Blauwe wezens onder de kap. Niet opgelost, erger!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 23:17 #1293282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Citaat: Een stroomdoorgang
Citaat:
Een stroomdoorgang van 0,2 - 2 mA geeft een licht prikkelend gevoel.
2-10 mA leidt tot een steeds sterker wordende spierkramp.
Stroomdoorgang van 100 mA of hoger kan de dood tot gevolg hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 13:25 #1293332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet echt.

kevinspui schreef : Een stroomdoorgang van 0,2 - 2 mA geeft een licht prikkelend gevoel.
2-10 mA leidt tot een steeds sterker wordende spierkramp.
Stroomdoorgang van 100 mA of hoger kan de dood tot gevolg hebben.

Ik weet niet waar dat citaat vandaan komt, maar 5mA tot 20mA aan stroom door je hartstreek is al dodelijk.
Dus, als je geen aardlek van 30mA in je huis zou hebben en je steekt een breinaald in een gaatje van je stopcontact terwijl je op rubber zolen staat en de andere in het andere gaatje, ben je dood. Punt.
Spanning is in deze minder belangrijk dan stroom, dat klopt.Gelukkig schakelt een aardlek binnen 1 periode van de 50 Hz die we in nederland hebben af, dus meestal komt het wel weer goed.
Normaliter, zoekt stroom de weg van de minste weerstand en die is vrijwel nooit door je hart, maar via je arm binnen en via elleboog, voet of been weer naar buiten, net waar je tegenaan staat.Een normaal smeltpatroon van 16 Ampere, klapt er ook pas uit bij een ampere of 4000 (zij het zeer kortstondig) maar ook daar moet je niet mee sollen.
Met gelijkspanning is de lol al gauw, van veel kortere duur, daar blijf je aan 'plakken', omdat je spieren verkrampen.Dat ziet er helemaal walgelijk uit, als dat voor je neus gebeurt.
Ik heb een keer aan 380V gehangen, geen pretje kan ik je zeggen.
Een collega van het installatiebedrijf waar ik werkte, ook.Zijn aluminiumtrapje viel om, in een hoodfzekeringkast met 3 stuks 380 rails erin, en een dikke nul geleider, 120mm2, onbeschermd.Om zich tegen te houden, stak hij beide armen naar voren en bleef aan de kast plakken.Ik heb hem losgetrapt en 112 gebeld.Als hij de pilletjes voor zijn hartritmestornis waar hij zijn leven lang mee zal moeten rondlopen, een uur te laat in neem, is het gebeurd met hem.
Moraal: Opgepast dus? Stoer doen met prik, is vooral heel erg dom en maar heel kort leuk.
(Ik ben NEN1010 gecertificeerd installateur, overigens)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 13:43 #1293336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andersom ?

Baseman schreef : Met gelijkspanning is de lol al gauw, van veel kortere duur, daar blijf je aan 'plakken', omdat je spieren verkrampen.

Was het niet andersom ? Bij gelijkspanning krijg je een gigantische klap die je wegdrukt, en bij wisselspanning kun je niet meer loslaten ?
Ik heb een training voldoende onderricht persoon hoogspanning gevolgd. Daar lieten ze ook een filmpje zien van de KEMA van een test van de effecitiviteit van beschermende hulpmiddelen bij het plaatsen/verwijderen van vermogenszekeringen. Daarbij werd bewwust een kortstluiting via het hulpmiddel opgewekt. In het ergste geval (niet eens de hoogste stroom, wel een relatief lange korstluitduur) werd een buste van 40kg van tafel geblazen. Tuurlijk, je bobine kan dat soort stromen niet leveren. Maar bij hoogspanning (dat je bobine wel levert) kan een kleine verandering in omstandigheden al grote gevolgen hebben voor de stroom (en de gevolgen daar weer van op personen).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 14:41 #1293342 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nen3140
Een NEN1010 gecertificeerd installateur die met een alu trap bij een niet afgeschermde onder spanning staande verdeler werkt?

Mijn nekharen gaan gelijk recht overeind staan.

Wat ben je dan dom bezig zeg!!

(ik ben trouwens technician in de petrochemie, nen1010 / 3140 / 3840 gecertificeerd.)

//edit

Misschien komt het over als een wedstrijd van wie de langste heeft... Maar dat is dus NIET de bedoeling!
Wel is het zo dat ik mijn werk heel erg serieus neem (dit word ook van mij verwacht), en ik zulk soort scenario's probeer te voorkomen.
De mensen waar ik verantwoordelijk voor ben instrueer ik dan ook op gepaste wijze, want no way dat zulk soort dingen gebeuren als ik in de buurt ben.
Neem veiligheid heel serieus! Onderschat het aub nooit!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 14:50 #1293349 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens.

Jelmar86 schreef : Een NEN1010 gecertificeerd installateur die met een alu trap bij een niet afgeschermde onder spanning staande verdeler werkt? Mijn nekharen gaan gelijk recht overeind staan. Wat ben je dan dom bezig zeg!!

Eens, maar even voor de duidelijheid, dat was dus een collega, van toen 34 jaar ouder dan ik, zonder NEN1010 en ik werkte er net een maand of drie.Dat is dom bezig was, heb ik hem, nadat zijn hart weer normaal sloeg en zijn handen verpakt waren, ook vertelt.De trap heb ik in de pers degaan, waar hij later heel pissig om werd, was zijn lievelingstrap.
Ja hoor.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 14:58 #1293351 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou Bas, dan zitten we iig
Nou Bas, dan zitten we iig op 1 lijn!

De 'gevaarlijkste' mensen zijn degene die al 30 jaar in het vak zitten, en het allemaal wel weten ;)

Ik als 24 jarig 'aapie' wijs regelmatig dat soort vaklui op hun onveilige manier van werken, en ja dan krijg je wel eens wat naar je hoofd geslingerd.
Totdat ze dan zien wat & hoe het mis kan gaan en dan draaien ze wel bij.
Het jammere is wel dat er altijd iets moet gebeuren voordat mensen hun ogen openen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2010 16:30 #1293356 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.

Jelmar86 schreef : Nou Bas, dan zitten we iig op 1 lijn! De 'gevaarlijkste' mensen zijn degene die al 30 jaar in het vak zitten, en het allemaal wel weten ;) Ik als 24 jarig 'aapie' wijs regelmatig dat soort vaklui op hun onveilige manier van werken, en ja dan krijg je wel eens wat naar je hoofd geslingerd. Totdat ze dan zien wat & hoe het mis kan gaan en dan draaien ze wel bij. Het jammere is wel dat er altijd iets moet gebeuren voordat mensen hun ogen openen...

Ben een jaar uitvoerder geweest, dus herken het helemaal...;-))Tuurlijk kun je met een voet op een dakpan, met een 235mm slijptol een randje eraf zagen, geen punt.De dokter op de eerste hulp dacht daar anders over, nadat ik hem had laten ophalen, mafketel.Ik had hem nog zo gewaarschuwd, maar ne, hij deed het al 25 jaar zo, waar bemoeide ik me mee, snotpierk.Hij kan helaas niet meer verder dan 8 tellen.Ik heb hem trouwens ook van het project laten verwijderen, altijd leuke acties.
Maar goed, even weer terug naar Peter zijn actie, kijk er mee uit, het lijkt best mee te vallen, maar je zal maar met 1 hand op je blok, met de andere checken hoe die kabel erbij hangt......Probeer het iig niet als je alleen thuis bent, zal ik maar zeggen....;-)

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2010 13:04 #1293408 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic terug naar mij dan inderdaad maar.
Vanmorgen kabels gewisseld inclusief bobine, zat bij gat setje standaard erbij bleek. Dank wytze.
Toch onregelmatig lopen. Na vijf minuten weer stabiel. Na tien minuten power weg, even later bijna uitval.
Toch maar de snelweg af, en voor het einde al motor dood. Starten ho maar. Geen zeilen op het markermeer dus vandaag en een kapotte auto.
Grrrrrrr
Anwb gebeld:
Weinig koelvloeistof, koude verdamper, nattigheid onder verdamper. Even gestart, lukte toen gelukkig wel wel erg veel wit achter de auto, vertoont de verdamper ijsvorming...
Op benzine naar huis, temperatuur in het rood, nog minder koelvloeistof en geen warme leidingen, wel een dampende radiateur....
Nog meer grrrrr....
Toch de koppakking?
Graag uw advies.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2010 13:06 #1293409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je verder geen (zichtbare) lekkage hebt, wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2010 13:17 #1293410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verdamper
nattigheid onder de verdamper lijkt me meer een lekke verdamper, koelvloeistof bijvullen lijkt me logischer en dan weer een stuk rijden met voldoende koelvloeistof bij je.

Moderators: Jerry Stam