groene dopjes op de ventielen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 14:50 #1360774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diffundeert
alleen wat is diffunderen?
en hoe belangrijk is het?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 17:00 #1360781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic juist

Jeroen schreef : alleen wat is diffunderen?

juist! En vooral MET of waarmee???

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 17:11 #1360784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diffunderen
Even gegoogled,
dit kunnen jullie ook hoor.
Dus de stikstof of zuurstof gaat door de cellen van het rubber, dat is diffunderen.
John
(van een stof) door iets heen gaan scheikundeVoorbeelden:`gassen laten diffunderen door de wand van een cel`,

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 17:38 #1360788 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Nog iets exacter
Diffunderen is het verplaatsen van een stof (gasvormig,vloeibaar,vast) over de beschikbare ruimte. Stoffen hebben namelijk de neiging om overal in die beschikbare ruimte in een zelfde concentratie voor te komen.
Schenk maar eens je siroop heel voorzichtig in je limonadeglas. Eerst mengt het niet en zakt het gewoon naar de bodem vanwege het suikergehalte wat het zwaarder maakt. Doe je verder niets zal aan het einde van de dag, toch je limonade netjes licht van kleur zijn, hetzelfde door het hele glas.
Zodra stoffen erg in gewicht gaan verschillen gaat dit niet meer op, tenzij de zwaartekracht wordt uitgezet, dan weer gewoon wel. Drukverschillen helpen hierbij, maar een natuurkundig beter woord hiervoor is dacht ik spanning. Maar nu kan ik heel ver gaan uitwijden.
Is het nu zo dat zuurstof wel door de band heen kan en stikstof niet (in dit geval moeilijker) zal er dus wel diffusie plaatsvinden van zuurstof, want het rubber en de lucht daarbuiten is beschikbaar. Voor stikstof geldt dit niet en zal dus in de band blijven, maar zich daar wel gelijkmatig verdelen. (gelukkig maar)
Het zal zelfs zo zijn, dat de stikstof zuurstof uit de buitenlucht "aan gaat trekken" indien er in eerste instantie een gelijke luchtdruk heerst en alleen maar stikstof in de band wordt geblazen. Dit omdat het zuurstof binnen en buiten in de zelfde concentratie wil voorkomen. Hierdoor zal de druk in de band oplopen totdat die de diffusiedruk evenaart. Dan stopt het proces met een licht hogere luchtdruk in de band dan daar buiten. Uitgaande van een band die wel zuurstof en geen stikstof doorlaat.
Natuurkunde en scheikunde zijn best grappig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 17:50 #1360794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus Peter
zeg je in het laatste gedeelte van je verhaal dat het geen moer uitmaakt want het maakt zelf dat het weer zoals normaal gaat worden op den duur, omdat de stikstof buitenlucht gaat aantrekken.
Of zit ik er nu naast?
John

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-06-2012 17:59 #1360797 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Klopt allemaal.
Stikstof pompen levert echt niks op, ga gewoon lekker pompen bij de luchtpomp om de hoek.
Groeten,Gerben

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 18:00 #1360798 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Niet helemaal denk ik
Het feit dat het in je band onder zeg 2 bar druk staat doet waarschijnlijk iets met met de concentratiespanning.
Weer even een voorbeeldje, koolzuur borrelt omhoog uit je drank, ook nadat je de dop erop draait. Maar op een bepaald moment stopt dit omdat de vloeistofspanning niet meer boven de gasspanning uit komt. De concentraties in vloeistof en gas zijn dan vaak wel verschillend. Maar dit betreft een fase verschil
Wat drukverschil hiermee doet weet ik niet.
Gegeven het feit dat stikstof ook kan diffunderen door rubber, maar lastiger, zal je band dus langer op druk blijven, maar uiteindelijk zal het zeker naar een relatief normale verhouding terug lopen.
Voor korte periodes kan dit dus een uitkomst zijn, maar ook voor ( en daar komt ie) semipermeabele barrieres. Barrieres waar de een wel doorheen kan en de ander niet. Dan wordt het eigenlijk pas leuk. Onze lichaamscellen en planten maken hier extreem veel gebruik van.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 18:33 #1360803 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Nou snap ik het....
Ze pompen die vliegtuig banden vol met stikstof omdat ze niet onder de overkapping van de benzinepomp doorkunnen.......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 19:14 #1360807 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé getverdemme André
nou verklap je het hele geheim weer in een keer.
Had het nu even spannend gehouden, dat het met vliegtuigen te maken had en daarna pas de ontknoping.
Groet John

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2012 21:02 #1360821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic did that

johnvang schreef : Even gegoogled,
dit kunnen jullie ook hoor.

dat had ik natuurlijk gedaan hè? Er stond niets bij over de zwakke schakel het ventiel en de aanhechtig rubber-velg.....vandaar de vraag MET wat? Wat retorisch, geef ik toe...
Heb wel ergens gelezen dat het warmte op de band scheelt. Klopt dat?  (rversteeg noemde ook al iets over temperatuur). Of ook een half broodje aap? If not, dan zou het juist voor kleine bandjes wel interessant kunnen zijn (aanhangers?).

Moderators: Jerry Stam