Automaatbak AW71L: Wanneer kan ik met een gerust hart constateren dat ie op is? - Update laatste posting -
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Mijn ervaring met de lpt en aw71l:
Optrekken met 2500 toeren tot 100 km en dan gaat de bak in lockup en schakelt niet meer terug behalve bij kickdown. Daarvoor moet je het gaspedaal flink intrappen.
Dit gebruik ik bijna nooit.
Zo zou je het willen hebben.
In jouw situatie schakelt de bak wel maar veel te laat.
Meest waarschijnlijke oorzaak lijkt me een slecht functionerende kickdown bediening.
Je hebt de kickdown aan de gasrol gecontroleerd. ik zou even bij de bediening aan de bak kijken, hoe het daar funktioneert. Komt de kabel wel weer goed vrij bij gas los?
Olving heeft een hoofdstuk over de AW71 met info over vervanging en afstelling van de kickdownkabel. Ook een stuk over controle systeemdruk: symptomen, conclusies en oplossingen. heb je deze info al?
Slijtage heb je niet, lijkt me. Een automaat met versleten rembanden komt niet goed vooruit en dan meestal in bepaalde versnellingen. Een lockup die op een gegeven moment wel pakt lijkt me ook niet versleten. Een koppelomvormer doet het meestal wel of niet en dan is het einde oefening voor dat ding.
@Gerben - Heb je er nog een termostaat in zitten met een gat erin. Je tempmeter komt nl niet voldoende omhoog. Aan het geluid te horen lijkt het erop of je op de trekker zit. Bij warmere motor wordt het geluid ook een stuk minder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
<div class="content">Om Bas zijn Topic zo min mogelijk te vervuilen, sinds het om zijn Automaatbak gaat en niet om de temperatuur van mijn Dieseltje, zal ik je het antwoord per PB toesturen.Groeten,Gerben</div>Adrian schreef : @Gerben - Heb je er nog een termostaat in zitten met een gat erin. Je tempmeter komt nl niet voldoende omhoog. Aan het geluid te horen lijkt het erop of je op de trekker zit. Bij warmere motor wordt het geluid ook een stuk minder.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Van mijn Daimler (zie verslag Vreemde snuiterrit in de laatste Factor) is de automaat gereviseerd bij Autrans (da's de bekendste in Nederland).
Verschijnselen die optraden waren:
- niet meer in de 4 willen schakelen
- ongewenst terugschakelen naar de 3
- Idem voor de 3 met terugschakelen naar de 2
Reken voor een professionele revisie op 2500 tot 4000 euro. Zelf uitbouwen van de automaat scheelt natuurlijk in de kosten.
Bij Autrans kan je ook excursies krijgen. Misschien leuk voor de V700-klup?
Succes met je automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
aw71 heeft geen rembanden.Adrian schreef : Voordat je aan de valve revisie begint:
Mijn ervaring met de lpt en aw71l:
Optrekken met 2500 toeren tot 100 km en dan gaat de bak in lockup en schakelt niet meer terug behalve bij kickdown. Daarvoor moet je het gaspedaal flink intrappen.
Dit gebruik ik bijna nooit.
Zo zou je het willen hebben.
In jouw situatie schakelt de bak wel maar veel te laat.
Meest waarschijnlijke oorzaak lijkt me een slecht functionerende kickdown bediening.
Je hebt de kickdown aan de gasrol gecontroleerd. ik zou even bij de bediening aan de bak kijken, hoe het daar funktioneert. Komt de kabel wel weer goed vrij bij gas los?
Olving heeft een hoofdstuk over de AW71 met info over vervanging en afstelling van de kickdownkabel. Ook een stuk over controle systeemdruk: symptomen, conclusies en oplossingen. heb je deze info al?
Slijtage heb je niet, lijkt me. Een automaat met versleten rembanden komt niet goed vooruit en dan meestal in bepaalde versnellingen. Een lockup die op een gegeven moment wel pakt lijkt me ook niet versleten. Een koppelomvormer doet het meestal wel of niet en dan is het einde oefening voor dat ding.
@Gerben - Heb je er nog een termostaat in zitten met een gat erin. Je tempmeter komt nl niet voldoende omhoog. Aan het geluid te horen lijkt het erop of je op de trekker zit. Bij warmere motor wordt het geluid ook een stuk minder.
Uit ervaring weet ik dat een kickdownkabel veel kan doen. Een paar slagen met het stelschroefje verandert het hele gedrag.
Voordat je al die kogeltjes e.d. gaat doen, kan je ook eens kijken met nieuwe olie / flush / schoonmaakolie oid. Ze gaan niet snel stuk die AW71's.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ken het automaatgedrag niet meer terug, zo lekker schakelt ie......
Dus, kabel bekeken, blijkt de zwarte kabelmantel maar 1 mm in de bus te zitten, waar dat 15mm moest zijn.Dus, gebrobeert dit te herstellen, maar ben niet helemaal tevreden.
Ga dus een nieuwe bestellen, maar heb redelijke hoop dat het dan aanmerkelijk beter gaat rijden.Schakelen doet ie, zoals het nu zit, alvast een heel stuk soepeler.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
De lockup lijkt nog wel te werken, bij ~100 gaat het toerental iets omlaag maar er blijft enige slip aanwezig. Dat is dus niet goed.
Zeker met het oog op de Cosworth turbo die op de plank ligt, lijkt het erop dat ik naast enkele uitlaat delen ook nog op zoek moet naar een andere automaatbak.
Vanaf het moment dat ik het opmerkte, ben ik veel rustiger gaan rijden om zeker te zijn dat ik op de bestemming zou aankomen en hopelijk ook weer terug.
Hier in Italië lijkt alles redelijk normaal als ik rustig blijf rijden, óók op de vele heuvels. Misschien dat ik er nog een automaatolieflush tegen aan gooi. Baat het niet, dan schaadt het ook niet (hoogstens de portemonnee).
PS
Verbruiktechnisch is een "gammele bak" wel veel gunstiger . In Zwitserland, op het mooie rustige gladde asfalt met een fluwelen voetje en netjes op de toegestane snelheid 100/120 reed ik zomaar 1:8 op een tank LPG: een persoonlijk record t.o.v. de 1:6~1:6.5 normaal
- André Struis
- Nieuw lid
-
Olie; ik vond de olie weer wat donkerder worden.
Vandaag het pannetje eronderuit; heel weinig zeer fijn staal aan de twee losse magneetjes, filtertje is brandschoon, beetje donkere aanslag aan de binnenkant van de "verzinkte" pan.
Buitenkant begint aardig te roesten, even in de menie/Owatrol gezet.
Kan de bak uitlekken, er blijft olie uitkomen.........
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Maar wat er nu aan vuile olie uit is, is er maar uit.
Het lekken is nu, na 24 uur, over.
NB ik heb alleen maar goedkope olie. Koop het altijd met 60 of 200 Liter tegelijk.