Kosten vervangen distributieriem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2010 08:37 #1283337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oh..

Michael Oud schreef :

VolvoS90 schreef : Uhm de waterpomp bij de 960 MKII wordt toch door de multiriem aangedreven en niet de distributieketting?
Correct me if I'm wrong...

Het is ten eerste dus al geen ketting

Moet ik toch eens beter onder de kap kijken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2010 09:40 #1283341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja
Hoewel ik ietsje ervaring heb met 4 x een 940 en daarbij bij aanschaf altijd zekerheidshalve de w-pomp meegenomen werd ( redenen al uitgebreid op dit forum aan bod geweest ) overwoog ik onlangs de aanschaf van een 960 type 2. Omdat ik totaal onbekend was met de 960 gaan lezen op het forum en uiteindelijk Schmidt te Gemert geraadpleegd. Waarom ? Omdat ik 1-2-3-4 visies op het forum niet beschouwen kan als sluitende kennis van zaken danwel probleem-afdekkende teksten. Dat ligt bij C. Schmidt dan toch even anders. Op basis van wat ik vernam liggen de incl. kosten fiks beneden de genoemde euri, is vervanging van de w-pomp onnodig. Doe er uw voordeel mee.  groet  Zappa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2010 09:48 #1283344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus
Zou je met de kennis van Schmidt nu ook nog waterpompen bij de 940 preventief vervangen of dat niet meer ?Bij de 960 is het wel een stukje kritischer, bij lekkage kan er koelvloeistof op komen (lijkt me niet wenselijk) en bij blokkeren kan misschien de riem breken/eraf lopen. Bij de 940 is het een v-snaartje.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2010 13:47 #1283358 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Totaal niet mee eens
Ik ben het niet met dhr. Zappa eens die op basis van horen zeggen beweert dat je de waterpomp niet hoeft te vervangen. Voor mij kom je dan in het hoofdstuk gokken terecht; zeker als de vervangingsinterval 120,000 km is. Dit zou betekenen dat de volgende keer dat er weer eens naar de waterpomp/spanrollen gekeken wordt het geheel al 240,000 km in de auto zit en onderhand 15 jaar oud is.
Nu hoeft dat op zich geen probleem te zijn, maar de consequenties vindt ik nogal groot als het mis gaat. Het probleem met waterpompen is dat vaak de afsluiting gaat lekken en dat er water in de lagers gaat komen. Dan gaat het opeens snel. Je hoort iets, gaat zoeken wat het is, kan het niet meteen vinden (klinkt niet meteen dramatisch en rijdt lekker door) en dan sta je opeens met een gebroken/vastgelopen riem. Resultaat: minstens 16 kromme kleppen en een revisie die je niet meer terug gaat verdienen.Bovendien is de onderhoudsgeschiedenis van onze auto's vaak nogal diffus en weet je niet als de pomp uberhaupt al een keer vervangen is van wat voor een kwaliteit die is. 
Om eerlijk te zijn vindt ik 120,000 km een te lange termijn. Ik houd zelf voor mijn diesels 90,000 a100,000km aan omdat ik te veel voorbij heb zien komen waarin er in die laatste 20,000 km wat mis is gegaan. Ik weet het, misschien te voorzichtig, maar ik zit liever aan de safe side. Met de LPT's kan je nog eens een gokje nemen; vrijlopers, met de 960's, de 16 kleppers en de diesels niet. Een vastgelopen of gebroken riem is motorschade, punt uit.
conclusie: houd je van gokken, lekker niet vervangen, speel je liever op safe en rijd je graag nog jaren met de auto door: vervangen die pomp. Het ding kost 6 tot 9 tientjes en als je toch al alles los hebt zit ie er eigenlijk ook zo in. 
Groetjes Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2010 21:36 #1283389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lezen
Ik ben niet vies van kommentaar noch kritieken, maar vraag me af of men wel leest. Waar baseert dhr. B Maas zich op en wie citeert hij ..wat bedoelt hij met horen-zeggen? Ik citeer wat betreft de 940 mezelf, wat betreft de 960 type 2 ( n.b.) een alom bekende Volvo-expert. Uiteraard zou ik - als de aankoop doorgegaan zou zijn - de pomp ook hebben laten vervangen, maar dan i.r.t. tot de laatste distri-wissel én indien onderhoudshistorie kontroleerbaar duidelijk zou zijn geweest.  Sommigen heben teveel tijd en/of moeite met begrijpend lezen.

Zappa (Martin)

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2010 17:25 #1283639 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Mod-break gevraagd.
"Sommigen heben teveel tijd en/of moeite met begrijpend lezen."
Ik ervaar deze opmerking als grievend en weinig aan de discussie toevoegend. Als de heer Zappa het niet eens is met mijn verhaal over de waterpomp kan dat, maar dit soort commentaar vervuild wat mij betreft het forum en verziekt de sfeer.
Verder vindt ik dat hij op basis van een telefoontje gevaarlijk advies geeft. Dit dingen kunnen honderden zoniet duizenden euro's kosten. Ik sleutel veel aan volvo's, waaronder de 960's en ik heb er al vier voorbij zien komen waarbij een vastgelopen waterpomp de oorzaak was van een versprongen/verschoten distriebutie riem. Twee ervan zijn gerepareed, twee zijn uiteindelijk gesloopt. Daar komt mijn voorzichtheid vandaan. Verder ben ik benieuwt wat andere techneuten op het forum hier van vinden.
Groet Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2010 19:04 #1283650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben niet auto-technisch
maar taal-technisch voel ik me iets meer op mijn gemak.
"Sommigen heben teveel tijd en/of moeite met begrijpend lezen." is wel duidelijk negatief bedoeld maar niet als echt kwetsend te lezen.
 Een moderatie ingreep lijkt me niet zo nodig; wel laat het zien dat je gemak kunt hebben van een grammatica- en/of spelling controle. (En dat geldt ook voor mij trouwens, snelheid kost meer dan me lief zou moeten zijn)
Overigens valt het me op dat sommige onderwerpen verzuipen door off-topic antwoorden en gezeur over al dan niet (te) dure onderdelen en complete auto's. Doe ik dus nu zelf ook aan mee, waarvoor bij deze mijn excuses. Ik denk dat de kletskoekhoek meer moet worden benut, eventueel met een link als dat nodig zou zij mogen zijn.
JohnPeter
Met mijn "technische inzicht" zou ik inderdaad kijken hoeveel moeite en kosten je meer voor je kiezen krijgt en wat het mogelijke risico is. Zeker als je met je bakstenen meerdere jaren plezier wilt hebben is het naar voren halen en combineren van kleinere reparaties wellicht zinvol; helemaal als je dan een hoop extra in- en uitbouw tijd kunt besparen. Of risico vermijden omdat je de achtergrond van een auto niet kent. PS: het hiervoor beschrevene is bij BG slechts zelden daadwerkelijk gebeurd :(
PPS: een beetje kissebissen en schrijpen onder clubgenoten hoort er ook wel bij!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2010 20:12 #1283664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij de kachel zetten...
Beste Bouke, (en anderen natuurlijk)
als wij als (kleine) kinderen onze ouders weer eens tot de gang naar het spreekwoordelijke behang kregen, werden we wel eens bij een (overigens kinderloze, maar wel kordate ) tante of bij mijn opa en oma gedumpt. De eerste trok meteen onze jassen weer aan, stopte een dubbeltje in onze knuisten en met de boodschap dat we zelf maar met de bus naar huis moesten, werden we buiten de deur gezet...
Mijn opa zette ons op dat soort momenten altijd bij de kachel en ging met een radio'tje aan zijn oor naar de sportberichten luisteren...
Zodra we weer bedaard waren, hadden we gewoon een wereldtijd bij hun beiden.  
 Als we nou eens met zijn allen een start maken om zulke onzin verhalen te negeren en gewoon op de vraag van de topicstarter reageren alsof de recalcitrant (of hoe je ze ook maar mag noemen:-) buiten de deur staat met een dubbeltje in zijn hand? Is in ieder geval beter voor je gemoedsrust, de goeie blijven bovendrijven en worden toch wel alom door de andere forumleden de hemel in geprezen, zodat een goed verstaander vanzelf de juiste informatie er uit filtert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 00:01 #1283695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic best heel erg veel geld

bouke maas schreef : ...
960 Type 2: Altijd de hele boel vervangen. (interval is langer)
Nu is het vervangen van de boel bij de 960 niet zo'n hele grote toer; de pullie hoeft er bv niet af, er zit een kapje onder waardoor je de riem erop kan leggen. De hele operatie is zo'n 3 a 4 uurjes werk (als het meezit) en de kosten voor onderdelen zijn zo'n 250 a 300 euro. 876,00 euro is dan best heel erg veel geld.
Groetjes Bouke

Dat geldbedrag wat hier genoemd wordt is toch inclusief de werkuren van de garage? En die kosten vast meer dan 40 euro per uur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2010 23:51 #1283780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervuilng forum ???
Dhr. B. Maas vond m'n stukje forum-vervuiling , een ander niet -grievend, het merendeel heeft ws gelezen en zich onthouden van enig kommentaar  enz enz. Ik had slechts de bedoeling om te verwijzen naar expertise van een gerenomeerd Volvo-deskundige ( die wel meer dan 4 Volvo-'s....). Ik heb wijsheden niet in pacht, slechts enige ervaringskennis met de 940 en ben zo gebakken dat ik open wens te staan voor die kennis die bijdraagt aan. Iedereen moet vooral al dan niet zelf klussen, zelf onderdelen vervangen, zelf weten hoe-waar-wat en tegen welke prijzen, simpel zat. Het kommentaar van menig clublid op ingebrachte items en dan vooral de reacties erop, vind ik soms opvallend hakkerig geformueerd en men dropt het vervolgens zonder enige scrupules als reactie op het forum. Wees dan een vent en incasseer kritieken, die zoals we weten welkom- niet welkom kunnen zijn. Dat heet openheid in respect. B. Maas had ws. koorts of was anderszins de weg kwijt. Erger is het als het een eigenschap is dunkt me. Eén haar op een mensenhoofd is bar weinig, diezelfde haar in de soep is geheel andere interpretatie van hetzelfde object. Snappie ?
Zappa

Moderators: Jerry Stam