Onderstel s/v90

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 22:36 #1090145 door Jan Snijder (GAST)
Onderstel s/v90 is gemaakt door Jan Snijder (GAST)
Ondanks dat de busjes van de stabilisatorstang voor en de rechtopstaande stangetjes links en recht waren vervangen, vond ik mijn voorwielophanging toch nog steeds vervelende bijgeluiden maken bij oneffenheden in de weg.
Tijdens de sleuteldag bij Carlo de hele voorwielophanging nog eens heel goed bekeken en tot de conclusie gekomen dat de rubber bussen van de draagarmen deels kapot en vol met haarscheurtjes zaten.
Vandaag zijn deze onderdelen vervangen en wat een verschil maakt dat. Hij rijdt weer als nieuw zonder nare bijgeluiden. Ik ben dus blij. En dat voor 4 busjes van 27,50 per stuk en 2 uurlonen.
Wellicht een aandachtspuntje voor iedereen die vindt dat de voorwielophanging wat rumoerig is. ( iets dat nogal eens voorkomt bij een 960 en s/v90)

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2011 23:07 #1338233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede tip
Hallo Jan,
Da's inderdaad een goede tip!Ik heb vorig jaar via Timen twee nieuwe draagarmen gekocht omdat ik snel wilde wisselen; ze liggen nog steeds in de schuur  , maar ik heb het laatste jaar dan ook niet gereden...
Revisie voor-onderstel staat nu voor de deur: reactiestangetjes, fuseekogels, draagarmen en PU-bussen voor de stabilisatorstang. Zou het klapperen moeten tegengaan...Tip 2: de twee nieuwe draagarmen kostten ongeveer evenveel als het laten vervangen van de bussen. Tenzij je het zelf doet, maar dat schijnt nogal een lastig klusje te (kunnen) zijn.
Groeten!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 07:58 #1338243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede tip?
Hallo Jan en André,
Ook de mijne, een 960 (een praktisch nieuw met net 121.000 km. op de teller), komt maar niet van de bijgeluiden af ondanks aandacht van de Volvodealer. Afgelopen mei nog zijn diverse onderdelen (w.o. rubbers bovenin, nieuwe schokdempers en stabilisatorstangetjes) van de voorwielophanging vervangen.
De monteur zegt dat de auto 'praat' en dat het bij het type hoort.
Ik betwijfel dit echter en heb het vermoeden dat het gewoon een k...klus is. Heb hier al eens gelezen dat sommige rubbers netjes uitgeboord moeten worden.
Ik verwacht dat het gekloink en geknars de komende weken, gelet op de dalende temperaturen, wel weer zal toenemen. Zeker bij het passeren van drempels en bepaalde bochten.
Opvallend was dat, na het spuiten van de voorbumper en een bandenwissel, de bijgeluiden een tijdje (een dik half uur) geheel verdwenen waren. De auto reed toen opmerkelijk stil. Ik denk dat dit komt doordat de boel een moment ontlast is geweest. Maar: op welke punten. onderdelen/ rubbers, dan? Welke veroorzaken dan de bijgeluiden zodra de auto weer inzakt?
Ik zou wel eens met jou Jan willen vergelijken; hoort het bij de auto of ben ik een pietlut?
Misschien weten anderen hier nog specifiekere informatie te geven. Alvast bedankt!
Groet, Dick (JPS)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 08:06 #1338244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je moet...
de auto maar eens naar Roosendaal brengen Dick.

Heb ik je al eens eerder verteld. Laat ik de mannen van Sallabas dat wel even oplossen voor. Zijn inmiddels aardige Volvo experts geworden door die bakstenen van Geejee en mijzelf.
Mijn S90 staat daar nu ook om in orde te maken.
Neem nu mijn aanbod maar aan, regel ik dat je ook een stille auto krijgt!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 08:10 #1338245 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sallabas
Ha Ton,
Zat ik laatst ook al eens aan te denken. Ik geloof dat je gelijk hebt. Die jongens zijn volgens mij niet te beroerd om de handen uit de mouwen te steken.
Hebben ze het toevallig bij die van jou ook al gedaan?
Groet, Dick

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 13:39 #1338284 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bij mij ook
Afgelopen jaar ook diverse rubbers en stabilisatie stangetjes vervangen
De V90 is nu een stuk stiller geworden en heeft bijna geen bijgluiden meer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 16:43 #1338297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tip
bedankt voor de tip, ik wordt ook doodziek van dat gerammel voorin terwijl de stabies goed zijn. Zou je mij kunnen vertellen om welke busjes (onderdeelnummers VADIS) het gaat zodat ik weet waar ik moet zoeken/kijken?

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 20:24 #1338317 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Rekening
Martijn,
zodra ik de rekening heb waar altijd de onderdeelnummers opstaan, zal ik je berichten.
Maar Vos kennende zal dat nog wel een paar weken aanlopen. Volgens hun prijsopgave kost vervanging van de rubberbussen ( 4 stuks ) van de draagarmen ex. BTW '€ 110,= en komt de totale rekening incl. arbeidsloon en BTW op ca. € 300,=
Rond half twee kreeg ik op de reparatiedag al een SMS'je van Vos dat mijn auto weer kant en klaar stond.
Heerlijk om weer met een stil onderstel rond te rijden.
En Dick, ik had het al in mijn PB'tje aan je geschreven, als je wilt komen vergelijken dan ben je van harte welkom. Mijn auto heeft bijna het dubbele aantal km's van de jouwe dus jouw 960 zou volgens het boekje toch strakker aan moeten voelen als geheel.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 20:52 #1338319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vos
Dank je Jan. Hoop door deze tip toch eens van dat gerammel af te zijn.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2011 21:30 #1338324 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic "alles voor"
Bij onze s90 (Truttebol is) "het rubber spul" 2 jaar geleden bij Nordicar vervangen. Ik mag wel zeggen, een zéér aangename gevoelsmatige verbetering, en zeker i.c.m. het monteren van nieuwe Nivo-maten en de inmiddels befaamde versnellingsbak-steun-rubber. Echt versleten was het allemaal niet, ik dacht het preventief te vervangen. Maar het heeft wel zijn nut en genot. Ton 760 rijdt er nu een weekje mee. En zelfs Dick (JPS) heeft er vanmiddag even van mogen genieten. (kreeg zelfs rode oortjes heb ik vernomen... ) Ik zal het aan beide heren zelf overlaten of zij hier wel of geen reactie hierop geven... 

Moderators: Jerry Stam