Blauwe wezens onder de kap. Niet opgelost, erger!

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 15:59 #1083699 door Peter van Luijk
Blauwe wezens onder de kap. Niet opgelost, erger! is gemaakt door Peter van Luijk
He allemaal,
Gisteren na het werk, klaar om naar huis te gaan, begint die motor te horten en te stoten. Direct bij het starten al. Gas geven doet hij wel, maar reageert erg slecht. Power heeft hij al helemaal niet.
Kap open met lopende motor en maar eens kijken. Zie ik een prachtig schouwspel van kleine blauwe wezens die dansen tussen de bougiekabels maar ook van bougie naar kleppendeksel en als ik mijn hand erbij houd springen de lieve dansende wezens ook op mijn vinger, ze gaven een gek tintelend gevoel bij aanraking, heel apart.....
Wie heeft deze wezens vaker gezien, zijn het baby smurfen? Elfjes of toch VolVoVuurVliegjes?
Alle gekheid op een stokje, dit betekent neem ik aan het einde van mijn bougiekabels? Ik heb reeds nieuwe besteld en hoop ze snel binnen te hebben via Wytze. Daar de vonken zo duidelijk overspringen kan het probleem toch niet anders dan in de kabels liggen? Of kan ik dit ook met een te hoge spanning vanuit de bobine geinitieerd worden?
De nieuwe kabels gaan er hopelijk snel op, de oude kabels zitten nu maximaal van elkaar verwijderd met duct-tape in diverse richtingen, maar aan het einde van de rit vanmorgen voelde ik toch al weer een aardig onregelmatig loopje voorin.... Kijken of we thuiskomen dit weekend....

Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 16:17 #1293217 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic met je handen...
checken of je bougiekabels slecht zijn; jij durft
Maar inderdaad; vervangen doet heel wat voor de motorloop. Ik had ook gare kabels en na en setje nieuwe (ook je bobine/verdeler kabel doen!) loopt het weer prima.
Je kan de kabels ook checken door met de plantenspuit wat water te vernevelen, lijkt me beter dan met de handjes; hoogspanning is niet zo best voor de zenuwen.

Misschien dat je met de kap open op zaterdagavond bij de McDonalds kan gaan staan; daar staan dan van die gasten met petjes en die zijn gek op flitsende knipperlichten onder de kap; maak je mooi de blits met je gepimpte kabels.

gr Alex

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 18:29 #1293233 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Hoge spanning,
Maar weinig amperes.

Van stroom krijg je een klap niet van spanning.
Echter was er inderdaad een veiliger methode dat is uiteraard waar.
Die kabel vanaf mijn bobine zag ik vanmiddag ook vonken dus die gaat inderdaad ook mee. dank wel voor de tip.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 18:38 #1293235 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook maar gelijk
Doe je ook gelijk de verdeler en rotor vervangen peter , die zal waarschijnlijk ook wel aardig ingesleten zijn als het nog de eerste is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 18:57 #1293236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan zijn

Petervanluijk_740-1992 schreef : Maar weinig amperes. Van stroom krijg je een klap niet van spanning.

Kan zijn, maar volgens de wet van Ohm loopt er, bij gelijke weerstand, meer stroom bij een hogere spanning. Daarom voel je 12V niet (auto accu) en 230V (stopcontact) wel. Bobines leveren hoogspanning kV's (!) dus het is wel link. Als de weerstand door omstandigheden anders is (als de isolatie van je bougiekabels slechter is, de lucht of je handen vochtiger) dan kan de klap harder aankomen. Ik zou er dus niet op vertrouwen dat het altijd goed gaat. Andere gevaarlijke hoogspanning is bijv. hoogspanning in beeldbuis TV's, ook door de grote lading (opgeslagen hoeveelheid stroom) die erin zit.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 19:10 #1293240 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Spannend

Petervanluijk_740-1992 schreef : Maar weinig amperes. Van stroom krijg je een klap niet van spanning. Echter was er inderdaad een veiliger methode dat is uiteraard waar. Die kabel vanaf mijn bobine zag ik vanmiddag ook vonken dus die gaat inderdaad ook mee. dank wel voor de tip.

Je kunt rustig aan een leiding aanraken waar 12 Volt op staat en waar 30000000000000000000 Ampere doorgaat
Als veilige spanning gebruikt men in de techniek op gevaarlijke plaatsen 42V.
De bobine van je auto levert als die het heel goed doet wel 40.000V. Gelukkig voor jou is de stroomsterkte zo gering dat je die in gunstige gevallen kunt verdragen.
 Zelf zou je moeten weten hoeveel milli-ampere een menselijk lichaam kan verdragen. Dat is maar heel weinig vooral als de stroom door je hartstreek gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 19:49 #1293247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk zulk soort verhalen
Leuk zulk soort verhalen allemaal, ben toch blij dat ik met geen van bovenstaande personen te maken heb in mijn dagelijks werk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 20:01 #1293250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb inderdaad hele andere
Ik heb inderdaad hele andere ervaringen, met mijn brommer vroeger en die had maar 6v :)

rake klappen kreeg ik daar van!

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 20:23 #1293255 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Een oude man met een baard

wp001 schreef : Zelf zou je moeten weten hoeveel milli-ampere een menselijk lichaam kan verdragen. Dat is maar heel weinig vooral als de stroom door je hartstreek gaat.

Dat is ook zo Timen. Al hoewel ik het exact toelaatbare toch even op zou moeten zoeken, maar veel is het zeker niet.
Het is ook meer dat het vanuit een impulsieve actie gebeurde om ze te verleggen en ik het toe voelde dan dat ik er van te voren over nagedacht heb.
Achteraf kan ik dat beredeneren, maar dat is de achterafwijsheid.
Aan een ieder die mij hier voor gek heeft verklaard, u heeft gelijk!
En elke ander die het ooit nog overweegt, doe het niet! Zie je vonken, dan weet je genoeg immers. Het lichaam kan namelijk echt niet zo heel veel verdragen aan een setje extra electronen op snelheid.
Peter

En waarom Timen mij op mijn kennis wijst, ik heb een en ander over het menselijk lichaam geleerd in de afgelopen jaren waarna ik iets mocht zweren naar aanleiding van een stukje van Hippocrates en toen bepaald werk mocht gaan doen.
Zij die het begrijpen, begrijpen het.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2010 22:30 #1293238 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Niet nodig,
@ Fred
Is al een keer een goede tweede hands van bosch ingegaan even voorbij utrecht.

Moderators: Jerry Stam