tussen as lager vraag
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2011 18:36 #1085923
door V700 register
tussen as lager vraag is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
ik ben vandaag een eindje gaan rijden met mijn 740 en na een kilometer of 30 merkte ik dat ergens in de aandrijflijn iets mis is, de auto schokt lichtjes tijdens het rijden, als ik het gas loslaat merk je het het beste, daarnaast gaat optrekken haperend en schokkerig, als de auto een klein beetje rijd gaat het wel goed. het is alleen vanuit stilstand dat dit gebeurd. de motor loopt wel als een naaimachientje dus daar zit het niet in. iemand een idee, versleten koppeling, misschien drukgroep versleten? of zou het verder zitten en het differentieel ofzo?
overigens wel wat interessants geconstateerd, de distributieriem is maar liefst 100.000 kilometer over zijn tijd heen. komend dinsdag even in alle rust naar dordrecht rijden en vervangen.
ik ben vandaag een eindje gaan rijden met mijn 740 en na een kilometer of 30 merkte ik dat ergens in de aandrijflijn iets mis is, de auto schokt lichtjes tijdens het rijden, als ik het gas loslaat merk je het het beste, daarnaast gaat optrekken haperend en schokkerig, als de auto een klein beetje rijd gaat het wel goed. het is alleen vanuit stilstand dat dit gebeurd. de motor loopt wel als een naaimachientje dus daar zit het niet in. iemand een idee, versleten koppeling, misschien drukgroep versleten? of zou het verder zitten en het differentieel ofzo?
overigens wel wat interessants geconstateerd, de distributieriem is maar liefst 100.000 kilometer over zijn tijd heen. komend dinsdag even in alle rust naar dordrecht rijden en vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2011 20:16 #1309214
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nope
Dit schokken/bokken geef het een naam, komt omdat je tussen-as lager aan zijn einde is, daardoor komt de kruiskoppeling die bij je versnellings bak ziet onder druk te staan en schiet hij er uit en dat herhaalt zich als je er veel kracht op uit oeffent, ik heb dit ook bij de 760 als je eenmaal rijdt niets aan het handje maar optrekken dan heb je het idee dat je auto iedere keer wordt opgetild en daarna weer laat vallen zodat je grip hebt,
bij mij heeft het nog een andere oorzaak, vorige eigenaar was een prutser van de eertste rij mocht iemand een naam willen hebben geef ik die wel maar zolang daar niet naar gevraagd word houd ik mijn mond, maar goed ik heb dus geen kruis koppeling bij de versnellingsbak zitten maar gewoon een stalen verlenging van de aandrijf-as recht op de 3 poot van de bak waar normaal nog een rubber tussen zit.
niet te lang mee door blijven rijden want je verpest je bak daarmee en zeker je lagers van de versnellingsbak.
Tom.
bij mij heeft het nog een andere oorzaak, vorige eigenaar was een prutser van de eertste rij mocht iemand een naam willen hebben geef ik die wel maar zolang daar niet naar gevraagd word houd ik mijn mond, maar goed ik heb dus geen kruis koppeling bij de versnellingsbak zitten maar gewoon een stalen verlenging van de aandrijf-as recht op de 3 poot van de bak waar normaal nog een rubber tussen zit.
niet te lang mee door blijven rijden want je verpest je bak daarmee en zeker je lagers van de versnellingsbak.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2011 22:10 #1309251
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervangen lager
hmm, dat is niet zo mooi.
nu is het risico van een oude auto kopen altijd dat er iets kapot gaat als je hem net hebt, heb het nog niet anders meegemaakt.
is die reparatie een beetje te doen zelf? en wat kost dat lager ongeveer?
wat zijn de specs van dat lager, ik denk namelijk dat als ik bij volvo dat lager bestel het veel duurder is dan dat ik datzelfde lager bij een technische groothandel ga halen. (skf o.i.d.)
nu is het risico van een oude auto kopen altijd dat er iets kapot gaat als je hem net hebt, heb het nog niet anders meegemaakt.
is die reparatie een beetje te doen zelf? en wat kost dat lager ongeveer?
wat zijn de specs van dat lager, ik denk namelijk dat als ik bij volvo dat lager bestel het veel duurder is dan dat ik datzelfde lager bij een technische groothandel ga halen. (skf o.i.d.)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2011 22:32 #1309260
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kosten
Weet ik zo niet wat ik begrepen is dat er een aantal verschillende zijn heb ik me laten vertellen tijdens de sleuteldag bij Schaap, en de exacte manier van vervangen is wel eens ergens beschreven, maar als ik dit ga doen dan is dat tijdens een sleuteldag als daar genoeg kennis van is en hulp wel te verstaan.
de reparatie is zelf te doen, er zullen er hier wel een aantal zijn die je dat uit kunnen leggen, als ik jou was zou ik je onderwerp even aanpassen naar tussen-as lager vraagje.
Tom.
de reparatie is zelf te doen, er zullen er hier wel een aantal zijn die je dat uit kunnen leggen, als ik jou was zou ik je onderwerp even aanpassen naar tussen-as lager vraagje.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-03-2011 22:48 #1309261
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ben een beetje mezelf aan
ik ben een beetje mezelf aan het inlezen over dit onderwerp maar ik vraag me iets af (heb nog niet onder de auto gelegen), ik begrijp dat de hardy schijf direct aan de versnellingsbak zit, word aan die kant de as ondersteund door het lager? en zit dan aan het differentieel een kruiskoppeling?
kun je die dan na het losmaken aan de voorkant direct uit het differentieel schuiven of zit er in de as nog een verbinding die kan bewegen in de lengte as?
is er een tekening van? dat is meestal veel duidelijker
kun je die dan na het losmaken aan de voorkant direct uit het differentieel schuiven of zit er in de as nog een verbinding die kan bewegen in de lengte as?
is er een tekening van? dat is meestal veel duidelijker
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2011 00:30 #1309269
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oeh
Daar moet ik mij ook nog inverdiepen, wat ik wel weet is dat het ene deel in de ander geschoven is en dat is na het tussen-as lager meen ik, maar dat laatste kan ik niet met zekerheid zeggen, heb mijn reserve as ook niet hier anders had ik even voor je gekeken.
wacht het nog even af, morgen (zondag) zijn de meeste techneuten onder ons wel weer online en zullen ze vast wel reageren.
Tom.
wacht het nog even af, morgen (zondag) zijn de meeste techneuten onder ons wel weer online en zullen ze vast wel reageren.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2011 09:22 #1309282
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie?
Het kan ook zijn dat er olie op je koppelingsplaat komt door een lekkende keerring. Je kunt het controleren door de koppeling een paar keer goed te laten slippen (dan brandt de olie eraf): voorwielen met stenen oid blokkeren, handrem erop en met gas koppeling op laten komen. Als het schokkeren daarna (een tijdje) weg is, is het duidelijk.
Als het tussenlager of het rubber stuk is, hoor je het toch ook aan klapperen en geluid?
Als het tussenlager of het rubber stuk is, hoor je het toch ook aan klapperen en geluid?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2011 10:32 #1309288
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb net gekeken
ik heb net even onder de auto gelegen en het is me al een stukduidelijker, het lager zit zoals de naam al zegt in het midden van de as op de tweede helft van de as. aan de versnellingsbak zit de hardy schijf en aan het differentieel een kruiskoppeling.
ik heb even geprobeerd te wiebelen met de as en hij heeft wat speling, maar dat zit hem vooral in het rubber, of het lager rot is kan ik niet goed voelen. het rubber zit wel vol met droogtescheurtjes dus het kan goed zijn dat dat het is.
olie op de koppelingsplaat durf ik nu niet zo te testen aangezien ik bang ben dat mn distributieriem breekt als ik wat hogere toeren ga maken, sit zal even moeten wachten tot de riem vervangen is.
ik heb even geprobeerd te wiebelen met de as en hij heeft wat speling, maar dat zit hem vooral in het rubber, of het lager rot is kan ik niet goed voelen. het rubber zit wel vol met droogtescheurtjes dus het kan goed zijn dat dat het is.
olie op de koppelingsplaat durf ik nu niet zo te testen aangezien ik bang ben dat mn distributieriem breekt als ik wat hogere toeren ga maken, sit zal even moeten wachten tot de riem vervangen is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2011 11:29 #1309292
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als het achterste
ophangrubber van deversn. bak losjes/gescheurd of erger kapot is,gaat bij optrekken de hele boel slaan. Merk je goed..!
Mvg, Rolf
Mvg, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2011 12:37 #1309311
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zit me net te bedenken,
ik zit me net te bedenken, gisteren hadden we gezien dat er een steun weg was van de versnellingsbak. als je voor de auto staat dan hoort er links achter net boven de uitlaat een steun te zitten. kan het zijn dat die eraf gelazerd is onderweg. ik kan me voorstellen dat deze zich loswerkt vanwege de krachten die de motor uitoefent op zoiets en dus de bouten loswerkt
Moderators: Jerry Stam