Nivomats voor mijn 945

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 12:52 #1090448 door V700 register
Nivomats voor mijn 945 is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik heb op Marktplaats een mooi setje nivomats gekocht voor (naar mijn idee) weinig.
Onder mijn 945 zitten nu blauwe nivomats en eentje is er lek. Het niveau-gedeelte werkt nog wel goed, maar het schokdemper-gedeelte is lek (omdat de auto gewoon altijd netjes recht staat en links en rechts ook nagenoeg geen verschil is in hoogte). Als ik van de sleurhaak afspring deint ie wel een beetje. Geen idee welk merk er nu onder zit, maar ik denk gewoon af-fabriek.
De nieuwe/andere zijn van Boge en zijn zwart. Er staan 2 nummers op; Boge en Volvo.
Boge: 6-3012-10-100-3 en Volvo: 1330332
Volgens mij zouden deze de goede moeten zijn voor mijn 945 2.3ti 1997 (starre as), maar als ik op het Volvo-nummer zoek denk ik dat het wel ok is. Het Boge-nummer is op geen enkele web-site terug te vinden. Wel zie ik veel Boge met nummer 60-180-1. En die hebben dan weer wel het Volvo-nummer van 1330332.
De nivomats hebben beide in onbelaste toestand een hart-op-hart afstand tussen de montagepunten van 46,7 cm.
Dus ik hoop maar dat ik de goede heb. Of heb ik een kat in de zak?
Er staat ook geen pijl op voor montage. Maakt het dan niet uit hoe ze gemonteerd worden?
Overigens heeft de auto pas 144000 km gelopen en alleen met vakanties zwaar beladen geweest. Dus is redelijk snel als ik de andere berichten over nivomats lees in het forum. Of valt dat wel mee?
Wie heeft ervaring met bovengenoemde Boge?
Groet,
Ferry

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 12:59 #1340407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Niet alleen de kilometerstand, maar ook de leeftijd begint nu toch wel te tellen denk ik. Volgens mij verschilt de bevestiging aan de auto nog wel eens, je zou alvast even kunnen kijken of dat past.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 13:16 #1340408 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Oude
Ik heb de oude, origineel gemonteerde, nog liggen.
Zal vanavond even voor je kijken/meten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 16:40 #1340415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nivomats voor mijn 945
Ben nog eens ff verder gaan surfen op het www en ik kwam e.e.a. tegen.
Ik denk inmiddels wel dat ik de juiste nivomats heb.
In deze pdf staat dat ik nummer 170 470 nodig heb ( webcat-services.zf.com/%5Cpdfkatalog%5C0032dapkw_004X__Z.pdf ). (op blz 566).
En op deze site staan de bijbehorende cq vervangende nummers van Sachs/Boge ( webcat.zf-trading.com/index.asp?PKW=1&am...E=nc2_teile_info.asp ).
Ook staat daar in welke type deze allemaal gebruikt wordt
En mijn nummers staan daar (gelukkig) ook bij, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Alhoewel er op mijn nivomats Boge staat en de nummers van ZF Sachs zijn, zal het wel goed zijn. In ieder geval klopt het Volvo Partnumber wel.
Wat betreft de montage-pijl weet ik het nog niet. Ik zie ook geen verschil voor eventueel binnenkant of buitenkant.
Groet,
Ferry

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 17:58 #1340421 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Nivomats
M'n oude zijn;
- Rechts H.O.H. 467 mm lang, 2 X oog met gat rond 12 mm Deze vlg de onderhouds historie van de vorige eigenaar al eens vervangen.
- Links H.O.H. 464 mm lang
de nummers zijn niet meer te lezen door de roest.
Hoe je ze monteerd maakt niet uit, dikke gedeelte boven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 19:05 #1340425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe weet
hoe weet je dat je nivomats niet meerr werken als je geen lekkage ziet? Als ik aan de trekhaak trek kan ik dan z'n kontje goed heen en weer bewegen? OF .......

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 20:15 #1340430 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gevoel
Je voelt tijdens het rijden toch of de demping goed werkt, of in welke mate...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2011 01:37 #1340452 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Herkennen is kennen
Hallo Andre
Die van mij waren ook op.  Pompen deden ze nog, maar dempen niet meer.  Bij spoorvorming had ik het idee dat er aan de vóórkant iets los zat.  Je kunt het dus wel merken, maar als je het niet herkent...
groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2011 05:38 #1340563 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ervaring
Misschien komt het door m'n motorfiets ervaring.
Hier kan je, voor en achter, de in- en uit- gaande demping eindeloos verstellen.
Er zijn een behoorlijke hoeveelheid veren te koop om de juiste rijhoogte in te stellen.
Ik ben helemaal niet zo'n goeie coureur, wordt ook een ouwe man bovendien.........
Maar door de veerring goed af te stellen, kan ik de betere coureurs "off-road" vaak wel bijhouden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2011 11:00 #1340575 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weer of neer

Methode schreef : hoe weet je dat je nivomats niet meerr werken als je geen lekkage ziet? Als ik aan de trekhaak trek kan ik dan z'n kontje goed heen en weer bewegen? OF .......

Heen en weer kunnen bewegen is nooit goed. Ja, bij een Jeep/Off roader wellicht iets. Ik denk dat je op en neer bedoelt?

Moderators: Jerry Stam