20 KM?
De D24 is absoluut niet geschikt om kleine stukken te rijden vanwege de langere opwarm tijd dan de redblock. Dit is het eerste wat je je af moet vragen, daarna kun je kijken of je dus met de diesel kan rijden of met de LPT wel of niet op LPG.
Ik rijd met mijn wb vrije 760 met D24T voor 10 cent de KM maar daar is het onderhoud nog niet in opgenomen.
Tom.
Dus rij je veel kleine stukjes of zijn het voor 95% stukken van meer dan 20 KM?
De D24 is absoluut niet geschikt om kleine stukken te rijden vanwege de langere opwarm tijd dan de redblock. Dit is het eerste wat je je af moet vragen, daarna kun je kijken of je dus met de diesel kan rijden of met de LPT wel of niet op LPG.
Ik rijd met mijn wb vrije 760 met D24T voor 10 cent de KM maar daar is het onderhoud nog niet in opgenomen.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2013 15:56 #1377291
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel snelweg km's
Tom, ik neem aan dat een D24 hét dieselblok is, al dan niet met turbo. Ik heb zelf een 945TD gereden, toen 4 jaar oud, en denk er nog vaak (positief)aan terug. Het verbuik weet ik niet meer, maar lees hier dat 1 op 13 haalbaar is.
M'n voorkeur gaat uit naar een diesel (automaat), puur omdat ik eigenlijk nooit anders heb gereden. Ik verwacht zo'n 25.000km te rijden in 2013, voornamelijk snelweg.
Omdat ik zoveel g3 te koop zie staan, brengt t mij aan t twijfelen. (en de huidige dieselprijzen, hoewel t iets zakt op t moment...)
model 850 en V70 vallen eigenlijk af, o.a. door hun voorwielaandrijving... maar als er een pracht exemplaar voorbij komt, voor de juiste prijs, kan ik weer gaan twijfelen.
M'n voorkeur gaat uit naar een diesel (automaat), puur omdat ik eigenlijk nooit anders heb gereden. Ik verwacht zo'n 25.000km te rijden in 2013, voornamelijk snelweg.
Omdat ik zoveel g3 te koop zie staan, brengt t mij aan t twijfelen. (en de huidige dieselprijzen, hoewel t iets zakt op t moment...)
model 850 en V70 vallen eigenlijk af, o.a. door hun voorwielaandrijving... maar als er een pracht exemplaar voorbij komt, voor de juiste prijs, kan ik weer gaan twijfelen.
Moderators: Jerry Stam