2 winterbanden beter dan geen winterbanden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
uit :
www.tuning-gids.nl/winterbanden_en_sneeu...or_elk_type_auto.htm
Mijn auto is voorwiel aangedreven en de achterwielen hobbelen er maar een beetje achteraan. Kan ik winterbanden alleen op de aangedreven wielen monteren?Nee, dit is ronduit onveilig. Beter géén winterbanden dan twee winterbanden. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen levert een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook de niet aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en nietaangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.
uit :
wintersport.blog.nl/algemeen/2008/11/01/...ar-niet-op-kwaliteit
Dan nog wat winterbanden tips:1. Let op het sneeuwvlok symbool bij het kopen van de winterband.2. Winterbanden met minder dan 4mm profiel zijn niet meer geschikt voor winterse omstandigheden, controleer dit dus.3. Maak geen combi van winterbanden en zomerbanden, de winter-bestendigheid hangt van de minste banden af.4. Monteer de winterbanden rond half oktober/ half november (meer keuze en minder druk bij de bandencentra).5. Verkeerde bandenmaat kan nare gevolgen hebben (aansprakelijkheid bij ongevallen, ook voor de verzekering), controleer dus goed de bandenmaat in de auto papieren.6. Koop alleen tweede-hands winterbanden als je ook echt de kwaliteit kan controleren, online is dus niet echt aan te raden.[/b] Wel is het zo dat in duitsland voor vrachtwagens winterbanden alleen verplicht zjin op de aangedreven wielen. Wat dan weer in tegenspraak is met wat hier staat . Maar een LKW is geen PKW natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja dat is echt beter, maar dat wisten we al natuurlijk.Baseman schreef :
Dan moet je er vier kopen..............ldoensen schreef : Met zo'n weer, iemand die op veilig wil spelen zoiets adviseren......
Ik snap zo'n vraag ook niet, tenzij je heel erg van vangrail houdt.
Maar goed er zijn meer van die sappies op de weg die geen idee hebben wat remweg überhaupt betekent.
In deze dagen is remweg bijna hetzelfde als rem weg .
Gisteren nog op de winterbandjes een (bewuste) 180 spin gemaakt op de singel hier. Ik moest ff keren. En even mijn kinderen laten zien dat het toch echt glad was.
Want dan blijkt dat ZELFS met 4 winterbanden je vaak geen enkele kans maakt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
In de praktijk worden de beste banden achter gemonteerd. Simpelweg omdat 99% van de bestuurders schrikken van overstuur en gas loslaten wat de situatie alleen nog maar erger maakt. Gas loslaten bij onderstuur is daarom een stuk veiliger. Bovendien kun je beter met de neus van je auto tegen iets aanrijden dan met de zijkant ivm de kreukelzone.
Heeft men dus de keuze uit 4 zomerbanden die weinig grip zullen bieden (al hangt dat ook weer af van het soort profiel en de diepte daarvan) of 2 van deze banden gecombineerd met 2 winterbanden lijkt mij de keuze simpel.
Verwacht niet dat dit zo goed zal zijn als winterbanden rondom! De achterkant zal meer grip hebben dan de voorkant wat resulteert in een auto die snel zal ondersturen.
Wat remmen betreft: Is de auto voorzien van ABS? Zo ja, heb je niks te vrezen. Zo nee zou het kunnen dat bij heftig remmen de achterwielen eerder blokkeren dan de voorwielen. Concrete uitspraken hierover doen is erg lastig. Hangt sterk van de situatie af, de staat van de remmen en de staat van de 4 banden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href="/node/34620" target="_blank">Hier</a> dus.Baseman schreef : Zoek de discussie even op, over of je beter nieuwe banden kan monteren op de vooras of achteras.
Ik zou het wel aandurven op de achteras. Kijk maar naar die RWD woestijnbuggies. Die hebben voor vaak smalle banden met alleen langsgroeven en achter banden met grof profiel.
Misschien dat je alleen wel gemakkelijker rechtdoor gaat in de bocht als je achter veel grip hebt en voor weinig.
Als je er velgen bij hebt zou je ze er gewoon eens onder kunnen schroeven en naar een verlaten parkeerplaats rijden om te kijken wat er gebeurd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik hoop dat de TS de juiste beslissing neemt...
grt
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het respect is wederzijds, wat mij betreft, maar als jij dit roept, wil ik wel graag weten waarom jij er wel zoveel verstand van hebt dan. Dat plaatst je opmerking een beetje in perspectief.VolvoS90 schreef : Dat je onwetend bent is een ding, maar roep a.u.b. geen dingen waar je blijkbaar weinig verstand van hebt...