Twee nieuwe winterbanden, voor of achter?

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 14:45 #1083112 door Peter van Luijk
Twee nieuwe winterbanden, voor of achter? is gemaakt door Peter van Luijk
Hallo allemaal,
Net een setje (2) winterbanden besteld. De dunlops uit de ANWB bandentest. Leuk prijsje, bezorgd in de buurt en zaterdag de te wisselen bandjes even brengen.
Ik heb dus nog twee goede winterbanden met profiel nog ruim 4 mm, maar zijn M&S banden. Ging overigens prima afgelopen en vorige winter. Daarnaast heb ik dus de twee gloednieuwe bandjes.
Waar zal ik welke band zetten? Dunlops links, oude rechts of andersom en diagonaal heb ik bedacht dat dat niet handig is waarschijnlijk. Maar nu het dilemma voor of achter de nieuwtjes.
Ik zat zelf aan voor te denken. Veel grip en controle bij sturen en remmen. Aandrijving op de achterwielen op de mindere banden. Daar plaats ik als het te gortig wordt toch ook de kettingen en dan heb ik daar de beste banden bij voorop. Is dit logisch of denken anderen hier anders over? Graag jullie mening.
Groet,
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 14:48 #1289694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw moet voor
Voor dus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 15:31 #1289698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zeg achter :)
Het is al vaker besproken op dit forum, maar ik geloof niet dat we ooit het eens zijn geworden
Ondermeer <a href="/node/22720" target="_blank">hier</a> en <a href="/node/28993" target="_blank">hier</a>.
Kleine toelichting op mijn mening: Bij remmen op gladde ondergrond wil je de beste banden achter omdat anders de achterkant de voorkant inhaalt.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 15:40 #1289699 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Achter dus!

Pietjeprecies schreef : Het is al vaker besproken op dit forum, maar ik geloof niet dat we ooit het eens zijn geworden

Ondermeer <a href="/node/22720" target="_blank">hier</a> en <a href="/node/28993" target="_blank">hier</a>.
Kleine toelichting op mijn mening: Bij remmen op gladde ondergrond wil je de beste banden achter omdat anders de achterkant de voorkant inhaalt.

Altijd achter! Uitleg? Lees mijn bijdrage in de links die Pieter erbij gezet heeft, overigens klopt zijn toelichting helemaal.
Groeten,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 15:42 #1289700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic achter!
Bibendum zegt het ook:
<a href=" www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp?lang=NL "> www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp?lang=NL
Als je achter geen grip meer hebt haalt de achterkant de voorkant in. Vraag het maar aan amerigo.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 15:44 #1289702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou ook zeggen vóór. totdat
Als je het mij gevraagd had had ik ook gezegd:  voorkant
maar de redenering van Michelin snijdt vanuit het veiligheids oogpunt wel hout natuurlijk.
Achter dus!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 15:50 #1289703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sneeuwkettingen.
Sneeuwkettingen hoor je ook te leggen om de aangedreven wielen.
(los van de discussie die we daarover ook al eens gehad hebben) strookt het wel met het Michelin verhaal, niet?

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 16:15 #1289706 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Nieuw op achter, kettingen op aandrijving
Zo begrijp ik de discussies. Ja ik heb het druk op het werk, heb de meeste discussies zojuist door zitten nemen.

Als je rolt, wil je de meeste grip op achter en blijf je recht. Nieuwe bandjes dus op achter.
Rol je niet, doe daar wat aan middels aandrijving. Kettingen bij ons dus ook achter.
Heb je voorwielaandrijving, doe je dus de nieuwe bandjes achter en je kettingen voor.

Klinkt allemaal ook heel logisch.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 17:21 #1289717 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic nuance per seizoen
Winter: beste achter, ik wil nl vooral vooruit kunnen komen op steile hellingen en in diepe sneeuw. Ik heb een hekel aan kettingen, koude handen en niet hard rijden.
Zomer: beste voor, beter voor de remprestatie bij nat weer en mijn buitenranden voor slijten sneller dan het loopvlak door te hoge snelheid in de bochten. Achter kunnen ze daarna verder afgereden worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2010 17:56 #1289721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet voor maar vier dus
Niet voor maar vier dus.

Moderators: Jerry Stam