Crashtest 945
- Fred Schukkink (GAST)
- Nieuw lid
-
Deze Renault Modus staat bij de berger, frontaal schade op een B-Weg.
Geeft duidelijk te denken de cabine nog heel.
Niet dat ik een Renault man ben, en in acht genomen dat we hier over een erg jonge auto spreken, maar als die kennis er toen was geweest ben ik er van overtuigd dat ze in onze bakstenen zaten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit filmpje heeft overigens ertoe bijgedragen dat onze familie nog compleet is. Een paar maanden geleden ben ik met mijn gezin in de auto van de weg geraakt en met een snelheid van rond de 70-75 km/u frontaal op een boom gereden. Vraag niet waarom maar op het laatste moment was, met dit filmpje in het achterhoofd, mijn enige gedachte dat ik de boom midden op moest raken. De aanwezige hulpdiensten hebben zonder uitzondering bevestigd dat het zeer waarschijnlijk is dat we met een compactere nieuwe auto geen schijn van kans zouden gehad hebben. De motor heeft in ons geval de eerste klap opgevangen en is inderdaad,zoals door Volvo bedacht onder de auto geschoven. Vervolgens zijn alle kreukelzones aangesproken.De combinatie versnellingsbak, aandrijfas, achterwielophanging heeft ook nog een gedeelte van de energie opgevangen. Door de impact is de hele achterwielophanging onder de auto losgebroken. Eigenlijk was alles aan de auto kapot maar de passagiers ruimte was nog zo intact dat de deuren geopend konden worden en iedereen bij bewustzijn uit de auto is gehaald of zelf kon stappen.
Wij worstelen op dit moment nog dagelijks met de nasleep maar we zijn er allemaal nog en dat gaf voor mij de slogan Volvo for life een nieuwe betekenis. Ik moest ivm ziekenhuis bezoek weer gaan rijden en heb, toen de toedracht en uitkomst voor mij duidelijk waren, uiteindelijk besloten toch weer een Volvo te kopen en dat is een 960-II geworden. Tot mijn grote vreugde durft het hele gezin nog met het volste vertrouwen in deze auto mee te rijden.
Laat dit een pleidooi zijn om je aan de maximum snelheid te houden, bij vermoeidheid niet achter het stuur te kruipen en ALTIJD een gordel te dragen. Ik kan het met 2 uit 3 gelukkig navertellen.
Met vriendelijke groet,
Arnold
<a href=" www.112ede.nl/page/Nieuwsdetail/15131/vi...eldoornseweg-otterlo " target="_blank"> www.112ede.nl/page/Nieuwsdetail/15131/vi...eldoornseweg-otterlo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb weleens zo'n Renault Modus die met 4 personen er in, vol van achteren was aangereden door een Volvo.
Dan zit ik liever in een Volvo met een echte volle achteras, waar de achterpassagiers nog voor de achteras zitten.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Het is heel leuk dat de cabine heel blijft. Maar met een halve meter of minder aan vertraging zijn de krachten op je lichaam van aanzienlijk grotere aard.
Geef mij maar een bekneld been of gebroken knie of heup in plaats van een gescheurde milt, gescheurd hartzakje of long, of een compleet uit elkaar geschoven nek.
Anders gezegd. Dit levert een resultaat op, vergelijkbaar met een val op de grond vs en val op een luchtkussen van anderhalve meter dik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
PreciesPetervanluijk_740-1992 schreef : Een vaak onderschat aspect is de vertraging die het lichaam doormaakt bij en aanrijding.
Bij dit filmpje maakt de Renault gebruik van de kreukelzone van de Volvo.
Zet twee Renaults tegen elkaar en de waardes zijn weer totaal anders.
Zie YT filmpje Smart Mercedes, de Smart gaat bijna door de Benz heen.
De 740 is zachter gemaakt dan de 240, dit omdat de krachten bij een botsing bij de 240 toch wel wat hoger lagen.
Idem het geval Saab 900 vs 99.
Door de voordelen van de airbags kunnen auto's tegenwoordig weer wat harder gemaakt worden.
Wat echter bij de ene botsing als voordeel gezien kan worden is bij de andere situatie weer een nadeel.
Moderne auto's zijn op veel vlakken sterker, maar een 740-940 kan nog behoorlijk mee.
Vroeger reed je dan in de beste, tegenwoordig in nog altijd een zeer goede veilige middenmoter.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
De mens wil kunnen vergelijken. Dus worden er standaards bedacht. Ook voor botsproeven. Maar een botsing houdt zich zelden aan welke standaard dan ook. Daardoor wordt de botsproef niet minder waard. Dat wordt ie alleen, als je de auto zo bouwt, dat ie vooral geoptimaliseerd wordt voor deze botsproef en je de algemene botsveilingheid uit het oog verliest.Arnold.Koppenol schreef : Hoe realistisch alle botsproeven zijn. De praktijk lijkt altijd toch weer afwijkend.
groetjes
Mathy
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Er staat ook een filmpje op YT waarop een Smart op een betonnen muur klapt. De kooiconstructie overleeft die klap wel. En de botsenergie wordt heel aardig opgevangen. Toch geloof ik niet, dat je in een Smart een grote kans op overleven hebt. Daarvoor is de afstand tussen "de auto raakt de muur" en "de auto staat stil" te klein. Je lichaam wordt te hard afgeremd in die tijd, naar mijn mening.Ecleo schreef : Zie YT filmpje Smart Mercedes, de Smart gaat bijna door de Benz heen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zeggen de mensen met een Chinese auto ook. (een Build your Dream of een Geely of een Landwind)Tomaat schreef : je moet gewoon nergens tegen aan rijden.
Maar soms botsen mensen tegen jou. En dan is het wel fijn als je nog kunt uitstappen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
SsangYong komt van Zuid-Korea.
groetjes
Mathy