revitalisering door ECU-reset?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kreeg zo'n beetje dezelfde gewaarwording als mijn laptop. Na verloop van tijd wordt ie wat slomer, niet spectaculair maar wel merkbaar, en helpt het om eens te disfragmenteren, register op te schonen en overbodige bestanden en programma's te verwijderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De mijne ligt doordeweeks vaak los van de accu, gewoon omdat ik m niet gebruik.
Als ik m dan weer aansluit en start dan lijkt het allemaal weer helemaal crisp and clean, terwijl als je m langer achter elkaar gebruikt het toch een beetje lomer lijkt allemaal.
Ik dacht dat het inbeelding van mij was, een soort placebo effect,dus ik gaf er geen aandacht aan verder. Maar nou jij het ook zegt...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wil je dat nog eens uitleggen voor de leek (zoals ik)? Want ik begrijp nog niet helemaal wat je zegt. Wat is een AFR?Blabla schreef : Er is een hele simpele verklaring voor. De basiskernvelden die na een reset worden aangesproken resulteren vaak in gunstige AFR's bij volgas en dus meer vermogen. De AFR's waar de ECU vervolgens naar toe wil leren zijn veels te rijk. Daarom heb je het idee dat de performance na verloop van tijd steeds minder wordt.
[herstel] Ik gok op Air Fuel Ratio. Maar dan nog: hoezo wil een ECU naar een rijke AFR toe leren? Dat begrijp ik niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het eerste tabel is een grof behoeftetabel. Dit tabel zorgt ervoor voor een stukje harde inspuitwaarden na bijvoorbeeld een reset.
Het tweede tabel is een fijne afgestelde tabel waarin de mengseldoelen staan. Zoals bij deellast lambda=1 en bij vollast lambda=0.8
Daar komt de lambdasonde om de hoek kijken. De LH ecu gebruikt deze om een bepaalde mate van flexibiliteit te verkijgen ten opzichte van afwijkingen binnen het systeem. Ook is het hierdoor mogelijk nauwkeurige doelen te stellen waar de ECU naar toe moet "leren". Omdat een "kleinband" lambdasonde zoals gebruikt wordt niet nauwkeurig is bij iets anders dan lambda 1 kan deze enkel ingezet worden bij gebieden waarbij de lambdawaarde 1 moet zijn. De ECU laat de motor dan "closed loop" lopen. Zie <a href=" lh5.ggpht.com/_Ii1ukGkfijY/SqjbXrtaX-I/A.../clip_image00262.jpg ">hier voor het verloop van een dergelijk signaal. Hierbij verkregen informatie over correctie zal gebruikt worden om tabel 1 bij te regelen zodat de ecu zijn doelen kan behalen.
Hiermee wil ik aantonen dat er nogal wat verschil kan zitten tussen de performance van een ingeleerde ecu en eentje die net gereset is. Waarom er bij Volvo nogal al wat verschil tussen zit weet ik niet precies, maar bij de nieuwe chips heb ik het iig verholpen.
Martijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Enfin even simpel benaderd (MAAR DAT HAD JE AL DOOR) is het mijn ervaring dat de volvo altijd wat slomer begint dan je gewend bent maar boven een bepaald toerental schoon lijkt te raken van allerlei belemmeringen, als het ware ontslakt en dan pas beter op het gaspedaal reageert.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De LH2.4 ECU's zijn zelflerend.RVL schreef : Heel verhelderend Blabla, maar ik geloof niet zo in het inlerende karrakter van de ECU, de doeltabellen zijn toch op voorhand vastgelegd en hij berekent volgens mij niets nieuws maar hanteert toch vooraf ingegeven waardes ? Of hebben onze bakstenen toch een eigen karakter.......
Dat is het turbogat waar je nu mee in de war bent.RVL schreef : Enfin even simpel benaderd (MAAR DAT HAD JE AL DOOR) is het mijn ervaring dat de volvo altijd wat slomer begint dan je gewend bent maar boven een bepaald toerental schoon lijkt te raken van allerlei belemmeringen, als het ware ontslakt en dan pas beter op het gaspedaal reageert.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-