Automaatbak AW71L: Wanneer kan ik met een gerust hart constateren dat ie op is? - Update laatste posting -
- Alexander Satter
-
- Nieuw lid
-
- LIFE FREE OR DIE
EDIT
en terug gekregen: This message is larger than the current system limit or the recipient's mailbox is full.
bestand is 10 MB
EINDE EDIT
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tomaat schreef : Wat slijt er dan aan een koppelomvormer?
Alles slijt, dus ook een koppelomvormer.
Hij wordt echter gesmeerd door olie en das goed.
Door de slijtage zal er meer slip gaan optreden, hoe lang dat duurt voordat een nieuwe plaatsen zinvol is weet ik niet.
Meestal duurt dat heel wat tonnetjes.
Ander 'slijtage' kan zijn, maar daar kom je snel genoeg achter lekkage.
Die van mij heeft 3,5-4 ton gedraait.
Normaal heb ik nergens last van, maar met een flinke aanhanger er achter merk ik het wel.
Ik schakel ook met het gasvoetje en eerlijk gezegd vind ik dat prettiger
Zolang de extra handelingen geen dip op het rijgenot geven!
Nog niet versleten ...
Een koppelomvormer kent geen slijtagedelen zoals bijv. een plaatkoppeling. DeGhia schreef :
Tomaat schreef : Wat slijt er dan aan een koppelomvormer?
Alles slijt, dus ook een koppelomvormer.
lagers draaien in olie, zodat ook daar nauwelijk slijtage ontstaat. Doordat een
koppelomvormer bijna altijd met een planetairstelsel (automaat) gecombineerd
wordt is hij aangesloten op het hydraulische systeem van de versnellingsbak.
Volvo C70 2006 226dkm
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Koppelomvormer is een redelijk simpel ding.
De ene kant in de koppelomvormer word rondgedraait door de motor en functioneert als een soort "pomp" en perst-drukt de ATF olie in de andere kant van de omvormer, onder invloed van deze "kracht" gaat die zijde driaaien en word de automaatbak en dus de aandrijfas en de wielen aangedreven.
Hier onstaat ook slijtage.
Tussen deze 2 kanten in de koppelomvormer zit de "lockup", gewoon een soort koppeling met frictiemateriaal (dat dus ook slijt in de koppelomvormer). deze word bij de +- 90 KMH tegen mekaar geperst en zo functioneert de omvormer als een "gewone" koppeling en word er via de omvormer (pomp, en de andere zijde) geen kracht meer over gebracht, alle kracht gaat nu via de frictieplaat.
en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter
"Although not strictly a part of classic torque converter design, many automotive converters include a <a href=" en.wikipedia.org/w/index.php?title=Lock-...n=edit&redlink=1 " title="Lock-up clutch (page does not exist)">lock-up clutch to improve cruising power transmission efficiency and reduce heat. The application of the clutch locks the turbine to the impeller, causing all power transmission to be mechanical, thus eliminating losses associated with fluid drive."
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die van mij begon ook een beetje zenuwachtig te worden en dus ook schakelen bij hogere toerentallen en bij het minste of geringste de kick-down erin.
Nu weer heerlijk zacht schakelend zoals je het verwacht.
Groet,
Erik
de stator in dezelfde richting als pomp- en turbinewiel gaat meedraaien.
Kort voor het bereiken van deze bedrijfstoestand verbindt de lock-up koppeling
de aandrijvende as met de aangedreven as. Pomp-, turbine- en statorwiel
draaien dan met dezelfde snelheid. Door deze overbruggingskoppeling wordt
de zgn. slip, een toerenverschil tussen aandrijvende en aangedreven as,
hetgeen karakteristiek is voor een koppelomvormer, opgeheven. De als lamellenkoppeling
uitgevoerde lock-up koppeling wordt bekrachtigd, afhankelijk
van het motortoerental en vermogen, dat wil zeggen dat bij deelbelasting
de koppeling de omvormer reeds bij lage rijsnelheden vastzet. Dit geschiedt
door middel van de oliedruk die met behulp van een plunjer de lamellen
bekrachtigt.
leuke bijkomstigheid
Als voorbeeld wordt de ZF-automaat 4 HP 22 met elektronischhydraulische besturing gebruikt
Volvo C70 2006 226dkm
gerryberrie schreef : Een koppelomvormer kan zeker slijten en kapot.
Koppelomvormer is een redelijk simpel ding.
De ene kant in de koppelomvormer word rondgedraait door de motor en functioneert als een soort "pomp" en perst-drukt de ATF olie in de andere kant van de omvormer, onder invloed van deze "kracht" gaat die zijde driaaien en word de automaatbak en dus de aandrijfas en de wielen aangedreven.
Hier onstaat ook slijtage.
Storingen aan koppelomvormersBij koppelomvormers kunnen zich een aantal storingen voordoen. We noemen:Axiale speling waardoor turbine en pomp elkaar raken. Dat is goed
merkbaar door het slepende geluid dat ontstaat. Meestal is ook de aandrijfkrachtminder, doordat de koppelvergroting niet optimaal is.
Doorslippen van de vrijloop- (´e´enrichtings) koppeling, waardoor er
geen koppelvergroting is. Dit is te merken aan de trekkracht en het hogere brandstofverbruik.
Vastzitten van de ´e´enrichtingskoppeling in beide richtingen geeft een zeer slecht rendement bij hogere toerentallen. De wagen trekt niet goed en gebruikt te veel brandstof. Ook kan het systeem te heet worden.
Te weinig olie veroorzaakt een slechte koppeloverdracht, waardoor het motortoerental bij hoge belasting sterk oploopt en er weinig trekkracht is.
Te veel olie geeft ook problemen dat meestal resulteert in een slecht schakelende versnellingsbak.
Loszittende schotten van de stator, pomp en turbinewiel.Vastkoekende olie ten gevolge van oververhitting.
Volvo C70 2006 226dkm
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik heb wel een kapotte omvormer in een 850 automaatje gehad, kon gasgeven wat ik wou, een hoop herrie maar niet vooruitkomen...ja bij 4500 toeren begon ie te kruipen.
Overloading a converter can result in several failure modes, some of them potentially dangerous in nature:
- Overheating: Continuous high levels of slippage may overwhelm the converter's ability to dissipate heat, resulting in damage to the <a href=" en.wikipedia.org/wiki/Elastomer " title="Elastomer">elastomer en.wikipedia.org/wiki/Seal_%28mechanical%29 " title="Seal (mechanical)">seals that retain fluid inside the converter. This will cause the unit to leak and eventually stop functioning due to lack of fluid.
- Stator clutch seizure: The inner and outer elements of the <a href=" en.wikipedia.org/wiki/Overrunning_clutch " title="Overrunning clutch">one-way stator clutch become permanently locked together, thus preventing the stator from rotating during the coupling phase. Most often, seizure is precipitated by severe loading and subsequent distortion of the clutch components. Eventually, en.wikipedia.org/wiki/Galling " title="Galling">galling of the mating parts occurs, which triggers seizure. A converter with a seized en.wikipedia.org/wiki/Overrunning_clutch " title="Overrunning clutch">stator clutch will exhibit very poor efficiency during the coupling phase, and in a motor vehicle, fuel consumption will drastically increase. Converter overheating under such conditions will usually occur if continued operation is attempted.
- Stator clutch breakage: A very abrupt application of power can cause shock loading of the <a href=" en.wikipedia.org/wiki/Overrunning_clutch " title="Overrunning clutch">stator clutch, resulting in breakage. If this occurs, the stator will freely counter-rotate in the direction opposite to that of the the pump and almost no power transmission will take place. In an automobile, the effect is similar to a severe case of transmission slippage and the vehicle is all but incapable of moving under its own power.
- Blade deformation and fragmentation: If subjected to abrupt loading or excessive heating of the converter, pump and/or turbine blades may be deformed, separated from their hubs and/or annular rings, or may break up into fragments. At the least, such a failure will result in a significant loss of efficiency, producing symptoms similar (although less pronounced) to those accompanying stator clutch failure. In extreme cases, catastrophic destruction of the converter will occur.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt, zit voor 92 % van 50 meg vol......met dank aan Ziggo.asatter schreef : heb je een mailtje gestuurd bas
Maarre, was dat dit bestand: 21651943-Volvo-Aw71-Manual.pdfWant die heb ik volgens mij al, thanks.
En voor de rest van de discussie: De koppelomvormer is bij mij geen verdachte, de bak zelf wel.
Ik zal de kickdownkabel nog een nakijken, hoewel ik dat van de week gedaan heb, qua vergelijk met de auto van Henk-vg, staat hetzelfde afgesteld qua speling, maar dubbelcheck kan geen kwaad.