Twee nieuwe winterbanden, voor of achter?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 19:49 #1289734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter...
In een ver verleden heb ik een remvaardigheidstraining gevolgd met eigen auto. Daar is ook deze discussie gevoerd; hier werd aangegeven dat de beste banden op de achterkant gemonteerd dienen te worden omdat je beslist niet wilt dat de achterkant gaat schuiven en de voorkant in wil (gaan) halen. Bij een glijder stuur je bij om te voorkomen dat dat gaat gebeuren.......als dat nog mogelijk is, dat was op de gladde baan helemaal niet mogelijk met uitzondering van de auto die over ABS beschikte. Het was een leuke maar vooral leerzame dag...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2010 21:19 #1289840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter
Achter. Daar zit de aandrijving en daar slijten ze ook het hardst. Over die sneeuwkettingen: Mijn inziens overbodig als je winterbanden hebt, of je moet een helling van 18% hebben, maar dat komt niet vaak voor.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2010 22:19 #1289712 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Niet mee eens
Ik persoonlijk ben het niet met Michelin eens. Ik heb liever overstuur dan onderstuur met de auto. Mijn auto wil vanweg zn sperdiff toch al meer rechtdoor dan een auto zonder sper dus bij mij gaan de 'grippers' voor op de auto.
Michelin heeft gelijk als het over de modale automobilist gaat maar voor de mensen die wat meer kunnen 'lezen en schrijven' met hun auto geldt dat dus niet.....Ik qout even van de Michelinsite: "De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van ‘achterstevoren gaan’ zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan..."
Check!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2010 01:15 #1289871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles is relatief toch

ldoensen schreef :  
Check!!

Fijn, zo'n stukje zelfrelativering. Vergeet niet dat ongelukjes soms in kleine hoekjes zitten.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2010 09:21 #1289886 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic oplossing
Twee nieuwe voor en twee nieuwe achter, is de discussie er ook niet. Elke garagist beveelt de voorbanden aan maar ik weet het zeker 4mm is eigenlijk niet genoeg meer voor winterbanden toch?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2010 12:37 #1289913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet genoeg

RVL schreef : 4mm is eigenlijk niet genoeg meer voor winterbanden toch?

Voor gebruik in de winter (sneeuw !) is < 4mm niet genoeg. In de winterband-landen kun je ook gedonder krijgen als je wel een winterband hebt maar er < 4mm profiel op zit.  Je zou 4 seizoenbanden met < 4 mm profiel nog in de zomer op kunnen rijden, wellicht wel wat meer risico op aquaplaning dan bij > 4mm profiel. Winterbanden in zomer oprijden is niet aanbevelenswaardig ivm de langere remweg van winterbanden bij hogere temperaturen. Is ook sprake van bij 4 seizoenbanden maar in mindere mate.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2010 14:03 #1289925 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Zelfmoord
De oplossing van het euthanasievraagstuk is simpel. Wil je écht, ben je levensmoe, dan moet je gelijke banden diagonaal zetten.

Hier geldt: Op iedere as gelijke banden.

En dan nog een: Achter en voor twee verschillende merken/typen is zoiets als met losse handen op Zandvoort rijden. Niet doen dus. Of je moet je pedaalemmer als rollator gebruiken... ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2010 14:27 #1289928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BS

Jur schreef : En dan nog een: Achter en voor twee verschillende merken/typen is zoiets als met losse handen op Zandvoort rijden. Niet doen dus.

Dat is nonsens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2010 21:27 #1289978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welnee

Michael Oud schreef :

Jur schreef : En dan nog een: Achter en voor twee verschillende merken/typen is zoiets als met losse handen op Zandvoort rijden. Niet doen dus.

Dat is nonsens.

Mee eens! Dat verschil levert geen problemen op of je moet op het circuit rijden en op de limit rijden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2010 21:42 #1289983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic invloed

willemvAnbenthem schreef : Dat verschil levert geen problemen op of je moet op het circuit rijden en op de limit rijden

Dan ook nog niet eens. Je kunt het rijgedrag beinvloeden door verschillende typen banden te monteren. Dat doe je dan bewust. Maar voor straatgebruik maakt het echt niets uit. Maar zo lang de meeste mensen het verschil tussen een Wanli en een Bridgestone niet merken, maakt het geen donder uit of je achter andere banden hebt dan voor.

Moderators: Jerry Stam