revitalisering door ECU-reset?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
erg handig, want bij iedere rit is de ECU dus weer fris.
Misschien handig voor ons dat ook te doen?
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat snap ik dan niet Gerben, hoe heeft Jan Geert dit voorelkaar gekregen dan? De ECU is pas "leeggelezen" als de prik er enkele minuten vanaf is geweest. dus echt de minpool minimaal 5 minuten er af. Just curious hoor...gerryberrie schreef : Jan-Geert hier op het forum heeft het al een tijd lang zo gedaan dat iedere keer als je de contactsleutel omdraait, de ECU zich reset.
erg handig, want bij iedere rit is de ECU dus weer fris.
Misschien handig voor ons dat ook te doen?
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als dat altijd alleen maar voordelen had, had Bosch dat zelf waarschijnlijk ook wel bedacht.
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Hij word niet gereset bij contact 'aan' maar bij contact 'uit' / sleutel eruit, hierbij gaat de power dus ook van de ECU eraf.Net zoals dat de rest utgaat..
Alleen als je dus even naar de pinautomaat ofzo rijdt word ie misschien niet 'vol' gereset.
Maar over het algemeen dus gewoon wel.[Ik denk niet dat je iedere 4 minuten je je wagen zal gaan starten]
Over hoe te doen: denk ik zelf, een relais, die word geactiveerd door het contactslot, en dus de massa of de + kabel van de ECU onderbreekt/verbindt.
@ Mathy,
Zoals hierboven ook al door anderen is verteld.Een fabrikant denkt / heeft de aandacht op hele andere punten.
Emissie eisen, betrouwbaarheid, 'klanten' die slecht met hun wagen omgaan/geen onderhoud..etc..etcDaarvoor moet zo'n ECU dus leren en kan hij zijn vermogen niet missen.
Wij[?] zorgen goed voor onze wagens, en hebben de nadruk meer op vermogen/zuinigheid. [ook betrouwbaarheid natuurlijk] En trappen onze bakken niet af.
En anders had Bosch zo'n ECU ook niet het vermogen 'zelflerend' te zijn gegeven.Dan hadden ze er 'standaard' waarden ingedrukt en klaar.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ah o.k. juist ja, dat is natuurlijk ook een optie. Jij als elektra/tro man hebt dat natuurlijk scherper als ik, ik heb meer met het mechaniek. Zou b.v. wel eens een multimeter goed willen leren bedienen, lijkt me zo handig, afijn...Ben benieuwd wat b.v. de gevolgen zijn als je je auto gechipt hebt, is dat dan nog steeds verstandig (om dat volcontinu te doen). Na het chippen moet je b.v. toch echt op benzine eerst een tank leegrijden voor e.e.a. correct is ingeleerd. Pas daarna ga je weer op gas rijden (in mijn geval dan). Maar er zijn vast mensen die hier nog wel iets meer over kunnen vertellen.gerryberrie schreef : @ Chilm,
Hij word niet gereset bij contact 'aan' maar bij contact 'uit' / sleutel eruit, hierbij gaat de power dus ook van de ECU eraf.Net zoals dat de rest utgaat..
Alleen als je dus even naar de pinautomaat ofzo rijdt word ie misschien niet 'vol' gereset.
Maar over het algemeen dus gewoon wel.[Ik denk niet dat je iedere 4 minuten je je wagen zal gaan starten]
Over hoe te doen: denk ik zelf, een relais, die word geactiveerd door het contactslot, en dus de massa of de + kabel van de ECU onderbreekt/verbindt.
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
De auto heeft om goed in te leren bepaalde omstandigheden nodig. Tijdje stationair draaien, een stukje rustig rijden, een stukje hard rijden, etc. Dat ga jij iedere keer doen als je met de auto ergens naartoe gaat? Lijkt me lastig en ook niet goed voor de motor.gerryberrie schreef : Een fabrikant denkt / heeft de aandacht op hele andere punten.
Emissie eisen, betrouwbaarheid, 'klanten' die slecht met hun wagen omgaan/geen onderhoud..etc..etcDaarvoor moet zo'n ECU dus leren en kan hij zijn vermogen niet missen.
Een ECU hoort niet ervoor te zorgen dat de motor minder vermogen heeft. Een ECU leert. Dat doet ie niet voor niks, dat is om de motor zo goed mogelijk te laten lopen. Loopt de motor vóór het inleren beter dan erna, dan zou die net zo goed op de standaardwaarden kunnen draaien en heb je het "leervermogen" niet nodig. En een fabrikant zit er echt niet op te wachten op een ECU eerst duurder te maken ("leervermogen" kost meer geld dan alleen maar standaardwaardes in een chip zetten) en dan vervolgens klachten te krijgen van klanten dat de auto na verloop van tijd "zonder reden" slechter begint te lopen. Dat kost geld en levert reputatieschade op. Loopt de auto na het inleren slechter dan ervoor, dan wordt het tijd om de oorzaak daarvan te zoeken. Ergens wordt er dan iets gemeten, dat niet klopt.
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Of het schadelijk is voor de motor durf ik niet te zeggen, het lijkt me eerlijk gezegd stug dat dat zo is.Dan zou Bosch namelijk ook iets niet goed hebben gedaan, wat tot klachten en reputatieschade kan leiden.
Is je accu leeg, komt de ANWB, start je je wagen en is de ECU zo fout bezig dat de vlam uit de pijp skiet.
Zelf merk ik overigens weinig verschil tussen ECU resetten en een tijd lang rijden zonder reset.Maar best grote kans dat dat bij mij komt omdat de hardware en de ECU zelf niet helemaal jofel zijn.
In het begin merkte ik wel een FORS verschil, voordat de foutcodes op kwamen dagen en hij in noodloop ging.
Ik ben er WEL van OVERTUIGD dat de ECU naar een rijker mengsel toe leert.Een rijker mengsel is gewoon veiliger voor de motor.Helemaal bij een "niet zoveel kunnen schelen" gebruiker ervan.
Natuurlijk gaat ook de overige hardware achterruit, zoals de LambdaSonde, die misschien dan wel een signaal doorgeeft van "mengsel is helemaal juist"Terwijl die dan hartstikke rijk loopt.
Zelfde geld voor de LMM.
Hier ben ik het helemaal mee eens!Mathy schreef : Loopt de auto na het inleren slechter dan ervoor, dan wordt het tijd om de oorzaak daarvan te zoeken. Ergens wordt er dan iets gemeten, dat niet klopt.
Groeten,Gerben
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-