Onderstel s/v90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 21:56 #1340762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stevigere plastic variant?

JW schreef : Als 'Service Alternative' heeft Volvo in Vadis het nummer 9173954 staan. Dat is voor de Ambulance en andere dingen van de 'special vehicle' afdeling. Zo gebruikt de 960 ambulance ook grotere remschijven, andere rembekrachtiger etc etc. Maar dat terzijde.
Geen idee of die bus nog te krijgen is bij Volvo. Misschien leuk om eens bij de dealer na te vragen. Aftermarket lijkt me niet geschikt, veel merken gooien vanallerlei nummers op een hoop en leveren dan een versie (de standaard versie).
Wat ook zou kunnen is een lager van een stangkop er in zetten, is wel wat werk (met de draaibank) maar dan ben je er ook voor lange tijd vanaf.

Dus dat (9173954) is de metalen "stevige" variant?
Is er dan ook een stevigere plastic variant? Van mij mag het best wat minder week aan de voorkant.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2011 18:29 #1340845 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

jwielsma schreef : Dus dat (9173954) is de metalen "stevige" variant?
Is er dan ook een stevigere plastic variant? Van mij mag het best wat minder week aan de voorkant.

Hi Jan, voor zover ik weet is het een versie die wel nog van rubber is. Zelf nooit in de hand gehad, wel eens van gehoord via 960/V90 rijdende kennisen in Zweden. Helemaal staal (lager achtig a-la stuurkogel qua gewricht maar dan groot) is die niet.

Op turbobricks zg ik ook een draadje hierover, daar van heb ik het nummer gehaald. Iemand beweerde daar in ook dat Volvo automatisch de stevigere variant leverde bij bestellen oude (originele) nummer. Geen idee hoe het er in Europa voor staat...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2011 00:35 #1340879 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Toch wel
Hallo Gerben, Volvisti

gerryberrie schreef : Onze Volvo's zullen altijd wat wegstappen bij Voluit sturen bij rechts of links, dit komt omdat onze wagens Niet voldoen aan het Ackerman effect/principe.

'tuurlijk Wel!  Of beter gezegd, net zo veel of net zo weinig als bij alle andere auto's, waarbij het onderstel niet is verlengd of ingekort zonder daarbij de juiste delen van de stuurinrichting aan te passen.  Maar bij extreem insturen en dat kan "onze" 7/90(0) als geen ander, houdt het een keer op.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2011 18:34 #1340945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

Mathy schreef : Hallo Gerben, Volvisti

gerryberrie schreef : Onze Volvo's zullen altijd wat wegstappen bij Voluit sturen bij rechts of links, dit komt omdat onze wagens Niet voldoen aan het Ackerman effect/principe.

'tuurlijk Wel!  Of beter gezegd, net zo veel of net zo weinig als bij alle andere auto's, waarbij het onderstel niet is verlengd of ingekort zonder daarbij de juiste delen van de stuurinrichting aan te passen.  Maar bij extreem insturen en dat kan "onze" 7/90(0) als geen ander, houdt het een keer op.
groetjes
Mathy

Ja dat klopt helemaal Mathy, bij extreme stuuruitslag krijg je dat door de scheefstand van de stuurstangen dat de wielen niet helemaal meer aan Ackerman voldoen.
Ook wordt een stuurinrichting niet op 100% Ackerman ontworpen, dat is niet fijn met gewoon rijden ipv op een parkeerplaats kort draaien. Raad eens waar de meeste auto's meer km maken.
Met brede banden voel je het wel wat sterker. Op mn 240 met Polaris wielen gaat dat wel veel merkbaarder (lomp) dan met gewone wielen. Misschien is de uitlijning ook niet 100% meer.

Moderators: Jerry Stam