tussen as lager vraag
- V700 register
- Nieuw lid
-
hoe kan ik de achterwielen blokkeren als hij op de assteunen staat (een wiel hangt in de lucht namelijk)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tom.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Zowel op de boutkop als op de moer een sleutel zetten.Menerik schreef : ik wilde vandaag de aandrijfas met lager onder de auto vandaan halen om zo bij mij op school het lager te kunnen bestellen, dat scheelt namelijk aanzienlijk in de prijs. het rubber moet wel bij een volvo dealer besteld worden. maar... ik krijg met geen mogelijkheid de hardy schijf los dus ik was al snel weer klaar. ik draai de hele aandrijflijn gewoon rond.
hoe kan ik de achterwielen blokkeren als hij op de assteunen staat (een wiel hangt in de lucht namelijk)?
Beslist niet op de handrem zetten. Het is juist handig om de wielen van de grond te hebben! Je kunt dan de bouten van de Hardyschijf juist gemakkelijk in de goede positie zetten.
Wel je erg handig werken verwijder dan de baksteun eerst even!.
- V700 register
- Nieuw lid
-
morgen bestellen en op school het lager eraf persen, dan meteen even kijken of het goedkoper is om het lager te halen bij de technische groothandel of nordicar.
het lager zelf voelt trouwens niet slecht aan maar het rubber en de ring eromheen is verschrikkelijk verroest en vergaan. beide vervangen in dit geval.
overigens kan ik echt adviseren om het lager direct bij een skf dealer te bestellen, in dit geval gaat het om een 6009-2RS1 lager, kost veel minder dan bij de volvo dealer want die koopt ook in bij technische groothandels, ik heb hem bij Laman in leiden besteld.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ik kan er nog een advies aan toevoegen. Koop geen los lager maar koop een complete lagerstoel met lager. Het inpersen van het lager in de rubberstoel wil ook lang niet iedereen even goed lukken. Een complete stoel met lager kost ook nog geen 40€.Menerik schreef :
overigens kan ik echt adviseren om het lager direct bij een skf dealer te bestellen, in dit geval gaat het om een 6009-2RS1 lager, kost veel minder dan bij de volvo dealer
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Het gaat niet alleen om een pers.Menerik schreef : dat zal inderdaad erg veel schelen als je niet de juiste middelen tot je beschikking hebt. gelukkig hebben wij op school (leidse Instrumentmakersschool) een hele mooie pers staan om dit voor elkaar te krijgen. helaas moet het wel in eigen tijd gebeuren, namelijk pauze's en dergelijke.
Dan zul je wel merken tijdens het inpersen!!!
Al vast 1 tip, niet aandrukken op de binnenring!
Ik hoor graag van je hoe het gegaan is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
update: de as zit eronder en hij rijd weer geweldig, ik kan weer normaal optrekken.
het inpersen in het rubber ging zonder pijn en moeite, met een tip van een docent, even wat afwasmiddel op het rubber, dit verdwijnt na een tijd toch wel weer, maar smeert prima bij het inpersen. op de as persen was een grotere uitdaging omdat de pers niet groot maar vooral niet zwaar genoeg was, die heb ik er dis wel opgetikt met een hulpstuk en een houten hamer. ging perfect. meteen nog even de draagplaat schoongemaakt en getectyleerd en gaan met die banaan.
het was met de montage wel even zoeken hoe de zes bouten op de hardy schijf nu ook alweer zaten maar dat kwam ook wel goed, tevens de pijltjes op de assen gemarkeerd met gele verf
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Van docenten moet je het maar hebben.Menerik schreef : nee, zeker niet op de binnenring drukken, dan is het lager al verkeerd belast voordat je het gaat gebruiken. ik heb een hulpstuk gedraaid gisteren wat op de buitenring drukt. daarna om de boel op de as te persen heb ik een hulpstuk voor de binnenring gemaakt.
update: de as zit eronder en hij rijd weer geweldig, ik kan weer normaal optrekken.
het inpersen in het rubber ging zonder pijn en moeite, met een tip van een docent, even wat afwasmiddel op het rubber, dit verdwijnt na een tijd toch wel weer, maar smeert prima bij het inpersen. op de as persen was een grotere uitdaging omdat de pers niet groot maar vooral niet zwaar genoeg was, die heb ik er dis wel opgetikt met een hulpstuk en een houten hamer. ging perfect. meteen nog even de draagplaat schoongemaakt en getectyleerd en gaan met die banaan.
het was met de montage wel even zoeken hoe de zes bouten op de hardy schijf nu ook alweer zaten maar dat kwam ook wel goed, tevens de pijltjes op de assen gemarkeerd met gele verf
Trouwens drie bouten losnemen was al voldoende geweest!
<a href="/node/32705"></a>
- V700 register
- Nieuw lid
-
[/quote]
Trouwens drie bouten losnemen was al voldoende geweest!
<a href="/node/32705"></a>
[/quote]
dat heb ik gemerkt ja, dit was een goede leerschool voor de toekomst. ik heb het nog niet geschreven hier, maar als je het lager en de steun apart koopt ben je inderdaad een paar euro duurder uit, dit scheelt echter een euro of vijf