groene dopjes op de ventielen
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Vet ik heb een nieuwe naam gekregenMathy schreef : Hallo Paul
(Volgens mij is het wat te vroeg op de dag voor jou Mathy....)
Agreed.Mathhy schreef : Al eens een bandenboer tegengekomen die scheikunde/natuurkunde gehad heeft? Van banden zullen ze allicht verstand hebben (al twijfel ik bij sommigen),
Dat zijn er niet veel.
Menig bandenboertje is inderdaad afhankelijk van degende die hun het spul verkoopt.En bandenboertjes zouden zichzelf ook wel eens wat meer mogen verdiepen in hun eigen product.
(Al zouden veel klanten dat ook wel eens mogen...)
Helium heeft atoomgetal nummer 2...de kans is heel groot dat het helium niet al te lang in je bandje blijft zitten en je bijna dagelijks mag her-oppompen.Wim de jong schreef : Als je echt minder rolweerstand wilt, vul je je bandjes met 3 bar helium.....je auto weegt minder dan, dus minder rolweerstand.
(Dunnere bandjes zouden trouwens een stuk meer effect hebben als het ging om rolweerstand verminderen)
Vullen met propaan is ook erg handig, is zwaarder dan lucht en blijft dus lekker lang in je bandje
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik dacht echt dat ik een andere naam dan die van jou had gezien. Hoe ik daar nu weer bij kom?
Propaan? Als je de bandendruk dan controleert, zou ik de peuk van te voren maar uitmaken. Anders konden ze je wel eens aan de zuurstof leggen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
En zo ja, wanneer je dat groene dopje weer voor een zwarte moet vervangen (ok, die laatste was niet serieus)
- V700 register
- Nieuw lid
-
wanneer gaat het volwassen worden?
Groet John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is niet voor niets heb ik ook net gelezen, ze doen het ook voor vliegtuigen en in de snelle jongens.
Groet John
- André Struis
- Nieuw lid
-
Ik vind mijn bandenboer boven gemiddeld intelligent!Mathy schreef : Al eens een bandenboer tegengekomen die scheikunde/natuurkunde gehad heeft?
Maar goed ik ken hem dan ook al vanuit m'n school jaren.
Weet goed waar die mee bezig is.
Stikstof vullen; Tis geen onzin, maar als je je bandenspanning regelmatig controleerd & bij-pompt.
Zal je zien dat de zuurstof na verloop van tijd toch wel uit de band verdwenen is, en bij-pompen niet meer nodig is!
NB een vrachtwagen tubeless band loopt niet of nauwelijks leeg, en een personen wagen band wel!
Dit omdat de binnenste laag van een vrachtwagen band voor een groter gedeelte uit natuur-rubber bestaat.
Toch zie je regelmatig vrachtwagens met een automatisch banden vul systeem rondrijden. (zo'n rare stang van het spatbord naar het hart van het wiel)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Zijn dat geen vrachtwagens die "off-road" gebruikt worden? Lagere bandendruk zorgt voor meer bandoppervlakte op de ondergrond en dus zakken de wagens minder diep in het zand of de klei. Maar op de (asfalt/beton)weg is die lagere druk natuurlijk funest.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Noem hem/haar dan de bandenman .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Over stikstof als bandenvulling is veel te doen en doen nogal wat indianenverhalen de ronde. We legden ons oor eens te luister bij bandenfabrikant Vredestein. Die zegt er het volgende over:Het vullen van banden met stikstof wordt gedaan om een aantal redenen:● Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof (theoretisch een factor 2-3). Met 100 % stikstofvulling wordt dus getracht de banden langer op de gewenste spanning te houden.● Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen (zoals staal).● Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp) wat zowel qua oxidatie als temperatuurbeheersing positief is.Men moet zich echter realiseren dat lucht al voor 80% uit stikstof bestaat en dat het effect op spanningsverlies in de praktijk klein is. De druktoename als gevolg van optredende temperatuurverschillen is voor beide vullingen gelijk en men hoeft dus de banden gevuld met stikstof in koude toestand niet op een andere spanning te zetten dan de banden gevuld met lucht.Gebruik van stikstofvulling wordt eigenlijk alleen gedaan bij gebruik in extreme condities (zoals vliegtuig- of racetoepassingen), waar vocht en zuurstof in combinatie met extreme temperaturen ongewenst is, in verband met oxidatie- en degradatieverschijnselen.Voor personenautobanden is het gebruik van stikstof niet nodig. De kwaliteit en oxidatiebestendigheid van moderne autobanden en velgen is ruim voldoende voor normale luchtvulling. Onafhankelijk van het type vulling is regelmatige controle van de bandenspanning aan te bevelen, zelfs noodzakelijk en ook bij luchtvulling kan en moet zorg gedragen worden voor een droge vulling.
I say: MYTH BUSTED!
- V700 register
- Nieuw lid
-