V90 prepareren voor caravan vakantie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 15:07 #1093618 door V700 register
V90 prepareren voor caravan vakantie is gemaakt door V700 register
Beste volvisti,

Ik rijd nog niet heel lang in mijn mooie V90 en heb geen ervaring met de auto in combinatie met het trekken van een caravan (1300kg)

Ik zit met de volgende vragen:

-Nivomats
De auto hangt redelijk op " zn gat"  ik heb het vermoeden dat de nivomats het aan het begeven zijn. Ik krijg geen hand meer tussen de wielen en de wielkast.
Bij rijden komt de auto wel wat omhoog, maar niet zoveel als je zou vermoeden.
Dus....wellicht een nieuwe set eronder monteren. Ik heb me laten vertellen dat dit een eenvoudig karweitje is. heeft hier iemand ervaring mee en is er wellicht een handleiding te vinden waarin beschreven staat hoe je deze kan vervangen?
Daarnaast vraag ik overigens af of het mogelijk is in combinatie met de nivomats een hulpveer te monteren. Weet iemand of dit mogelijk is en of dit aan te raden is bij een caravan van 1300 kg?

-Oliekoeler
Ik heb al verschillende berichten gelezen over het koelen van de olie van de automaat. Het schijnt dat de V90 in sommige gevallen (en in sommige landen) standaard geleverd is met een dergelijk systeem.
Nu loopt er bij mij onder de motorkop 1 leiding vanuit de automaat richting de radiateur en weer 1 terug. Kan ik concluderen dat er dus al een oliekoeler opzit of is dit standaard en zou er nog een extra koeler aan de pas moeten komen?
Ik heb ook ergens gelezen dat auto's die geleverd zijn zonder koeler als maximaal trekgewicht 1300kg op het kentekenbewijs hebben staan en auto's met koeler 1800 kg. Is dit een betrouwbare maatstaf?

Uiteraard hoor ik het graag als er nog meer aandachtspunten zijn waar ik rekening mee moet houden.

UPDATE
Ik heb een gebruikt exemplaar van een oliekoeler gevonden. Ik ga de dealer vragen eea te monteren.

Daarnaast de nivomats. We hebben inmiddels een 2e V90 aangekocht. Stuk minder km's en staat er ook nog wat strakker bij (ligt minder op zn gat)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 15:14 #1363304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
T kan ook zijn dat je kunststof bladveer slap geworden is. Nivomats vervangen zal dat niet corrigeren. Het lijkt me dat het bij caravans/aanhangers vooral om het kogelgewicht gaat en evt. de belading in de bagageruimte van de auto. Gek gezegd, als kogelgewicht binnen normale waarden (max. 50-75 kg ?) ligt maakt het voor inveren van achterveren niet uit of er een aanhanger van 300, 1300 of 2300 kg achter hangt.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 15:32 #1363305 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic MaartenV90

MaartenV90 schreef : -Oliekoeler
Ik heb al verschillende berichten gelezen over het koelen van de olie van de automaat. Het schijnt dat de V90 in sommige gevallen (en in sommige landen) standaard geleverd is met een dergelijk systeem.
Nu loopt er bij mij onder de motorkop 1 leiding vanuit de automaat richting de radiateur en weer 1 terug. Kan ik concluderen dat er dus al een oliekoeler opzit of is dit standaard en zou er nog een extra koeler aan de pas moeten komen?
Ik heb ook ergens gelezen dat auto's die geleverd zijn zonder koeler als maximaal trekgewicht 1300kg op het kentekenbewijs hebben staan en auto's met koeler 1800 kg. Is dit een betrouwbare maatstaf?

De leidingen die je ziet zijn de leidingen naar de standaard oliekoeler in de radiator.  Zeker als je gaat "slepen" met een caravan zou ik er een extra oliekoeler opzetten.  Die wordt in de regel in serie gezet met de standaardkoeler en wordt vóór de radiator geplaatst.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 17:43 #1363322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kogeldruk
Het maakt echt veel uit wat het totaalgewicht van de caravan is. De auto veert continue maar met een 1600 kg caravan is dat moeilijker in beweging te krijgen en is de belasting op de veren/schokbrekers van de auto veel zwaarder.
groet
Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 18:37 #1363328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bladveer
Als je auto op zijn "gat" hangt en gaat hij wel omhoog na een tijdje rijden ook al is dit maar weinig, duidt dit niet op versleten nivomats maar op een bladveer die dwars onder de auto ligt, dat is een kunstofbladveer, die aan vervanging toe is, die vormt een wezelijk onderdeel van de multilink achterwielophanging.

Dus deze laten vervangen, je kunt het wel zelf maar dit is voor een amateur toch wel een heel karwei en je hebt er als je wat comfortabel wilt werken een brug voor nodig, als je het laat doen zoals ik heb laten doen ben  je ongeveer voor de bladveer een (bij benadering) 180,-- euro kwijt + ongeveer 4 a 5 werkuren.

Als je het hebt laten doen, ken je het rijgedrag van je auto niet meer terug.

groeten
Henk
.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 19:59 #1363343 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bladveer
De auto komt inderdaad bij het rijden wel een paar cm omhoog.
Wat is het verschil tussen een blad en monoveer?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 20:33 #1363347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
De bladveer is één onderdeel die voor de vering aan zowel het linker- als het rechterachterwiel zorgt.Van een monoveer nog nooit gehoord.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 20:37 #1363346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dikker
je spreekt in je openingspost over een hulpveer. Naar mijn weten, en ik heb het redelijk uitgepluisd ooit, is dit niet mogelijk tenzij je een maatwerkoplossing met dito firma vindt. De keuze die ik gemaakt heb, mede door LPG-tank, is een verzwaarde bladveer. Deze dikkere bladveer werd oorspronkelijk geleverd icm gewone dempers en niet met Nivomats maar voldoen juist uitstekend met Nivotmats als je meer belasting wil dan het standaard werk. De auto wordt er niet stugger van. Als ik jou was zou ik dus een dikkere bladveer (laten) monteren (is geen makkelijk klusje) en dán pas kijken of je het dempende vermogen van de Nivomats genoeg vindt. Het is wat dat betreft net als met gewone dempers; als het teveel schommelt zijn ze aan vervanging toe.
Over de automaat: mocht je voor je vakantie geen oliekoeler (= wel aan te raden!) kunnen monteren is mijn advies om rustig op te trekken (en te vermijden dat je dat moet doen op een helling) en bij een helling/heuvel op de snelweg 'm handmatig in z'n 3 te zetten. De automaat zal dan vrij snel in z'n lockup gaan waardoor je geen wrijving (=warmte) meer hebt. Beter wat meer toeren gelockt dan minder met 'slip'.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 21:27 #1363352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bladveer.
Ik heb het nog even nagekeken in mijn administratie. de bladveer die jij nodig hebt is onderdeelnr. 6819301 (verzwaarde bladveer), 167,00 euro ex. btw.. Vlgs de rekening de en montage, 5 werkuren. Als ik jou was zou ik hier mee beginnen en de nivomats laten zitten, mochten die defect zijn, wat ik niet geloof, dan zijn die snel genoeg vervangen. Ik hoop voor je dat dat niet nodig is want die zijn wel behoorlijk aan de prijs. Wat ik wel zou doen, nu je toch de multilink uit elkaar laat halen is de rubbers van de ophanging goed na laten kijken en indien nodig laten vervangen. De boel moet toch grotendeels los en de rubbers kosten op zich geen vermogen.

Ik heb al eerder gezegd, als dit allemaal goed in orde is, veranderd het rijgedrag van je auto in positieve zin.

Wat betreft de oliekoeler kan ik alleen maar zeggen dat het natuurlijk niet verkeerd is als je die laat monteren, Bij ons in de familie hebben we 3 estates 960 en een gewone, met al die auto's worden regelmatig aanhangers getrokken waaronder een paardentrailer, ook over behoorlijke afstanden en nog nooit problemen gehad, maar nogmaals een extra oliekoeler is natuurlijk niet verkeerd.

prettige vakantie

Henk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2012 21:30 #1363353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic !
en zo is het!
Weet ook dat je de dempers ontlast dus die gaan dan langer mee. De bladveren zelf steunen ook op rubbers: vervang deze zeker! (tientjeswerk)

Moderators: Jerry Stam